Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Wioska Absurdu, Bułgaria: Dramaty Jordana Radiczkowa i ich odniesienie do teatru absurdu
  • Strona domowa
  • /
  • Wioska Absurdu, Bułgaria: Dramaty Jordana Radiczkowa i ich odniesienie do teatru absurdu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 48 Nr 4 (2023): Balkan Theatre of the Absurd /
  4. Studia i rozprawy

Wioska Absurdu, Bułgaria

Dramaty Jordana Radiczkowa i ich odniesienie do teatru absurdu

Autor

  • Petar Kaukov American University of the Middle East https://orcid.org/0000-0001-6506-6500

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2023.033

Słowa kluczowe

Jordan Radiczkow, dramat absurdu, teatr absurdu, Samuel Beckett, współczesny dramat bułgarski

Abstrakt

Artykuł stanowi wprowadzenie do stylu dramatopisarskiego Jordana Radiczkowa (1929-2004), uważanego za jednego z najwybitniejszych pisarzy bułgarskich drugiej połowy XX wieku. Jego twórczość uczyniła go wyjątkowym w kulturze narodowej, ponieważ był płodnym i wszechstronnym artystą. Oprócz znaczenia i wpływu na poziomie krajowym, jego sztuki były tłumaczone i wystawiane w Europie, Ameryce i Azji. Na pierwszy plan wysuwają się pierwsze sztuki Radiczkowa: Zamieszanie  (Sumatocha, 1967), Styczeń  (Januari, 1974)  i Łazarz (Łazarica, 1979).  Teatr absurdu został wymyślony przez pisarzy "miejskich". Radiczkow udowodnił, że absurd może przygniatać wiejskich bohaterów z dala od wielkomiejskiego klimatu. Głównym tematem artykułu jest badanie pewnych podobieństw z twórczością Samuela Becketta. Niektórzy intelektualiści określali styl Radiczkowa jako "bałkański realizm magiczny". Innym motywem jest jego alegoryczna, a co za tym idzie, subtelna parodia komunistycznego reżimu. Artykuł pokazuje, że bez bezpośredniego dostępu do teatru absurdu Jordan Radiczkow stworzył swój niepowtarzalny styl, podążając za jednym z najmodniejszych trendów estetycznych w Europie Zachodniej.

Bibliografia

Angusheva, Adelina, Galin Tihanov 2004. “Yordan Radichkov. (Renowned Bulgarian writer full of subversive insight)”. The Guardian, 31 January. https://www.theguardian.com/news/2004/jan/31/guardianobituaries.books [7.08.2023].

Beckett, Samuel 1957. Waiting for Godot. London: Samuel French.

Brook, Peter 1996. The Empty Space. New York: Touchstone.

Dachev, Yurii 1998. “Yordan Radichkov – The Name of the Confusion”. Contemporary Theatre Review 8, Part 1: 23–28.

Esslin, Martin 1961. The Theatre of the Absurd . New York: Anchor Books.

Esslin, Martin 1994. “Mrozek, Beckett, and the Theatre of the Absurd”. New Theatre Quarterly 10, 40 (Nov): 377–381.

Kirilov, Nikolay 2015. Teatar na Nesvarzvaneto: Poetika na Absurdistkata Drama [Theatre of the Disconnection: Poetics of the Absurd Drama]. Sofia: Bulgarian Academy of Sciences Press.

Lehmann, Hans-Thies 2006. Postdramatic Theatre. Transl. Karen Jürs-Munby. New York: Routledge.

Pavis, Patrice 1998. Dictionary of the Theatre. (Terms, Concepts, and Analysis). Transl. Christine Shantz. Toronto: University of Toronto Press.

Radichkov, Yordan 1998. “Trying to Fly”. Translated by Bogdan Athanassov. Contemporary Theatre Review 8, Part 1: 27–86.

Radichkov, Yordan 2002. “January”. Translated by Judith Sprostranova. In: Anna Karabinska [&] Josepha Jacobson (ed.). Contemporary Bulgarian Plays. London: Tantalus Books.

Radichkov, Yordan 2018a. “Lazaritsa” [Lazarus]. In: Yordan Radichkov. Collected Works (Vol. 9: Plays). Sofia: Nike.

Radichkov, Yordan 2018b. “Sumatokha” [Commotion]. In: Yordan Radichkov. Collected Works (Vol. 9: Plays). Sofia: Nike.

Sotirova, Elizabeth 1995. “The Absurd as a Specific Form of Realism”. History of European Ideas 20, Nos 1–3: 49–52.

Stefanova, Kalina 1998. “Bulgarian Theatre… What Does it Look Like? ”. Contemporary Theatre Review 8, Part 1: 1–21.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-03-02

Jak cytować

1.
KAUKOV, Petar. Wioska Absurdu, Bułgaria: Dramaty Jordana Radiczkowa i ich odniesienie do teatru absurdu. Litteraria Copernicana [online]. 2 marzec 2024, T. 48, nr 4, s. 13–24. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2023.033.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 48 Nr 4 (2023): Balkan Theatre of the Absurd

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Petar Kaukov

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 354
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Jordan Radiczkow, dramat absurdu, teatr absurdu, Samuel Beckett, współczesny dramat bułgarski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa