Eating on stage in the light of the children’s dramaturgy
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2022.004Keywords
culinary, history of literature for children, theater for childrenAbstract
Culinary matters go as far back in time as Ancient Greek comedy, acquiring a satirical colouring. This is not the case with the Enlightenment literature for children, which plays a primarily educational role. “Little comedies” of Stéphanie de Genlis, Arnaud Berquin and Christian Felix Weisse testify to this difference. In Poland, this theme first appeared in dramatic compositions of Klementyna Hoffmanowa, and her numerous subsequent imitators. As the dramaturgy for children developed, the themes of poverty, hunger, gluttony and philanthropy connected with realistic and moralistic attitudes have waned. With the development of dramatic fairy tale, images of cuisine have acquired poetic and ludic qualities; moreover, the 19th century contributed parodic forms. This does not mean a complete termination of moralizing – however, at present, the issues connected with healthy eating come to the forefront against products for quick consumption.
References
Bartol, K., Danielewicz, J. (2011). Komedia grecka od Epicharma do Menandra. Wybór fragmentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chotomska, W. (1975). Smok wawelski. W: A. Czetwertyński (red.), Kiermasz rozmaitości. Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
Dziemian, K. (b. r.). Opis sztuki. Opowieść z krainy nowej kulinarii, czyli czym frytka za młodu nasiąknie [notatka w serwisie NoweSztuki.pl]. Pobrano z: https://nowesztuki.pl/sztuka/opowiesc-z-krainy-nowej-kulinarii-czyli-czym-frytka-za-mlodu-nasiaknie/
Gemra, A. (2017). O jedzeniu i nie tylko w utworach Lucy Maud Montgomery. W: A. Gemra, A. Mazurkiewicz (red.), O literaturze i kulturze (nie tylko) popularnej. Prace ofiarowane Profesorowi Jakubowi Z. Lichańskiemu (s. 223–236). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Gębarski, S. (1983). Tomcio-Paluch. Baśń opracowana według wzoru francuskiego. W: R. Waksmund (red.), Teatr bajki i przygody (s. 7–15). Wałbrzych: Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.
Gołębska, N. (1983). Kramik Mikołaja Gwiazdora. W: S. Murat (red.), Teatr baśniowy (s. 103–129). Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
Gozzi, C. (1991). Gozzi (przeł. A. Piotrowska; red. R. Guarnieri). Seria Najpiękniejsze Baśnie, Najwięksi Bajkopisarze. Warszawa: BGW.
Gripari, P. (1993). W sprawie ogłoszenia (przeł. B. Grzegorzewska). Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży, 3, 21–30.
Gripari, P. (1995). Sto lat kuchni francuskiej (przeł. B. Grzegorzewska). Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży, 8, 17–24.
Has-Tokarz, A. (2017). Od zabawy w gotowanie do książeczek „dla małych kucharzy” – o proweniencji pierwszych książek kucharskich dla dzieci (prolegomena). W: A. Gemra, A. Mazurkiewicz (red.), O literaturze i kulturze (nie tylko) popularnej. Prace ofiarowane Profesorowi Jakubowi Z. Lichańskiemu (s. 181–194). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Hoffmanowa, K. (1875). Dzieła Klementyny z Tańskich Hoffmanowej. Wydanie nowe pod red. N. Żmichowskiej. T. 5. Warszawa: Spółka Wydawnicza Księgarzy.
Huszczo, R., Kieruzalski, A. (1958). Z kukiełką w plecaku. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.
Jodko-Kula, E. (1998). W szkolnym teatrze. Scenariusze przedstawień szkolnych. Warszawa: JUKA.
Jonca, M. (1998). Biesiada ubogich dziatek. W: P. Kowalski (red.), Oczywisty urok biesiadowania (s. 89–94). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Warszawskiej.
Jurkowski, H. (1991). Dzieje literatury dramatycznej dla teatru lalek. Wrocław: Oficyna Wydawnicza „Leopoldinum”, Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kostaszuk, K. (1986). Teatr dziecięcy. Przewodnik repertuarowy. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
Kostecka, W. (2014). Baśń postmodernistyczna – przeobrażenie gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Kotlarska, Z. (1930). Obrazki sceniczne. Rozmówki i zabawy dla dzieci. Do użytku nauczycielek klas młodszych. Łódź–Katowice: L. Fiszer.
Kownacka, M. (2003). Wybór scenariuszy dla teatrzyków szkolnych dla klas I—III (red. J. Rodziewicz). Wrocław: Siedmioróg.
Kuczalska, H. (1900). Pół tuzina komedyjek. Warszawa: T. Paprocki.
Ługowska, J. (1998). Blady rosołek i paluszki Aspazji. Kod kulinarny w powieściach Małgorzaty Musierowicz. W: P. Kowalski (red.), Oczywisty urok biesiadowania (s. 214–221). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Warszawskiej.
Łukaszewicz, J. (1998). Biesiada w komediach Goldoniego. W: P. Kowalski (red.), Oczywisty urok biesiadowania (s. 129–134). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Warszawskiej.
Maeterlinck, M. (1994). Niebieski ptak (przeł. J. Cieśliński). W: M. Maeterlinck, Dramaty wybrane (s. 163–234). Kraków: Comoedia.
Meyzie, P. (2012). Kuchnia w Europie w dobie nowożytnej. Jeść i pić: XVI-XIX wiek (przeł. E. Kucińska, A. Drzymała). Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Mówią Wieki”.
Ożóg-Winiarska, Z. (2006). „I znajdziemy w bułkach i chlebach zapach ziemi, wiatru i chleba”. O chlebie w poezji dla dzieci. Poezja i Dziecko, 3, 30–40.
Papuzińska, J. (1988). Humor obrazów biesiadnych w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży. W: Humor w literaturze dla dzieci i młodzieży. Materiały z sesji (s. 38–44). Wrocław: Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego.
Papuzińska, J. (1989). Misterium łakomstwa. W: J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży (s. 135–142). Warszawa: Nasza Księgarnia.
Ratajczakowa, D. (1998). Jedzenie na scenie, czyli o gatunkowych determinantach charakteru i znaczeń biesiad dramatyczno-teatralnych. W: P. Kowalski (red.), Oczywisty urok biesiadowania (s. 120–128). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Warszawskiej.
Simon, L. (1971). Bibliografia dramatu polskiego 1765–1964. T. 1–2. Bibliografia dramatu polskiego 1765–1939. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Sławińska, I. (1988). Główne problemy struktury dramatu. W: J. Degler (red.), Problemy teorii dramatu i teatru (s. 21–38). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Valenti Ronco, M. L. (1995). Smak i zapach bajki (przeł. K. Rudnicka). Guliwer, 2, 6–12.
Waksmund, R. (1986). Od powiastki do komedyjki. W: R. Waksmund, Literatura pokoju dziecinnego. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Waksmund, R. (1998). Śladem chlebowych okruszków. Wokół motywów biesiadnych w literaturze dziecięcej. W: P. Kowalski (red.), Oczywisty urok biesiadowania (s. 95–102). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Warszawskiej.
Waszkiel, H. (2014). Dramaturgia polskiego teatru lalek. Warszawa: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
Wolniewiczówna, C. (1921). Klub jaroszek. Komedia w I akcie. Poznań: Zjednoczenie Stowarzyszeń Młodzieży Polskiej.
Wróbel-Wojtyszko, A., Wojtyszko, A. (2010). Historia pewnego przedmiotu. Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży, 30, 161–201.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 292
Number of citations: 0