Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Ku dramatowi konkretnemu. Isou i następcy – perspektywy badań
  • Inicio
  • /
  • Ku dramatowi konkretnemu. Isou i następcy – perspektywy badań
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 43 Núm. 3 (2022): Poemat dramatyczny /
  4. Studia i rozprawy

Ku dramatowi konkretnemu. Isou i następcy – perspektywy badań

Autores/as

  • Michał Zdunik https://orcid.org/0000-0003-3189-3457

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.035

Palabras clave

Isou, letryzm, awangarda, konkretyzm

Resumen

Celem tego tekstu jest ukazanie podobieństw formalnych, konstrukcyjnych i ideowych między strategią poetów letrystycznych (przede wszystkim Isidore’a Isou) a określoną grupą polskich dramatów XX-wiecznych. W wierszach letrystów (które ostatecznie funkcjonują jak parateatralne scenariusze) słowo funkcjonowało jako obiekt wizualny i dźwiękowy, wyrwany z tradycyjnej semantyki, będący swobodnym zapisem fizycznej pracy głosu i ciała; zaprzeczano tym samym tradycyjnemu alfabetowi i systemowi języka (w tym wypadku – aby pokazać kres reprezentacji niemożliwości tekstualizacji apokaliptycznego doświadczenia). Na podstawie analiz tychże praktyk autor wprowadza pojęcie „dramatu konkretnego”, który – podobnie jak poematy letrystów – jest jednocześnie obiektem wizualnym, partyturą rytmicznej kompozycji muzycznej, dziełem literackim i zapisem, oraz proponuje grupę tekstów, które można zaliczyć do tejże kategorii gatunkowej. Dokonana analiza wykazuje nieuświadomione i niezależne podobieństwo dwóch awangardowych prądów estetycznych, rozwijających się w XX wieku we Francji w Polsce.

Citas

Alix, Frédéric 2017. „Isidore Isou et la métagraphie: utopie du langage total”. W: François Coadou (red.). Fragments pour Isidore Isou. Limoges-Dijon: les presses du reel.

Bogalecki, Piotr 2015. „Czytanie partytur. W stronę partyturowego stylu odbioru tekstów literackich”. Ruch Literacki 6: 543–557.

Bürger, Peter 2006. Teoria awangardy. K. Wilkoszewska (red.). Tłum. Jadwiga Kita-Huber. Kraków: Universitas.

Cabañas, Kaira M. 2014. Off-Screen Cinema: Isidore Isou and the Lettrist Avant-Garde. Chicago–London: Chicago University Press.

Donguy, Jacques 2008. „Isodore Isou (1925–2007)”. Inter 98: 76–77.

Donguy, Jacques 2014. Poezja eksperymentalna. Epoka cyfrowa (1953–2007). Tłum. Magdalena Madej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Döhl, Reinhard 2017. „Literatura konkretna”. Tłum. Joanna Roszak. Przestrzenie Teorii 8: 249–263.

Hejmej, Andrzej 2003. „Partytura literacka. Przedmiot badań komparatystyki interdyscyplinarnej”. Teksty Drugie 4: 34–46.

Hussey, Andrew 2000. „La Divinite d’Isou’: the Making of a Name, and a Messiah”. Forum for Modern Language Studies 36, 2: 132–142.

Isou, Isidore 1947. Introduction à une nouvelle poésie et a une nouvelle musique. Paris: Gallimard.

Jay, Martin 1994. Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth-Century French Thought. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.

Kremer, Aleksandra 2013. „Poezja konkretna w trzech obszarach językowych”. Przestrzenie Teorii 19: 95–114.

McEvilley, Thomas 2006. „Modernism, Post-Modernism, and the End of Art”. New England Review 27, 1: 129–148.

Raszewski, Zbigniew 1958. „Partytura teatralna”. Pamiętnik Teatralny 3/4: 380–412.

Ratajczakowa, Dobrochna 2016. „Poemat dramatyczny”. W: Encyklopedia Teatru Polskiego. https://encyklopediateatru.pl/ [17.12.2021].

Schöning, Klaus [&] Mark Cory 1991. „The Contours of Acoustic Art”. Theatre Journal 43, 3: 307–324.

Sinker, Mark 1997. „Shhhhhh!”. The Musical Quarterly 81, 2: 210–241.

Sjöberg, Sami 2015. The Vanguard Messiah: Lettrism between Jewish Mysticism and the Avant-Garde. Berlin: University of California Press.

Styan, John L. 1976. „Partytura dramatu”. Tłum. Kazimierz Karkowski. Pamiętnik Literacki 67, 3: 209–249.

Wakeman, Rosemary 2009. The Heroic City: Paris, 1945–1958. Chicago: Chicago University Press.

Worthen, William B. 2013. Dramat: między literaturą a przedstawieniem. Tłum. Mateusz Borowski [&] Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Litteraria Copernicana

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2022-11-05

Cómo citar

1.
ZDUNIK, Michał. Ku dramatowi konkretnemu. Isou i następcy – perspektywy badań. Litteraria Copernicana. Online. 5 noviembre 2022. Vol. 43, no. 3, p. 91–99. [Accessed 3 julio 2025]. DOI 10.12775/LC.2022.035.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 43 Núm. 3 (2022): Poemat dramatyczny

Sección

Studia i rozprawy

Licencia

Derechos de autor 2022 Michał Zdunik

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 410
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Isou, letryzm, awangarda, konkretyzm
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop