Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • O časopise
  • Příspěvky
  • Editorský tým
  • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

„Byle dostatniej, byle nowocześniej”. Dylematy PRL-owskiej modernizacji i samofolkloryzacji w powieści Edwarda Redlińskiego Awans
  • Domů
  • /
  • „Byle dostatniej, byle nowocześniej”. Dylematy PRL-owskiej modernizacji i samofolkloryzacji w powieści Edwarda Redlińskiego Awans
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. Vol 67 No 3-4 (2023): Folklore and politics /
  4. Articles

„Byle dostatniej, byle nowocześniej”. Dylematy PRL-owskiej modernizacji i samofolkloryzacji w powieści Edwarda Redlińskiego Awans

Autoři

  • Małgorzata Tarnowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0003-0067-5721

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2023.007

Klíčová slova

nowoczesność, groteska, Edward Redliński, chłopskość, ludowa historia Polski, awans społeczny

Abstrakt

Celem artykułu jest rozważenie emancypacyjnego wymiaru samofolkloryzacji – kategorii zaproponowanej przez Ewę Klekot na określenie strategii odzyskiwania głosu przez podmioty podporządkowane, rozumianej jako jeden z ważnych elementów procesów nowoczesności. Materiałem do analizy procesów społeczno-kulturowych okresu powojennego przy użyciu tej kategorii jest powieść Edwarda Redlińskiego Awans (1973), przedstawiająca dylematy samofolkloryzacji mieszkańców fikcyjnej socjalistycznej wsi w kontekście powojennych procesów modernizacyjnych. Analiza tej powieści pozwala zadać pytanie, po pierwsze, o emancypacyjny wymiar samofolkloryzacji, a po drugie, o związki utworu Redlińskiego z przemianami społecznymi w Polsce Ludowej drugiej połowy XX w.

Reference

Bereza, H. (1989). Nieparodia. W: H. Bereza, Sposób myślenia 1. O prozie polskiej (s. 503–506). Czytelnik.

Bukraba-Rylska, I. (2013). Socjologia wsi polskiej. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Burszta, W. (2001). Z Taplar na Brooklyn i z powrotem. W: W. Burszta, Asteriks w Disneylandzie (s. 132–137). Wydawnictwo Poznańskie.

Czapliński, P. (2011). Resztki nowoczesności. Dwa studia o literaturze i życiu. Wydawnictwo Literackie.

Franczak, J. (2015). Śmierć kultury chłopskiej. Scenariusze żałobne Edwarda Redlińskiego. W: T. Kunz, A. Łebkowska, R. Nycz, M. Popiel (red.), Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane profesor Teresie Walas (s. 349–362). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kiosew, A. (2000). Uwagi o samokolonizujących się kulturach (przeł. E. Solak). Dekada Literacka, 9/10, 14–15.

Kiossev, A. (1999). Notes on Self-Colonizing Cultures. In I. Znepolski, K. Tchervenkova, A. Kiossev (eds.), Rethinking Transition (p. 361–368). Moderna Museet Sweden.

Klekot, E. (2014). Samofolkloryzacja. Współczesna sztuka ludowa z perspektywy krytyki post-kolonialnej. Kultura Współczesna, 1, 86–99.

Klekot, E. (2016a). Pany, folklor i lud. W: W. Szymański, M. Ujma (red.), Pany chłopy, chłopy pany (s. 52–61). Galeria Sztuki Współczesnej BWA Sokół.

Klekot, E. (2016b). Trwałe obrazy rzeczy ludowych. W: J. Kordjak (red.), Polska – kraj folkloru? (s. 54–65). Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.

Kordjak, J. (red.) (2016). Polska – kraj folkloru?. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.

Kulesza, D. (2012). Poza granicami literatury. Historia świata według Edwarda Redlińskiego. W: J. Bielska-Krawczyk, K. Ćwikliński, S. Kołos (red.), Spotkania w przestrzeni idei – słów – obrazów. Księga pamiątkowa dedykowana prof. dr hab. Zofii Mocarskiej-Tycowej (s. 397–414). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Kuncewicz, P. (1979). Awans. W: P. Kuncewicz, W poszukiwaniu niecodzienności (s. 204–211). RSW Prasa–Książka–Ruch.

Litwinowicz-Droździel, M. (2021). Wielogłosy. O ludowych historiach. Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej, 31. https://doi.org/10.36854/widok/2021.31.2462

Myśliwski, W. (2018). Kres kultury chłopskiej. W: J. Olejniczak (red.), Myśl Myśliwskiego. Studia i eseje (s. 313–323). Uniwersytet Śląski.

Nowosielski, K. (1983). Ludowy i ludzki widnokrąg. W: K. Nowosielski, Ryzyko obecności (s. 213–242). Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Palska, H. (1994). Nowa inteligencja w Polsce Ludowej. Świat przedstawień i elementy rzeczywistości. Wydawnictwo IFiS.

Pobłocki, K. (2021). Chamstwo. Wydawnictwo Czarne.

Pratt, M. L. (2011). Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rakowski, T. (2016). Sztuka w przestrzeniach wiejskich i eksperymenty etnograficzne. Pożegnanie kultury zawstydzenia. Jednoczasowość, zwrot ku sobie, protosocjologia. Teksty Drugie, 4, 66–87.

Redliński, E. (1973). Awans. Czytelnik.

Stomma, L. (1986). Antropologia historii wsi polskiej XIX w. Instytut Wydawniczy PAX.

Sowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Stahování

  • pdf (Język Polski)

Publikováno

2023-12-31

Jak citovat

1.
TARNOWSKA, Małgorzata. „Byle dostatniej, byle nowocześniej”. Dylematy PRL-owskiej modernizacji i samofolkloryzacji w powieści Edwarda Redlińskiego Awans. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 31 prosinec 2023. Vol. 67, no. 3-4, pp. 101-113. [Accessed 5 červenec 2025]. DOI 10.12775/LL.3.2023.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

Vol 67 No 3-4 (2023): Folklore and politics

Sekce

Articles

Licence

Copyright (c) 2023 Małgorzata Tarnowska

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 247
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

nowoczesność, groteska, Edward Redliński, chłopskość, ludowa historia Polski, awans społeczny
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop