Wysłannicy z innych swiatów: asteroidy, nauka i mitologia w The Color Out of Space i w filmie Fireball: Vistitors From Darker Worlds
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2021.040Słowa kluczowe
kino, Werner Herzog, literatura, H.P. Lovecraft, The Color Out of SpaceAbstrakt
W artykule proponujemy spekulatywne porównanie opowiadania The Color Out of Space (Lovecraft 1927) i filmu dokumentalnego Fireball: Visitors From Darker Worlds (Herzog i in. 2020). Badamy podobieństwa pomiędzy szczególnym zainteresowaniem Herzoga ekstremalnymi zjawiskami natury a kosmicyzmem Lovecrafta. Zauważamy, że obaj autorzy mają, do pewnego stopnia, zbieżne wizje relacji pomiędzy ludźmi a naturą: Herzog i Lovecraft wydają się być zainteresowani zidentyfikowaniem i zbadaniem trudności ludzkości w radzeniu sobie z jej nieistotnością w obliczu katastrofalnych wydarzeń wywołanych przez obojętną Naturę; obaj wybrali ten sam rodzaj krajobrazu (lodowce, obszary wulkaniczne) i ekstremalne zjawiska naturalne (jak uderzenia meteorytu); wykazują szczególne zainteresowanie postaciami powiązanymi z doświadczeniami naukowymi i opętanymi (a czasami doprowadzonymi do szaleństwa) tajemnicami Natury. Nasza analiza nie sugeruje bezpośredniego wpływu Lovecrafta na Herzoga, ale twórczy zbieg okoliczności, który może rzucić światło na film Fireball i jego możliwe interpretacje lovecraftowskie.
Bibliografia
Ames, Eric 2012. Ferocious Reality: Documentary according to Werner Herzog. Minnesota: University of Minnesota Press.
—— 2014. Werner Herzog: Interviews. Mississippi: University Press of Mississippi.
Conley, Greg 2017. “Lovecraft’s Terrestrial Terrors: Morally Alien Earthlings”. Abusões 4 (4): 7–41.
Davis, Erik 1995. “Calling Cthulhu: H.P. Lovecraft’s Magick Realism.” Erik Davis’ figments. http://www.levity.com/figment/lovecraft.html [29.03.2021]
Ebert, Roger 2007. “A letter to Werner Herzog: In praise of rapturous truth”, Roger Ebert.com. November 17, 2007. https://www.rogerebert.com/interviews/a-letter-to-werner-herzog-inpraise-of-rapturous-truth [31.03.2021]
Eldridge, Richard 2019. Werner Herzog: Filmmaker and Philosopher. New York: Bloomsbury.
Gandy, Matthew 1996. “Visions of darkness: the representation of nature in the films of Werner Herzog”. Ecumene 3 (1): 1–21.
Herzog, Werner. (dir) 2005. Grizzly Man. [Movie] DVD.
—— 2007. Encounters At The End of The World. [Movie] DVD.
—— [&] Clive Oppenheimer (dir) 2016. Into the Inferno. [Movie] Netflix.
—— [&] Clive Oppenheimer (dir.) 2020. Fireball: Visitors From Darker Worlds. [Movie]. Apple TV+.
Johnson, Laurie R. 2016. Forgotten Dreams: Revisiting Romanticism in the Cinema of Werner Herzog. New York: Camden House.
Joshi, Sunand T. 2013. I am Providence: The life and times of H.P. Lovecraft. New York: Hippocampus Press.
Lovecraft, Howard P. 1975. The Color out of Space. New York: Ken Publishing Corporation.
Mello, Jamer G. [&] Lúcio R. Filho [&] Laura L. Cánepa 2018. “Lessons of Darkness: Herzog and Lovecraft in three Documentaries”. Famecos 25 (2): 1–20.
Migliore, Andrew [&] John Strysik 2006. Lurker in the Lobby: A Guide to the Cinema of H.P. Lovecraft. 2 ed. Portland, CA: Night Shade Books.
Prager, Brad 2011. The cinema of Werner Herzog: Aesthetic Ecstasy and Truth. London: Wallflower Press.
Trigg, Dylan 2012. “The flesh of the forest: Wild being in Merleau-Ponty and Werner Herzog”. Emotion, Space and Society 5 (3): 141–147.
Wilson, Blake M. [&] Christopher Turner (eds) 2020. The Philosophy of Werner Herzog (The Philosophy of Popular Culture). London: Lexington Books.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2022-07-29 - (4)
- 2022-07-28 - (3)
- 2022-04-06 - (2)
- 2021-12-31 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Laura Cánepa, Jamer Mello
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 150
Liczba cytowań: 0