Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Sobre la revista
  • Envíos
  • Equipo editorial
  • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

„Jelenie na rykowisku”: o demonach sztuki i granicach sztuki popularnej
  • Inicio
  • /
  • „Jelenie na rykowisku”: o demonach sztuki i granicach sztuki popularnej
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Núm. 1 (2018): Literatura Ludowa /
  4. Articles

„Jelenie na rykowisku”: o demonach sztuki i granicach sztuki popularnej

Autores/as

  • Karolina Sikorska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.1.2018.002

Palabras clave

sztuka wysoka, sztuka popularna, kultura popularna, James Clifford, kicz, autentyczność, aura, wieloznaczność

Resumen

W artykule zastanawiam się nad rolą popularnych przedstawień artystycznych, odnosząc się przede wszystkim do doskonale znanego, choć niecieszącego się dobrą sławą motywu „jeleni na rykowisku”. Wychodząc od schematu „sztuka – kultura, zaproponowanego przez Jamesa Clifforda”, próbuję argumentować na rzecz przemieszczeń i kulturowych kontekstualizacji obrazów, które nie dają się łatwo zaklasyfikować jako zła sztuka lub kicz. W konsekwencji poprzez analizę znaczeń tego rodzaju przedstawień próbuję pokazać, w jaki sposób są one osadzone zarówno w obszarze tzw. sztuki wysokiej (modernistycznej), jak i w obszarze kultury popularnej, utożsamianej ciągle jeszcze z kulturą niską – i co z tego wieloznacznego uwikłania wynika.

Citas

ABERCROMBIE, N., Lash, S., Longhurst B. (2004). Przedstawienia popularne: przerabianie realizmu (przeł. E. Mrowczyk-Hearfield). W: R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze (s. 381-416). Kraków: Universitas.

BARKER, Ch. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka (przeł. A. Sadza). Kraków: Wydawnictwo UJ.

BAUMAN, Z. (2012). Kultura jako praxis (przeł. J. Konieczny). Warszawa: PWN.

BENJAMIN, W. (1972). Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji (przeł. K. Krzemień). W: A. Helman (red.), Estetyka i film (s. 151-183). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

BEUYS, J. (1987). Każdy artystą (przeł. K. Krzemień). W: S. Morawski (red.), Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? (s. 268-273). T.2. Warszawa: Czytelnik.

BISHOP, C. (2015). Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni (przeł. J. Staniszewski). Warszawa: Bęc Zmiana.

BOURDIEU, P. (2007). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia (przeł. P. Biłos). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

BOURDIEU, P., Wacquant, L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej (tłum. A. Sawisz). Warszawa: Oficyna Naukowa.

CARROLL, N. (2011). Filozofia sztuki masowej (przeł. M. Przylipiak). Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

CLIFFORD, J. (2000). Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka (przeł. J. Iracka i in.). Warszawa: Wydawnictwo KR.

DANTO, A.C. (2013). Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji (przeł. M. Salwa). Kraków: Universitas.

DZIAMSKI, G. (2001). Sztuka w perspektywie kulturoznawczej. W: B Kotowa, J. Sójka, K. Zamiara (red.), Kultura jako przedmiot badań. Studia filozoficzno-kulturoznawcze (s. 289-301). Poznań: Wydawnictwo Humaniora.

FELSKI, R. (1995). The Gender of Modernity. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press.

FISKE, J. (2010). Zrozumieć kulturę popularną (przeł. K. Sawicka). Kraków: Wydawnictwo UJ.

HUYSSEN, A. (1986). After the Great Divide. Modernism, Mass Culture, Postmodernism, Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press.

KMITA, J. (2007). Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

KRAJEWSKI, M. (2010). Praca rąk we współczesnej sztuce. Manualność jako metafora. W: M. Krajewski (red.), Hand-made. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości (s. 57-67). Warszawa: Bęc Zmiana.

KULKA, T. (2013). Sztuka a kicz (przeł. K. Dudzic, A. Wanik). Wrocław: Galeria Miejska.

KUNCZYŃSKA-IRACKA, A. (1988a). Rzeźba, malarstwo, grafika – wprowadzenie. W: Fryś-Pietraszkowa, E., Kunczyńska-Iracka, A., Pokropek, M. (red). Sztuka ludowa w Polsce (s. 172-176). Warszawa: Arkady.

KUNCZYŃSKA-IRACKA, A. (1988b). Malarstwo. W: Fryś-Pietraszkowa, E., Kunczyńska-Iracka, A., Pokropek, M., Sztuka ludowa w Polsce (s. 209-237). Arkady, Warszawa.

LEDÓCHOWSKI, A. (1974). Jeleń na rykowisku. W: A. Helman, M. Hopfinger, M. Raczewa (red.), Szkice o sztukach masowych w Polsce (s. 57-74). Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk: Ossolineum, Wydawnictwo PAN, Instytut Sztuki.

OSTOLSKI, A. (2015). Wodiczko – Socjoestetyka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

POPRZĘCKA, M. (1998). O złej sztuce. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

ROBOTYCKI, Cz.( 2013). Współczesna plastyka ludowa jako konwencja – uzupełnienia po latach. Prace Etnograficzne 41 (1), 1-13.

SHUSTERMAN, R. (1998). Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką (przeł. A. Chmielewski i in.). Wrocław: Wydawnictwo UWr.

TATARKIEWICZ, W. (2012). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.

WILLIAMS, R. (1983). Keywords. A vocabulary of culture and society. New York: Oxford University Press (revised edition).

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2018-08-27

Cómo citar

1.
SIKORSKA, Karolina. „Jelenie na rykowisku”: o demonach sztuki i granicach sztuki popularnej. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 27 agosto 2018. Vol. 62, no. 1, pp. 24-38. [Accessed 23 mayo 2025]. DOI 10.12775/LL.1.2018.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Núm. 1 (2018): Literatura Ludowa

Sección

Articles

Licencia

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 377
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

sztuka wysoka, sztuka popularna, kultura popularna, James Clifford, kicz, autentyczność, aura, wieloznaczność
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop