Composite Novel: The Case of Elizabeth Strout
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2024.003Keywords
composite novel, Elizabeth Strout, story, initiation novelAbstract
The term “composite novel” (adapted from Krystyna Jakowska and defined after Elke
D’hoker) refers to literary works that, in terms of genre, are located between a very coherently composed collection of short stories and a loose novel structure. In this text, I consider the rationale for using this term and the features of the convention to which it refers. I discuss numerous examples of works classified as short stories, including two texts by Alice Munro – Lifes of Girls and Women and Who Do You Think You Are? and Polish works by Magdalena Tulli (Włoskie szpilki and Szum) and Wioletta Grzegorzewska’s Guguły and Stancje. However, the essential goal/part of the article is the analysis of two novels by Elizabeth Strout as model examples of the convention in question – Olive Kitteridge and the sequel, Olive Again. The article shows the mechanisms that make coherent both texts consisting of independent stories and demonstrates the function of the composite novel in Strout’s version of the initiation novel, or even the perverted Bildungsroman convention. The article presents the strategy of reading both texts, reinforced by the structure of the novels.
References
Bartoszyński, Kazimierz 2004. Kryzys i trwanie powieści. Studia literaturoznawcze. Kraków: Universitas.
Budrecki, Lech 1987. „Słowo wstępne”. W: William Faulkner. Dzikie palmy. Warszawa: „Iskry”.
D’hoker, Elke 2018. „A Continuum of Fragmentation. Distinguishing the Short Story Cycle from Composite Novel”. W: Patrick Gill [&] Florian Kläger (red). Constructing Coherence in the British Short Story Cycle. London: Routledge.
Dunn, Maggie [&] Ann Morris 1995. The Composite Novel. The Short Story Cycle in Transition. New York: Twayne Publishers.
Elkington, Kate 2015. “Wool Spin Burn: The role of the reader in determining a composite novel’s whole text coherence”. Semantic Scholar: https://www.semanticscholar.org/paper/ [12.05.2021].
Guignery, Vanessa [&] Wojciech Drąg (red.) 2019. The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction. Deleware: Vernon Press.
Harrison, Chloe [&] Marcello Givanelli 2022. “«Traits Don’t Change, Stands of Mind Do»: Tracking Olive in Olive Kitteridge by Elizabeth Strout”. English Studies 103/3: 428–446.
Hunter, Adrian 2007. The Cambridge Introduction to the Short Story in English. Cambridge: Cambridge University Press.
Izdebska, Agnieszka 2021. „Rola przestrzeni przedstawionej w powieści nowelowej”. Białostockie Studia Literaturoznawcze 18: 137–148.
Jakowska, Krystyna 1992. „Międzywojenna powieść nowelowa”. Pamiętnik Literacki 83, 1: 25–35.
Jakowska, Krystyna 1993. „Delimitacja tekstu w cyklu opowiadań”. Pamiętnik Literacki 84, 2: 94–106.
Jakowska, Krystyna 2011. O cyklu opowiadań. Z teorii i historii cyklu narracyjnego w Polsce. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Jakowska, Krystyna [&] Barbara Olech [&] Katarzyna Sokołowska (red.) 2001. Cykl literacki w Polsce. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Kadnos, Helena 2019. „Women’s Relational Autonomy and the Short Story Cycle Olive Kitteridge by Elizabeth Strout”. Short Fiction in Theory and Practise 9: 39–51.
Kaniewska, Bogusława 2001. „Między cyklem a powieścią”. W: Krystyna Jakowska [&] Barbara Olech [&] Katarzyna Sokołowska (red.). Cykl literacki w Polsce. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Kaniewska, Bogusława 2010. „Cykliczność w powieści”. W: Anna Kieżuń [&] Dariusz Kulesza (red.). Cykle i cykliczność. Prace dedykowane Pani Profesor Krystynie Jakowskiej. Białystok: Trans Humana.
Kieżuń, Anna [&] Dariusz Kulesza (red.) 2010. Cykl i cykliczność. Prace dedykowane Pani Profesor Krystynie Jakowskiej. Białystok: Trans Humana.
Korwin-Piotrowska, Dorota 2019. „Powieść – doświadczenie tekstu: tekstualność, płynna tożsamość, nawigacja”. W: Anna Skubaczewska-Pniewska [&] Justyna Tuszyńska (red). Powieść dziś. Teorie, tradycje, interpretacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Malicka, Patrycja 2017. „Badanie nad cyklem literackim w Polsce”. Forum Poetyki 10: 140–145.
Montwieler, Katherine 2022. A Companion to the Works of Elizabeth Strout. Ohio: Ohio University Press.
Przerwa-Tetmajer, Kazimierz 1918. „Z aforyzmów”. Maski 20: 389.
Strout, Elizabeth 2010. Olive Kitteridge. Przeł. Ewa Horodyńska. Warszawa: Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Strout, Elizabeth 2017. To, co możliwe. Przeł. Paweł Lipszyc. Warszawa: Wydawnictwo Wielka Litera.
Strout, Elizabeth 2019. Olive powraca. Przeł. Ewa Hordyńska. Warszawa: Wydawnictwo Wielka Litera.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agnieszka Izdebska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 292
Number of citations: 0