„Elegia o rzece” – próba dekonstrukcji chińskiej utopii
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2021.016Słowa kluczowe
film dokumentalny, kultura ChRL, kontrkultura, dekonstrukcja utopii, Tian’anmen 1989Abstrakt
W sierpniu 1988 roku w chińskiej telewizji centralnej (CCTV) będącej pod kontrolą rządu i cenzury pojawił się sześcioodcinkowy serial dokumentalny pt. Elegia o rzece. Serial zgromadził przed telewizorami sporą publiczność, co mogło być spowodowane rewolucyjnymi tezami postawionymi w filmie. Po raz pierwszy w drugiej połowie XX wieku w tak szeroko dostępnym medium postawiono tezy o tym, że kultura chińska jest wsobna, a jedynie korzystanie z rozwiązań zachodnich (w gospodarce i demokratyzacji kraju) może sprawić, że Chiny wkroczą w nową, wspaniałą erę. Twórcy serialu zdekonstruowali uświęcone symbole cywilizacji chińskiej. W Elegii o rzece Chiny przestały być arkadyjską krainą smoka, przedstawione zostały raczej jako dystopiczne miejsce, które, by z niego wyjść, musi śmiało otworzyć się na świat zewnętrzny. Autorzy postulują całkowitą zmianę paradygmatu, która manifestować miałaby się w otwarciu w stronę niebieskiego oceanu, w stronę świata cywilizacji zachodniej. Uzyskanie nowej tożsamości narodowej i odejście od wegetacji kulturowej miałaby odbyć się poprzez budowę nowej utopii i reinterpretację symboli narodowych. Był to projekt na wskroś futurologiczny, mający silne oparcie w polityce realizowanej przez frakcję Zhao Ziyanga.
Bibliografia
Barmé, Geremie R. 1999. In the red: on contemporary Chinese culture. New York: Columbia University Press.
Cao, Jinqing 2005. China Along the Yellow River. Reflections on rural society . London: Routledge.
Eberhard, Wolfram 2006. Symbole chińskie. Słownik. Tłum. Renata Darda. Kraków: Universitas.
Ferdinand, Peter 2006. “Ethnosymbolism in China and Taiwan”. W: Athena S. Leoussi, Steven Grosby (ed). Nationalism and Ethnosymbolism. History, Culture and Ethnicity in the Formation of the Nations. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Gifford, Rob 2014. Chińska droga. Podróż w głąb Państwa Środka. Tłum. Joanna Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Góralczyk, Bogdan 2018. Wielki renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Hershatter, Gail 2007. Women in China’s Long Twentieth Century. Berkeley: University of California Press.
Kasarełło, Lidia 2000. Totemy życia… Chińska literatura poszukiwania korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Kołodko, Grzegorz 2018. „Chinizm, czyli pożegnajmy schematy”. Rzeczpospolita, wyd. z 4 stycznia.
Lee, Gregory B. 1993. “Deathsong of the River: A Reader’s Guide to the Chinese TV Series Heshang.
By Su Xiaokang and Wang Luxiang. Introduced, Translated and Annotated by Richard W. Bodman and Pin P. Wan”. The China Quarterly 135: 586.
Longan, Michael, Tim Oakes 2002. “Geography’s conquest of history in the The Diamond Age”. In: James Kneale [&] Rob Kitchin (red). Lost in Space: Geographies of Science Fiction. London, New York: Continuum.
Liu, Xiaobo 2017. Nie mam wrogów. Tłum. Piotr Dubicki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Ma, Shu-Yun. The Role of Power Struggle and Economic Changes in the “Heshang phenomenon”
in China. Modern Asian Studies 30 February 1996: 29–50.
Oakes, Tim 2000. China’s Provincial Identities: Reviving Regionalism and Reinventing “Chineseness”. The Journal of Asian Studies 59 (Issue 3): 667–692.
Shu Fen 1989. ‘Heshang’ zhong de xiandangdai Zhongguo. Hubei Daxue xuebao (Zhexue shehui kexue ban) 5: 26–33.
Starr, Chloë, Margaret Hillenbrand 2011. Documenting China: A Reader in Seminal Twentieth-Century Texts. Seattle: University of Washington Press.
Szatkowski, Maciej 2018a. “Deification of Mao Zedong’s image and an iconoclastic attempt at its deconstruction”. Atheneum 59: 47–63.
Szatkowski, Maciej 2018b. „Ruch 4 Maja: udana próba modernizacji chińskiej kultury i literatury w perspektywie końca I wojny światowej”. In: Joanna Marszałek-Kawa, Tadeusz Dmochowski (ed.). Rozważania o kierunkach współczesnej polityki Chin. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Wittfogel, Karl A. 1953. The Ruling Bureaucracy of Oriental Despotism: A Phenomenon That Paralyzed Marx. Notre Dame: Notre Dame University.
Wojtczak, Dariusz 1994. Siódmy krąg piekieł. Antyutopia w literaturze i filmie. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Vogel, Ezra F. 2013. Deng Xiaoping and the Transformation of China. Cambridge, London: The Belknap Press of Harvard University Press.
Yu Ren 1989. Heshang de “que nan” he “zuijia de xiaoguo”. Wenyi lilun yu piping 3: 55–59.
Zhang Muze, Cai Lesu 1989. Ping „Heshang” de wenhuaguan. Xueshu yu yanjiu 5: 27–33.
Zhou, Xuelin 2007. Young Rebels in Contemporary Chinese Cinema. Hong Kong: Hong Kong University Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 256
Liczba cytowań: 0