Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Obce pryzmaty. I wojna światowa w malarstwie brytyjskim
  • Strona domowa
  • /
  • Obce pryzmaty. I wojna światowa w malarstwie brytyjskim
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 3 (2018): Pierwsza Wojna i (nie)pokój /
  4. Studia i rozprawy

Obce pryzmaty. I wojna światowa w malarstwie brytyjskim

Autor

  • Edyta Lorek-Jezińska Katedra Filologii Angielskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2018.030

Słowa kluczowe

malarstwo brytyjskie, I wojna światowa, kubizm, futuryzm, kamuflaż

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie sposobu przedstawienia doświadczenia I wojny światowej w malarstwie brytyjskim, a w szczególności prób konfrontacji z kryzysem reprezentacji i nieadekwatnością środków wyrazu wobec skali i intensywności owego doświadczenia. Skupiam się przede wszystkim na tym, w jaki sposób nowe prądy w sztukach plastycznych, które pojawiły się na kilka lat przed wybuchem wojny, zostały wykorzystane przez artystów w obrazach dotyczących wojny. Swoje rozważania ograniczam do dwóch tendencji w sztuce modernistycznej bezpośrednio związanych z wojną – kubizmu i futuryzmu, oraz trendu będącego brytyjskim odpowiednikiem i połączeniem ich obu – wortycyzmu, śledząc, jak przeplatają się one z malarstwem uważanym za bardziej tradycyjne i realistyczne. Głównym łącznikiem między wojną a sztuką jest pojęcie kamuflażu, jego zastosowanie podczas działań wojennych, wykorzystanie jako motywu i symbolu w sztuce, a przede wszystkim jako pryzmatu odkształcającego rzeczywistość, a zarazem oddającego istotę zdeformowanej rzeczywistości wojny.

Bibliografia

Behrens, Roy R. 1977. „Camouflage, Cubism, and Creativity: The Dissolution of Boundaries”. Journal of Creative Behaviour 11 (2): 91–97.

Boccioni, Umberto 1987. „Dynamizm plastyczny” (1914). W: Christa Baumgarth (red.). Futuryzm. Tłumaczenie Jerzy Tasarski. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Estreicher, Karol 1987. Historia sztuki w zarysie. Wyd. 8. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Felman, Shoshana i Dori Laub 1992. Testimony: Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis, and History. London: Routledge.

Fussell, Paul 1975. The Great War and Modern Memory. Oxford: Oxford University Press.

Gaunt, William 1991. English Painting. London: Thames and Hudson.

Hewison, Robert 2015. „Edward Wadsworth and the Art of Dazzle-Painting”. W: „Zebras, Artists and Iron Fish: The Story of Dazzle”. Stages 4. http://www.biennial.com/journal/issue-4/edward-wadsworth-and-the-art-of-dazzle-painting [1.09.2017].

Marinetti, Filippo Tommaso 1969. „Manifest Futuryzmu” (1909). Tłumaczenie Marcin Czerwiński. W: Elżbieta Grabska, Hanna Morawska (red.). Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Malvern, Sue 2016. „Art”. W: Ute Daniel, Peter Gatrell, Oliver Janz, Heather Jones, Jennifer Keene, Alan Kramer, Bill Nasson (red.). 1914–1918–online. International Encyclopedia of the First World War. Berlin: Freie Universität Berlin. https://encyclopedia.1914-1918-online.net/article/art [1.09.2017].

McLoughlin, Kate 2009. „War and Words”. W: Kate McLoughlin (red.). The Cambridge Companion to War Writing. Cambridge: Cambridge University Press.

Norris, Nanette 2016. „Introduction: Great War Modernism”. W: Nanette Norris (red.). Great War Modernism: Artistic Response in the Context of War, 1914–1918. Lanham: Fairleigh Dickinson University Press.

Porębski, Mieczysław 1986. Kubizm, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Robbins, Keith 2002. The First World War. Oxford: Oxford University Press.

Schwartz, Hillel 1998. The Culture of the Copy: Striking Likenesses, Unreasonable Facsimiles. New York: Zone Books.

Spalding, Frances 1989. British Art since 1900. London: Thames and Hudson.

Stein, Gertrude 2005. „Composition as Explanation” (1926). W: Lawrence Rainey (red.). Modernism: An Anthology. Malden: Blackwell.

Stein, Gertrude 2016. Cubism and its Impact. e-artnow: Kindle.

Tate, Trudi 2013. Modernism, History and the First World War. Penrith: Humanities E-books.

Włodarczyk-Kulak, Anita i Maurycy Kulak 2010. O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-09-29

Jak cytować

1.
LOREK-JEZIŃSKA, Edyta. Obce pryzmaty. I wojna światowa w malarstwie brytyjskim. Litteraria Copernicana [online]. 29 wrzesień 2018, T. 27, nr 3, s. 43–55. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2018.030.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 3 (2018): Pierwsza Wojna i (nie)pokój

Dział

Studia i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 610
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

malarstwo brytyjskie, I wojna światowa, kubizm, futuryzm, kamuflaż
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa