Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Poezja ósmej antologii cesarskiej "Shinkokin wakashū" w sztukach teatru nō pt. "Kamo" i "Teika" autorstwa Komparu Zenchiku
  • Home
  • /
  • Poezja ósmej antologii cesarskiej "Shinkokin wakashū" w sztukach teatru nō pt. "Kamo" i "Teika" autorstwa Komparu Zenchiku
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 14 Nr. 2 (2014): Japonia /
  4. Studia i rozprawy

Poezja ósmej antologii cesarskiej "Shinkokin wakashū" w sztukach teatru nō pt. "Kamo" i "Teika" autorstwa Komparu Zenchiku

Autor/innen

  • Małgorzata Karolina Citko

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2014.022

Schlagworte

waka, nō, Komparu Zenchiku, Shinkokin wakashū, Fujiwara Teika

Abstract

It is undeniable that nō theater, a form of art that emerged in medieval Japan at the end of the 13th c., is a genre of drama embodying the performing arts. It is thus non-existent if it is only on a piece of paper. Despite this, written texts are the absolute basis for all nō dramas, since in noh there is little room for changing an original text which has been constructed in accordance with established composition principles and filled with religious symbolism and references to many earlier Japanese literary works. Numerous versions of extant nō manuscripts contain a great amount of allusions to the classical Japanese poetry genre waka. It is believed that as Zeami Motokiyo (1363?-1443?), one of the most well-known and respected nō playwrights and actors, was fond of the poetic style of the first imperial collection Kokin wakashū, as his son-in-law and successor, Komparu Zenchiku (1405-ok. 1470), was keen on the poetry of the eighth imperial collection Shinkokin wakashū. However, an analysis of poetic allusions in two noh plays by Zenchiku – Kamo and Teika – indicates that it might have been rather a poetic style of an early medieval poet Fujiwara Teika (1162-1241), one of the compilers of Shinkokinshū, that had perhaps been an object of fascination and inspiration for Komparu Zenchiku.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2014-12-31

Zitationsvorschlag

1.
CITKO, Małgorzata Karolina. Poezja ósmej antologii cesarskiej "Shinkokin wakashū" w sztukach teatru nō pt. "Kamo" i "Teika" autorstwa Komparu Zenchiku. Litteraria Copernicana. Online. 31 Dezember 2014. Vol. 14, no. 2, pp. 44-63. [Accessed 1 Juli 2025]. DOI 10.12775/LC.2014.022.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 14 Nr. 2 (2014): Japonia

Rubrik

Studia i rozprawy

Stats

Number of views and downloads: 681
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

waka, nō, Komparu Zenchiku, Shinkokin wakashū, Fujiwara Teika
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop