Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Collapse or Reunion. Dramatic Poem at the Turn of the 19th and 20th Century
  • Home
  • /
  • Collapse or Reunion. Dramatic Poem at the Turn of the 19th and 20th Century
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 43 No. 3 (2022): Poemat dramatyczny /
  4. Studies

Collapse or Reunion. Dramatic Poem at the Turn of the 19th and 20th Century

Authors

  • Magda Nabiałek Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0003-2487-5146

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.032

Keywords

dramatic poem, dramatic fairy tale, drama, modernism

Abstract

The author discusses the presence of the dramatic poem in the Young Poland movement. She juxtaposes this form with another, equally hybrid, genre, i.e. a dramatic fairy tale. This comparison allows the author to see the special significance that both these forms had for the processes of constituting new dramatic forms in the late nineteenth and early twentieth centuries. The author perceives works such as Uczta Herodyady by Jan Kasprowicz, Odwieczna baśń by Stanisław Przybyszewski, Rokita by Andrzej Niemojewski or Zdziczenie obyczajów pośmiertnych by Bolesław Leśmian not only as a vehicle of content combining the works of Young Poland with the Romantic tradition but also as a very capacious form that allows one to look for a new form of the description of reality. The text also draws attention to the ability of new methods of composition, editing, scene arrangement used in the dramatic poem to disrupt the classic stage form.

References

Bartnikowski, Marcin 2002. „Trzy postacie sceniczne w śmiertelnym upojeniu (Zdziczenie obyczajów pośmiertnych Bolesława Leśmiana wobec modernistycznego teatru śmierci)”. Przegląd Humanistyczny 1: 43–56.

Bazilewski, Adriej 2002. „Baśń mimiczna Bolesława Leśmiana Skrzypek opętany w kontekście symbolizmu rosyjskiego”. W: Eugeniusz Czaplejewicz [&] Witold Sadowski (red). Poetyki Leśmiana. Leśmian i inni. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Clayton, John D. 2016. „Pierrot czy Pietruszka? Rosyjskie Arlekinady”. Tłum. Katarzyna Dudzińska. W: Dorota Sosnowska (red.). Teatr dell’arte. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Czabanowska-Wróbel, Anna 1996. Baśń w literaturze Młodej Polski. Kraków: Universitas.

Czabanowska-Wróbel, Anna 1988. „Baśń jako światopogląd. Baśń i baśniowość w twórczości Leśmiana”. Pamiętnik Literacki 4: 29–62.

Duniec, Krystyna 2017. Dwudziestolecie. Przedstawienia. Warszawa: Instytut Teatralny.

Eliot, Thomas S. 1963. Szkice literackie. Tłum. Helena Pręczkowska [&] Maciej Żurowski [&] Witold Chlewik. Warszawa: Pax.

Fazan, Katarzyna 2009. Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański, Leśmian, Kantor. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Fiołek, Krzysztof 2010. Przetrwanie i przetwarzanie. Programy kultury narodowej w epoce Młodej Polski. Kraków: Universitas.

Gracla, Jadwiga 2001. Dramaturgia rosyjska przełomu XIX i XX wieku w świetle przemian teatru w Europie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kalinowska, Maria 2006. „Słowo wstępne”. W: Maria Kalinowska [&] Janusz Skuczyński [&] Magdalena Bizior (red). Świat z tajemnic wyspowiadany… Studia o „Samuelu Zborowskim”. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Latawiec, Krystyna 2007. Dramat poetycki po 1956 roku. Jarosław M. Rymkiewicz, Stanisław Grochowiak, Tymoteusz Karpowicz. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Pachocki, Dariusz 2013. „Historia pewnego dramatu. „Zdziczenie obyczajów pośmiertnych” Bolesława Leśmiana – aspekt filologiczny”. Pamiętnik Literacki 1: 165–188.

Piotrowska, Magdalena 2002. Lubownicy sceny, czyli polskie teatry amatorskie w Wielkopolsce (1832–1875). Poznań–Kalisz: Instytut Pedagogiczny UAM.

Podraza-Kwiatkowska, Maria 1997. Literatura Młodej Polski. Warszawa: PWN.

Podstawka, Anna 2014. Świat, który się nie kończy. Człowiek i transcendencja w teatrze Jana Kasprowicza. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Podstawka, Anna [&] Jarosław Cymerman (red.) 2018. Wokół dramatu poetyckiego XX wieku. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Sajewska, Dorota 2005. „Chore sztuki”. Choroba / tożsamość / dramat. Przemiany podmiotowości oraz formy dramatycznej w utworach scenicznych przełomu XIX i XX wieku. Kraków: Universitas.

Secomska, Henryka 1971. Repertuar warszawskich teatrów rządowych 1863–1890. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Skwarczyńska, Stefania 1965. Wstęp do nauki o literaturze. T. 3. Warszawa: PAX.

Skwarczyńska, Stefania 1971. „Sytuacja w poetyce określenia poemat”. Roczniki Humanistyczne XIX, 1: 262–272.

Sławińska, Irena 1960. Sceniczny gest poety. Zbiór studiów o dramacie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Waksmund, Ryszard 2005. „Młodopolska baśń dramatyczna. Od bajki ludowej do impresji scenicznej (z zagadnień struktury gatunku)”. W: Jolanta Ługowska (red.). Baśnie nasze współczesne. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.

Wojda, Dorota 2011. „Scenariusze fantazmatyczne Bolesława Leśmiana”. Świat Tekstów. Rocznik Słupski 9: 83–109.

Wosiek, Maria 1975. Historia teatrów ludowych. Polskie zespoły zawodowe 1898–1914. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Wypych-Gawrońska, Anna 1999. Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872–1918. Kraków: Universitas.

Ziołowicz, Aleksandra 2002. Dramat i romantyczne „Ja”. Studium podmiotowości w dramaturgii polskiej doby romantyzmu. Kraków: Universitas.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-11-05

How to Cite

1.
NABIAŁEK, Magda. Collapse or Reunion. Dramatic Poem at the Turn of the 19th and 20th Century. Litteraria Copernicana. Online. 5 November 2022. Vol. 43, no. 3, p. 53–62. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/LC.2022.032.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 43 No. 3 (2022): Poemat dramatyczny

Section

Studies

License

Copyright (c) 2022 Magda Nabiałek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 539
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

dramatic poem, dramatic fairy tale, drama, modernism
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop