Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Strategie retoryczne w gatunku madrygałowym: Marino – Morsztyn – Monteverdi
  • Home
  • /
  • Strategie retoryczne w gatunku madrygałowym: Marino – Morsztyn – Monteverdi
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 16 Nr. 2 (2015): Pożytki z porównania /
  4. Studia i rozprawy

Strategie retoryczne w gatunku madrygałowym: Marino – Morsztyn – Monteverdi

Autor/innen

  • Małgorzata Lisecka Katedra Kulturoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2015.019

Schlagworte

madrygał, Giambattista Marino, Claudio Monteverdi, Jan Andrzej Morsztyn, retoryka, retoryka muzyczna

Abstract

Artykuł zawiera analizę porównawczą trzech madrygałów: Baciator dubbioso Giambattisty Marina, Irresoluto Jana Andrzeja Morsztyna (który jest parafrazą – tłumaczeniem tekstu Marina) oraz Vorrei baciarti, o Filli… Claudia Monteverdiego (muzycznego opracowania poematu Marina). Celem artykułu jest prześledzenie, w jaki sposób madrygał, jako gatunek poetycki i muzyczny zarazem, realizuje pewne założenia retoryki klasycznej, związane ze sferami inventio, distributio oraz decoratio (elocutio).  

Literaturhinweise

Apostolos-Cappadona Diane, „Pray with Tears and Your Request Will Find a Hearing”: On the Iconology of Magdalene’s Tears, [w:] Holy Tears: Weeping in the Religious Imagination, red. Kimberley Christine Patton, John Stratton Hawley, Princeton–Woodstock: Princeton University Press, 2005.

Arystoteles, Retoryka, [w:] idem, Retoryka. Poetyka, tłum. Henryk Podbielski, Warszawa: PWN, 1988.

Bartel Dietrich, Musica Poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music, Lincoln: University of Nebraska Press, 1997.

Bayne Sheila Page, Tears and Weeping: An Aspect of Emotional Climate Reflected in 17th Century French Literature, Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1981.

Bent Margaret, Grammar and Rhetoric in Late Medieval Polyphony: Modern Metaphor or Old Simile?, [w:] Rhetoric beyond Words: Delight and Persuasion in the Arts of Middle Ages, red. Mary Carruthers, Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Bernhard Christoph, Tractatus compositionis augmentatus, 1660 [manuskrypt].

Bizzarini Marco, Luca Marenzio. The Career of Musician Between the Renaissance and the Counter-Reformation, przeł. na ang. James Chater, Burlington: Ashgate, 2003.

Bonds Mark Evan, Wordless Rhetoric: Musical Form and the Metaphor of the Oration, Cambridge Mass.: Harvard University Press, 1991.

Braunschweig Karl, Genealogy and Musica Poetica in Seventeenth- and Eighteenth-Century Theory, „Acta Musicologica” 2001, nr 71.

Buelow George J., A History of Baroque Music, Bloomington: Indiana University Press, 2004.

Burmeister Joachim, Hypomnematum musicae poeticae, Rostock: Stephanus Myliander, 1599.

Burmeister Joachim, Musica autoschediastike, Rostock: Christoph Reusner, 1601.

Burmeister Joachim, Musica poetica, Rostock: Stephanus Myliander, 1606.

Carter Tim, The Venetian Secular Music, [w:] The Cambridge Companion to Monteverdi, red. John Whenham, Richard Wistreich, Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

Dahlhaus Carl, La tonalité harmonique: étude des origines, Liège: Mardaga, 1993.

Demmond Edward Carson, Baroque Musical Rhetoric and Handel: An Analytic Approach, Madison: University of Wisconsin, 1988.

Duncan David Allen, Persuading the Affections: Rhetorical Theory and Mersenne’s Advice to Harmonic Orators, [w:] French Musical Thought 1600–1800, red. Georgia Cowart, Ann Arbor: UMI Research Press, 1989.

Einstein Alfred, The Italian Madrigal, t. 1, Princeton: Princeton University Press, 1949.

Fabbri Paolo, Monteverdi, Torino: EDT/Musica, 1985.

Fabiańska Zofia, Claudio Monteverdi, [w:] Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech, t. 3: Madrygał wielogłosowy, red. Zygmunt Marian Szweykowski, Kraków: Musica Iagellonica, 2001.

Fenlon Iain, Haar James, The Beginnings of the Madrigal: Rome and Florence in 1520s, [w:] iidem, Italian Madrigal in the Early Sixteenth Century: Sources and Interpretation, Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

Fenlon Iain, Haar James, The Diffusion of the Early Madrigal, [w:] iidem, Italian Madrigal in the Early Sixteenth Century: Sources and Interpretation, Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

Geck Martin, Johann Sebastian Bach: Life and Work, tłum. na ang. John Hargraves, Orlando: Harcourt, 2006.

Haar James, Madrigal, [w:] European Music 1520–1640, red. James Haar, Woolbridge: Boydell Press, 2006.

Haar James, The Early Madrigal: A Re-appraisal of Its Sources and Its Character, [w:] Music in Medieval and Early Modern Europe: Patronage, Sources, and Texts, red. Iain Fenlon, Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

Jasiński Tomasz, Polska barokowa retoryka muzyczna, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2006.

Katz Stephen B., The Epistemic Music of Rhetoric: Toward the Temporal Dimension of Affect in Reader Response and Writing, Carbondale: Southern Illinois University Press, 1996.

King Jennifer Lee, „The Proposta e Riposta Madrigal, Dialogue, Cultural Discourse, and the Issue of Imitatio”, Indiana University 2007 [maszynopis rozprawy doktorskiej].

Korolko Mirosław, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1990.

Korpanty Katarzyna, Scheibe, [hasło w:] Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, red. Elżbieta Dziębowska, t. 9, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2007.

Krones Henry, Music, [hasło w:] Encyclopedia of Rhetoric, red. Thomas O’Conor Sloane, Oxford: Oxford University Press, 2001.

Kunz George Frederick, Stevenson Charles Hugh, The Book of the Pearl: Its History, Art, Science, and Industry, Mineola: Dover Publications, 2001.

Leppard Raymond, Madrigals of Claudio Monteverdi, [w:] Raymond Leppard on Music: An Anthology of Critical and Personal Writings, red. Thomas P. Lewis, White Plains: Pro/AM Music Resources, 1993.

Lisecki Wiesław, Vademecum muzycznej „ars oratoria”, „Canor” 1993, nr 3 (6).

Lissa Zofia, Forkel, [hasło w:] Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, red. Elżbieta Dziębowska, t. 3, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1987.

Macheta Bogusława, Spiess, [hasło w:] Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, red. Elżbieta Dziębowska, t. 10, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2007.

Mattheson Johann, Der vollkommene Capellmeister, Hamburg: Christian Herold, 1739.

McClary Susan, Modal Subjectivities: Self-Fashioning in the Italian Madrigal, Berkeley–Los Angeles: University of California Press, 2004.

McCreless Patrick, Models of Music Analysis: Music and Rhetoric, [w:] The Cambridge History of Western Music Theory, red. Thomas Christensen, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Monteverdi Claudio, Madrigali Guerrieri et Amorosi (Wenecja 1638). Przedmowa, tłum. Joanna Turska, „Canor” 1993, nr 4 (7).

Monteverdi Claudio, Scherzi musicali (Wenecja, 1607). Przedmowa do V księgi madrygałów wraz z objaśnieniami jego brata G. C. Monteverdiego, przeł. Joanna Turska, „Canor” 1993, nr 4 (7).

Morsztyn Jan Andrzej, Utwory zebrane, oprac. Leszek Kukulski, Warszawa: PIW, 1971.

Ossi Massimo, „Pardon Me, but Your Teeth Are in my Neck”: Giambattista Marino, Claudio Monteverdi, and the bacio mordace, „The Journal of Musicology” 2004, nr 2.

Nieznanowski Stefan, Madrygał, [hasło w:] Słownik literatury staropolskiej, red. Teresa Michałowska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1998.

Nosow Robert, The Debate on Song in the Accademia Fiorentina, [w:] Early Music History 21, t. 1: Studies in Medieval and Early Modern Music, red. Iain Fenlon, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Nowicka-Jeżowa Alina, Jan Andrzej Morsztyn i Giambattista Marino: dialog poetów europejskiego baroku, Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwo Wydziału Polonistyki, 2000.

Nowicka-Jeżowa Alina, Madrygały staropolskie. Z dziejów liryki miłosnej w epoce renesansu i baroku, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1978.

Plett Heinrich Franz, Musica Rhetorica. The Rhetorical Conceptualization of Music and Musical Poetry, [w:] idem, Rhetoric and Renaissance Culture, Berlin–New York: de Gruyter, 2004.

Poesia italiana del Seicento, red. Lucio Felici, Milano: Garzanti, 1978.

Ranum Patricia M., The Harmonic Orator: The Phrasing and Rhetoric of the Melody in French Baroque Airs, Hillsdale: Pendragon Press, 2001.

Scheibe Johann Adolf, Der critische Musicus, Leipzig: Bernhard Christoph Breitkopf, 1745.

Schick Hartmut, Musikalische Einheit im Madrigal von Rore bis Monteverdi, Tutzing: Schneider, 1998.

Sharpe Robert A., Music, Rhetoric, and Oratory, [w:] idem, Music and Humanism: An Essay in the Aesthetics of Music, Oxford: Oxford University Press, 2000.

Shohat Yifat, „Haydn’s Musical Rhetoric”, Rutgers, The State University of New Jersey 2006 [maszynopis rozprawy doktorskiej].

Sisman Elaine R., Learned Style and the Rhetoric of the Sublime in the „Jupiter” Symphony, [w:] Wolfgang Amadè Mozart: Essays on his Life and his Music, red. Stanley Sadie, Oxford: Oxford University Press, 1996.

Stevens Denis, Monteverdi in Venice, Cranbury: Fairleigh Dickinson University Press 2001.

Tomlinson Gary, Monteverdi and the End of the Renaissance, Los Angeles: University of California Press, 1990.

Tomlinson Gary, Music in Renaissance Magic. Toward a Historiography of Others, Chicago: Chicago University Press, 1993.

Wilson Blake McDowell, Ut oratoria musica in the Writings of Renaissance Music Theorists, [w:] Festa Musicologica: Essays in Honor of George Buelow, red. Thomas J. Mathiesen, Benito V. Rivera, Stuyvesant: Pendragon Press, 1995.

Wilson Blake, Buelow George J., Rhetoric and Music (Middle Ages and Renaissance), [hasło w:] The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. Stanley Sadie, t. 21, London–New York: Oxford University Press, 2001.

Zarlino Gioseffo, Le istitutioni harmoniche, II, Venezia 1558, reprint: New York: Broude Brothers, 1965.

Partytury

Monteverdi Claudio, Concerto. Settimo libro de madrigali a 1. 2. 3. 4. & Sei voci, con altri generi de Canti, di Claudio Monteverdi, Maestro De Capella Della Serenissima Republica, Venezia: Bartolomeo Magni, 1619.

Dyskografia

Marenzio Luca, Il sesto libro de madrigali a cinque voci, La Venexiana, GLOSSA CD: 920909.

Monteverdi Claudio, Concerto: settimo libro di madrigali, La Venexiana, GLOSSA CD: 920904.

CDs.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2015-12-04

Zitationsvorschlag

1.
LISECKA, Małgorzata. Strategie retoryczne w gatunku madrygałowym: Marino – Morsztyn – Monteverdi. Litteraria Copernicana. Online. 4 Dezember 2015. Vol. 16, no. 2, pp. 77-93. [Accessed 5 Juli 2025]. DOI 10.12775/LC.2015.019.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 16 Nr. 2 (2015): Pożytki z porównania

Rubrik

Studia i rozprawy

Stats

Number of views and downloads: 1155
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

madrygał, Giambattista Marino, Claudio Monteverdi, Jan Andrzej Morsztyn, retoryka, retoryka muzyczna
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop