Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Miasto i/czy zbrodnia Znaczenie scenerii miejskiej dla teorii powieści kryminalnej
  • Inicio
  • /
  • Miasto i/czy zbrodnia Znaczenie scenerii miejskiej dla teorii powieści kryminalnej
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 39 Núm. 3 (2021): Powieść kryminalna /
  4. Studia i rozprawy

Miasto i/czy zbrodnia Znaczenie scenerii miejskiej dla teorii powieści kryminalnej

Autores/as

  • Paweł Graf Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0001-9725-8726
  • Magdalena Graf Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-0540-355X

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2021.025

Palabras clave

teoria powieści kryminalnej, onomastyka w powieści kryminalnej, miasto, teoria czytania, Piotr Bojarski

Resumen

Tematem artykułu jest analiza związków zachodzących między powieścią kryminalną a wpisanym w nią miastem. Miasto rozumiane jest zarówno jako byt literacki, jak i realna przestrzeń, ze swoją toponimią i antroponimią, aksjologią i historią. Jako byt realno-fikcjonalny staje się ono w kryminale elementem tej samej wagi, co zbrodnia i detektyw. Interpretacje tematu miasta zostały poprzedzone czteroelementową typologią istotnych odmian lektury powieści kryminalnej sporządzoną na podstawie analizy stanu badań. Odmiany te wskazane zostały ze względu na główny podejmowany w nich problem, którym jest kolejno: poetyka powieści, historia gatunku, ujęcie antropologiczne i ujęcia socjologiczne. Omówione zostały m.in. propozycje Stanco Lasića, Stanisława
Barańczaka, Rogera Caillois i Helmuta Heissenbüttela. Autorzy proponują też własną interpretację kryminału miejskiego na podstawie analizy poznańskich powieści kryminalnych Piotra Bojarskiego, pokazując, że nowe spojrzenie na miasto pozwala wyprowadzić powieść kryminalną ze schematycznych rozwiązań, w których tkwi ten gatunek powieści.

Citas

Agamben, Giorgio 2019. Pulcinella czyli Rozrywka dla dzieci. Warszawa: Miniatury Filozoficzne.

Barańczak, Stanisław 1973. „Poetyka polskiej powieści kryminalnej”. Teksty 6: 63–82.

Bartczak, Kacper 2019. Materia i autokreacja. Dociekania w poetyce wielościowej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Bojarski, Piotr 2011. Kryptonim Posen. Poznań: Media Rodzina.

Bojarski, Piotr 2012. Mecz. Poznań: Media Rodzina.

Bojarski, Piotr 2013. Rache znaczy zemsta. Poznań: Media Rodzina.

Bojarski, Piotr 2014. Pętla. Poznań: Wydawnictwo Miejskie Posnania.

Bojarski, Piotr 2015. Arcymistrz. Poznań: Wydawnictwo Miejskie Posnania.

Bojarski, Piotr 2019. Szmery. Poznań: Czwarta Strona.

Bojarski, Piotr 2020. Na całego. Poznań: Zysk i S-Ka.

Burszta, Wojciech J. [&] Mariusz Czubaj 2017. „Kryminalna odyseja”. W: Kryminalna odyseja oraz inne szkice o czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Oficynka.

Caillois, Roger 2019. „Powieść kryminalna”. W: Odpowiedzialność i styl. Tłum. Jan Błoński. Warszawa: PIW.

Cegielski, Tadeusz 2015. Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności 1841–1941. Warszawa: WAB.

Czubaj, Mariusz 2010. Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne. Gdańsk: Oficynka.

Darska, Bernadetta 2015. „Powieść kryminalna jako głos w sprawie modelu współczesnego dziennikarstwa”. W: Tomasz Dalasiński [&] Tomasz S. Markiewka. Kryminał gatunek poważ(a)ny? Kryminał wobec problemów społeczno-kulturowych. T. 2. Toruń: Epilog.

Domaradzka, Agnieszka 2015. „Powieść kryminalna we Włoszech jako narzędzie krytyki społecznej i politycznej”. W: Tomasz Dalasiński [&] Tomasz S. Markiewka. Kryminał gatunek poważ(a)ny? Kryminał wobec problemów społeczno-kulturowych. T. 2. Toruń: Epilog.

Dominas, Konrad 2015. „Antyk w kryminale, kryminał w antyku. Steven Saylor i recepcja literatury antycznej”. W: Anna Gemra (red.). Literatura kryminalna. Na tropie źródeł. Kraków: EMG.

Dunin, Janusz 1974. Papierowy Bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.

Falkiewicz, Andrzej 2002. Być może. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Gajewski, Piotr 2001. Zapisy myśli o przestrzeni. Kraków: Politechnika Krakowska.

Gemra, Anna (red.) 2015. Literatura kryminalna. Na tropie źródeł. Kraków: EMG.

Graf, Magdalena 2019. „»Miasto z przetrąconym kręgosłupem« – Białystok w powieściach Ignacego Karpowicza (perspektywa onimiczna)”. W: Anna Rygorowicz-Kuźma [&] Krzysztof Rutkowski. Nazwy własne w języku, literaturze i kulturze. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Graf, Paweł 2018. „Futuryści bawią się zapałkami”. W: Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Grant-Adamson, Lesley 1999. Jak napisać powieść kryminalną?. Tłum. Michał Rusinek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Großheim, Michael 2010. „Od kultury komisarza Maigreta do kultury Sherlocka Holmesa. Fenomenologiczne pojęcie sytuacji jako podstawa krytyki (współczesnej) kultury”. Tłum. Mikołaj Ratajczak [&] Katarzyna Wejman. Fenomenologia 8: 41–62.

Gutmańska-Gralak, Ewa 2015. „Woody Allen w kryminale? Twórczość filmowa i literacka Allena jako przykład nietypowych ujęć gatunku kryminału”. W: Tomasz Dalasiński [&] Tomasz S. Markiewka. Kryminał gatunek poważ(a)ny? Kryminał a medium (literatura–teatr–film–serial–komiks). T. 1. Toruń: Epilog.

Haas, Willy 1973. „Teologia w powieści kryminalnej: (kilka uwag poświęconych Edgarowi Wallace’owi i literaturze kryminalnej w ogóle)”. Tłum. Włodzmierz Bialik. Teksty 6: 83–90.

Heissenbüttel, Helmut 1973. „Reguły gry powieści kryminalnej”. Tłum. Włodzimierz Bialik. Teksty 6: 44–62.

King, Stewart 2018. „Kryminały jako literatura światowa”. Tłum. Anna Tomczyk. Forum Poetyki 13: 48–59.

Kowal, Katarzyna 2018. „Świat zła śmierdzi – kryminały Joanny Chmielewskiej”. W: Adam Regiewicz (red.). Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej. Gdańsk: Katedra.

Kraska, Mariusz 2013. Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.

Kubicka, Halina 2015. „Zbrodnia i miasto. O kształtowaniu się obrazu przestrzeni wielkomiejskiej w literaturze kryminalnej”. W: Anna Gemra (red.). Literatura kryminalna. Na tropie źródeł. Kraków: EMG.

Lasić, Stanco 1976. Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej. Tłum. Magdalena. Petryńska. Warszawa: PIW.

Martuszewska, Anna 1997. „Przepis na powieść kryminalną”. W: Tadeusz Żabski (red.). Słownik literatury popularnej. Wrocław: Towarzystwo Pamięci Powstania Wielkopolskiego.

Mizerkiewicz, Tomasz 2012. „Fizyka ciał miejskich, czyli o współczesnym polskim kryminale”. Art-Papier 11 (203). Publikacja online: http://artpapier.com/ [02.02.2021].

Mrowczyk-Hearfield, Ewa 1998. „Badania literatury kryminalnej – propozycja”. Teksty Drugie 6: 87–98.

Mullen, Anne [&] Emer O’Beirne (red.) 2000. Crime Scenes: Detective Narratives in European Culture Since 1945. Amsterdam: Rodopi.

Nowak, Marta 2019. „Funkcja frazeologizmów w wybranych poznańskich powieściach kryminalnych”. Adeptus 13: 1–10.

Nowak, Marta 2020. Od dawnego do dzisiejszego Poznania. Onomastykon współczesnego kryminału poznańskiego. Niepublikowana rozprawa doktorska. Poznań: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Pietruszewska-Kobiela, Grażyna 2018. Dźwiękowy portret mordercy – szkic sonogramu na podstawie powieści Anatola Sterna. W: Adam Regiewicz (red.). Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej. Gdańsk: Katedra.

Platon 2012. Uczta. Tłum. Andrzej Serafin. Warszawa: Sic!

Priestman, Martin 1998. Crime fiction: From Poe to the Present. Plymouth: Norton House.

Regiewicz, Adam 2018. Muzyczne czołówki seriali kryminalnych i ich relacje z konstrukcją narracji i fabuły kryminałów. W: Adam Regiewicz (red.). Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej. Gdańsk: Katedra.

Regiewicz, Adam 2017. „Semiotyka kaszanki, czyli co śledczy jedzą?”. W: Adam Regiewicz. Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropach kryminału. Gdańsk: Katedra.

Ryszkiewicz, Mirosław 2021. Retoryka polskiej powieści kryminalnej po roku 1989. Preliminaria. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Szwagrzyk, Aleksandra 2015. „»Everybody lies«? Dr House, czyli przygody detektywa-racjonalisty. W: Tomasz Dalasiński [&] Tomasz S. Markiewka. Kryminał gatunek poważ(a)ny? Kryminał a medium (literatura–teatr–film–serial–komiks). T. 1. Toruń: Epilog.

Skubaczewska-Pniewska, Anna 2016. „»Niepomierna intertekstualność«, czyli powieść uniwersytecka… między romansem a kryminałem”. W: Agnieszka Izdebska [&] Agnieszka Przybyszewska [&] Danuta Szajnert. Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału. Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Skubaczewska-Pniewska, Anna [&] Justyna Tuszyńska 2019. „W stronę kryminału. Literaturoznawca jako detektyw, śledztwo jako teoria interpretacji”. W: Anna Skubaczewska-Pniewska [&] Marcin Wołk (red.). Powieść dziś. Teorie, tradycje, interpretacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Terling-Śledź, Ewa 2016. „Małżeństwo kryminału z historią, czyli uwag kilka o kryminałach retro Konrada T. Lewandowskiego”. W: Czytanie Literatury 5: 73–86.

Tuszyńska, Justyna 2014. „Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?”. Studia Poetica 2: 101–109.

Tuszyńska, Justyna 2015. Dlaczego literaturoznawcy c(z)ytuja kryminały? Schemat opowieści kryminalnej jako narzędzie teoretycznoliterackie. Niepublikowana rozprawa doktorska. Toruń: Wydział Filologiczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Tuszyńska, Justyna 2015. „Modne lektury literaturoznawców. Teoria literatury czy teoria literatury kryminalnej?”. W: Łukasz Grajewski. Tematy modne w humanistyce. Studia interdyscyplinarne. Toruń: Epilog.

Tuszyńska, Justyna 2017. „Zabójcy pojęć i tropiciele definicji. Praktyki teoretycznoliterackie w internecie na przykładzie polskich portali kryminalnych”. W: Przegląd Kulturoznawczy 2: 191–206. Vogt, Jochen 1998. Der Kriminalroman: Poetik. Theorie. Geschichte: Fink.

Weżgowiec, Barbara 2010. „»O mieście, którego nie ma«, czyli Wrocław w kryminalnych powieściach Marka Krajewskiego”. W: Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne 1: 124–139.

Wojda, Dorota 2015. „Kryminał i historia literatury”. W: Anna Gemra. Literatura kryminalna. Na tropie źródeł. Kraków: EMG.

Žižek, Slavoj 1990. „Logika powieści detektywistycznej”. Tłum. Joanna Pomorska. Pamiętnik Literacki 3: 253–283.

Litteraria Copernicana

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2021-10-01 — Actualizado el 2022-04-06

Versiones

  • 2022-04-06 (3)
  • 2021-10-21 (2)
  • 2021-10-01 (1)

Cómo citar

1.
GRAF, Paweł y GRAF, Magdalena. Miasto i/czy zbrodnia Znaczenie scenerii miejskiej dla teorii powieści kryminalnej. Litteraria Copernicana. Online. 6 abril 2022. Vol. 39, no. 3. [Accessed 1 julio 2025]. DOI 10.12775/LC.2021.025.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 39 Núm. 3 (2021): Powieść kryminalna

Sección

Studia i rozprawy

Licencia

Derechos de autor 2021 Magdalena Graf, Paweł Graf

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 1400
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

teoria powieści kryminalnej, onomastyka w powieści kryminalnej, miasto, teoria czytania, Piotr Bojarski
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop