Część archaiczna pieśni ojczystej: „wyrafinowany artyzm” a majuskuły jako znaki delimitacji wiersza (źródło versus imitacyjne konstrukcje)
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2016.039Abstrakt
Bogurodzica przekazu kcyńskiego z jej majuskułami jako znakami delimitacji wiersza to podstawa źródłowa zakwestionowania „wyrafino wanego artyzmu” pieśni ojczystej. Jest on nie pierwotnym walorem najstarszego przekazu, lecz wtórnym konstruktem Mediewistów Imitatorów. Przedstawione przez nich wielorakie postacie wierszowego „obrazu” Bogurodzicy prowadzą do podstawowego pytania o tekstowy stan rzeczy: mówimy o sześciu wariantach jednego wiersza czy też o sześciu samoistnych wierszach opatrzonych identycznym tytułem? Majuskuły przekazu kcyńskiego jako znaki delimitacji tekstu dzielonego na wersy pozwalają powiedzieć: Bogurodzica to jedynie „wierszydło”.Bibliografia
Arystoteles, Retoryka, [w:] idem, Retoryka. Poetyka, tłum., wstęp, komentarz H. Podbielski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1988.
Bogurodzica, oprac. J. Woronczak, wstęp językoznawczy E. Ostrowska, oprac. muzykologiczne H. Feight, Wrocław–Warszawa– Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wyd. PAN, 1962.
Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, oprac. W. Wydra, W. R. Rzepka, red. nauk. W. Kuraszkiewicz, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, 1984.
Dąbrówka Andrzej, Konstruktywizm w badaniach literatury dawnej, „Nauka” 2009, nr 3.
Dąbrówka Andrzej, Średniowiecze. Korzenie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
Dłuska Maria, Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej, t. 1, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1978.
Domańska Ewa, Olsen Bjørnar, Wszyscy jesteśmy konstruktywistami, [w:] Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2008.
Fleck Ludwik, Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, przeł. M. Tuszkiewicz, wstęp Z. Cackowski, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie, 1986.
Flotzinger Rudolf, Jeszcze o kwestii „Bogurodzicy”, przeł. A. Gorzkowski, „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 2 (poświęcony Bogurodzicy numer monograficzny).
Górski Karol, Zarys dziejów duchowości w Polsce, Kraków: „Znak”, 1986.
Górski Konrad, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, wstęp M. Strzyżewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011.
Hamm Josip, „Bogurodzica” w perspektywie południowosłowiańskiej, „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 2.
Jakobson Roman, Lévi-Strauss Claude, „Koty” Baudelaire’a, przeł. M. Żmigrodzka, [w:] Sztuka interpretacji, t. 1, wybór, oprac. H. Markiewicz, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1971.
Krążyńska Zdzisława, Mika Tomasz, Architektura „Bogurodzicy”, „Slavia Occindentalis” 1995.
Krzyżanowski Julian, Dzieje literatury polskiej. Od początków do czasów najnowszych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970.
Krzyżanowski Julian, Historia literatury polskiej. Alegoryzm – preromantyzm, Warszawa: PIW, 1966.
Kulawik Adam, Teoria wiersza, wyd. 2 – poprawione i uzupełnione, Kraków: Antykwa, 1995.
Latour Bruno, Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką, red. K. Abriszewski, wstęp K. Abriszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2013.
Mayenowa Maria Renata, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. 2 uzup. I popr., Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1979.
Michałowska Teresa, Średniowiecze, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995.
Ong Walter Jackson, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum., wstęp J. Japola, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1992.
Ostrowska Ewa, „Bogurodzica”, [w:] Lektury polonistyczne. Średniowiecze – renesans – barok, t. 1, red. A. Borowski, J. S. Gruchała, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 1994.
Ostrowska Ewa, Bogurodzica, [w:] eadem, O artyzmie polskich średniowiecznych zabytków językowych („Bogurodzica”, „Kazania świętokrzyskie”, „Posłuchajcie, bracia miła”), Kraków: „Zeszyty Naukowe UJ”, nr 154, 1967.
Perz Mirosław, Polskie „posłowie” do uwag Rudolfa Flotzingera, „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 2.
Pieczyński Maciej, Kirke, Proteusz i Lutnia rozstrojona: o poezji eksperymentalnej późnego baroku w świetle wypowiedzi teoretycznych, Warszawa: Stowarzyszenie Pro Cultura Litteraria i Instytut Badań Literackich PAN, 2013.
Potencjał wiersza, red. W. Sadowski, Warszawa: Fundacja Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych i Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, 2013.
Rodak Paweł, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, przedmowa K. Pomian, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 741
Liczba cytowań: 0