About the Power of Singing Together: A Demand for Change
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.3.2023.005Keywords
collective singing, political protest, social change, Estonia, BelarusAbstract
The article presents the use of collective singing for socio-political purposes on the example of two historical events: the 1988 Singing Revolution, and the 2020–2021 protests against the rigged elections in Belarus. One of these purposes is building/strengthening national identity, the other – expressing demands for change. The mechanisms used to achieve the desired effect are contained in the traditional song functions.
References
Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka w komentarzach i opiniach wykonawców muzycznych. Instytut Sztuki PAN.
Denning, M. (2015). Noise Upraising. The audio politics of a world musical revolution. Verso.
Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne. hevilihas (2007, 30 stycznia). Ei ole üksi ükski amaa [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=r75WMX1WFgk
Jeziński, M. (2020a). Muzyczny rok 1969 i jego kulturowe implikacje. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 7–12). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Jeziński, M. (2020b). Ro(c)k 1969 i co dalej? Śladami buntu – ścieżkami kontynuacji. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 29–52). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Jeziński, M., Kuligowski, W., Pranke, M., Tański, P. (red.) (2020). Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kertzer, D. (2010). Rytuał, polityka, władza. Oficyna Wydawnicza Volumen.
Laskowska-Otwinowska, J. (2018). Zdobycze komunizmu. O rewolucyjnych pieśniarzach Ameryki Łacińskiej. Etnografia Nowa, 9–10, 510–540.
Laskowska-Otwinowska, J. (2021). Smutek jest nasz, bydło jest ich. Funkcja zaświadczająca w muzyce ludowej i zaangażowanej na przykładzie nueva canción. Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture, 65(1), 73–85. https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.005
Lomax, A. (1959). Musical style and social context. American Anthropologist, 61, 927–954.
Łukasik-Turecka, A. (2013). Muzyka w polityce. Piosenki pro i kontra. W: M. Adamik-Szysiak, W. Maguś (red.), Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations (s. 305–322). Wydawnictwo UMCS.
Massaka, I. (2003). Polityczna funkcja muzyki. Antyteza estetyki autonomii dzieła muzycznego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1, 75–94.
Massaka, I. (2009). Muzyka jako instrument wpływu politycznego. Wydawnictwo Ibidem.
Merriam, A. (1964). The Anthropology of Music. Northwestern University Press.
Merriam, A. (1982). Muzyka jako zachowanie symboliczne. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 247–271.
secondbelarus (2010, 18 października). N.R.M. Try Čarapachi (2000) [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=k2rsdiFmob4
Podlipniak, P. (2004). O pewnych uniwersalnych aspektach komunikacji muzycznej. Res Facta Nova, 7, 97–108.
Ramet, S. R. (2018). Muzyka rockowa a polityka w Polsce. Poetyka protestu i oporu w tekstach utworów rockowych. Civitas Hominibus. Rocznik filozoficzno-społeczny, 13, 109–139.
Rauszer, M. (2021). Siła podporządkowanych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Maksim Slushniuk (2020, 14 sierpnia). Mahutny Bozha [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CIVOxU6LOFk
Smith, A. (1989). The Ethnic Origins of Nations. Blackwell.
Stanisz, A. (2018). Antropologia dźwięku wobec protestów społecznych. Prace Etnograficzne, 46(1), 89–111.
Stockmann, D. (1982). Muzyka jako system komunikacji. Aspekty teorii informacji i znaku w badaniach muzyki przekazywanej tradycją ustną. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 230–246.
Szczerbakiewicz, R. (2020). Rhythm, Soul and Country. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 81–107). Wydawnictwo Naukowe UMK.
varvas (2011, 15 sierpnia). Isamaa ilu hoieldes // The Singing Revolution in Estonia [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ib1NCCD68lo
Wilson, E. O. (2002). Konsiliencja. Wydawnictwo Zysk i Ska.
Vila, P. (2014). The militiant songs movement i Latin America. Lexincton Books.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Justyna Laskowska-Otowinowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 279
Number of citations: 0