Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

„Elegia o rzece” – próba dekonstrukcji chińskiej utopii
  • Strona domowa
  • /
  • „Elegia o rzece” – próba dekonstrukcji chińskiej utopii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 2(38)/ (2021): Chiny: utopie i dystopie /
  4. Studia i rozprawy

„Elegia o rzece” – próba dekonstrukcji chińskiej utopii

Autor

  • Maciej Szatkowski Centrum Języka i Kultury Chińskiej, Katedra Kulturoznawstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2021.016

Słowa kluczowe

film dokumentalny, kultura ChRL, kontrkultura, dekonstrukcja utopii, Tian’anmen 1989

Abstrakt

W sierpniu 1988 roku w chińskiej telewizji centralnej (CCTV) będącej pod kontrolą rządu i cenzury pojawił się sześcioodcinkowy serial dokumentalny pt. Elegia o rzece. Serial zgromadził przed telewizorami sporą publiczność, co mogło być spowodowane rewolucyjnymi tezami postawionymi w filmie. Po raz pierwszy w drugiej połowie XX wieku w tak szeroko dostępnym medium postawiono tezy o tym, że kultura chińska jest wsobna, a jedynie korzystanie z rozwiązań zachodnich (w gospodarce i demokratyzacji kraju) może sprawić, że Chiny wkroczą w nową, wspaniałą erę. Twórcy serialu zdekonstruowali uświęcone symbole cywilizacji chińskiej. W Elegii o rzece Chiny przestały być arkadyjską krainą smoka, przedstawione zostały raczej jako dystopiczne miejsce, które, by z niego wyjść, musi śmiało otworzyć się na świat zewnętrzny. Autorzy postulują całkowitą zmianę paradygmatu, która manifestować miałaby się w otwarciu w stronę niebieskiego oceanu, w stronę świata cywilizacji zachodniej. Uzyskanie nowej tożsamości narodowej i odejście od wegetacji kulturowej miałaby odbyć się poprzez budowę nowej utopii i reinterpretację symboli narodowych. Był to projekt na wskroś futurologiczny, mający silne oparcie w polityce realizowanej przez frakcję Zhao Ziyanga.

Bibliografia

Barmé, Geremie R. 1999. In the red: on contemporary Chinese culture. New York: Columbia University Press.

Cao, Jinqing 2005. China Along the Yellow River. Reflections on rural society . London: Routledge.

Eberhard, Wolfram 2006. Symbole chińskie. Słownik. Tłum. Renata Darda. Kraków: Universitas.

Ferdinand, Peter 2006. “Ethnosymbolism in China and Taiwan”. W: Athena S. Leoussi, Steven Grosby (ed). Nationalism and Ethnosymbolism. History, Culture and Ethnicity in the Formation of the Nations. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Gifford, Rob 2014. Chińska droga. Podróż w głąb Państwa Środka. Tłum. Joanna Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Góralczyk, Bogdan 2018. Wielki renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Hershatter, Gail 2007. Women in China’s Long Twentieth Century. Berkeley: University of California Press.

Kasarełło, Lidia 2000. Totemy życia… Chińska literatura poszukiwania korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Kołodko, Grzegorz 2018. „Chinizm, czyli pożegnajmy schematy”. Rzeczpospolita, wyd. z 4 stycznia.

Lee, Gregory B. 1993. “Deathsong of the River: A Reader’s Guide to the Chinese TV Series Heshang.

By Su Xiaokang and Wang Luxiang. Introduced, Translated and Annotated by Richard W. Bodman and Pin P. Wan”. The China Quarterly 135: 586.

Longan, Michael, Tim Oakes 2002. “Geography’s conquest of history in the The Diamond Age”. In: James Kneale [&] Rob Kitchin (red). Lost in Space: Geographies of Science Fiction. London, New York: Continuum.

Liu, Xiaobo 2017. Nie mam wrogów. Tłum. Piotr Dubicki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Ma, Shu-Yun. The Role of Power Struggle and Economic Changes in the “Heshang phenomenon”

in China. Modern Asian Studies 30 February 1996: 29–50.

Oakes, Tim 2000. China’s Provincial Identities: Reviving Regionalism and Reinventing “Chineseness”. The Journal of Asian Studies 59 (Issue 3): 667–692.

Shu Fen 1989. ‘Heshang’ zhong de xiandangdai Zhongguo. Hubei Daxue xuebao (Zhexue shehui kexue ban) 5: 26–33.

Starr, Chloë, Margaret Hillenbrand 2011. Documenting China: A Reader in Seminal Twentieth-Century Texts. Seattle: University of Washington Press.

Szatkowski, Maciej 2018a. “Deification of Mao Zedong’s image and an iconoclastic attempt at its deconstruction”. Atheneum 59: 47–63.

Szatkowski, Maciej 2018b. „Ruch 4 Maja: udana próba modernizacji chińskiej kultury i literatury w perspektywie końca I wojny światowej”. In: Joanna Marszałek-Kawa, Tadeusz Dmochowski (ed.). Rozważania o kierunkach współczesnej polityki Chin. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Wittfogel, Karl A. 1953. The Ruling Bureaucracy of Oriental Despotism: A Phenomenon That Paralyzed Marx. Notre Dame: Notre Dame University.

Wojtczak, Dariusz 1994. Siódmy krąg piekieł. Antyutopia w literaturze i filmie. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Vogel, Ezra F. 2013. Deng Xiaoping and the Transformation of China. Cambridge, London: The Belknap Press of Harvard University Press.

Yu Ren 1989. Heshang de “que nan” he “zuijia de xiaoguo”. Wenyi lilun yu piping 3: 55–59.

Zhang Muze, Cai Lesu 1989. Ping „Heshang” de wenhuaguan. Xueshu yu yanjiu 5: 27–33.

Zhou, Xuelin 2007. Young Rebels in Contemporary Chinese Cinema. Hong Kong: Hong Kong University Press.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

1.
SZATKOWSKI, Maciej. „Elegia o rzece” – próba dekonstrukcji chińskiej utopii. Litteraria Copernicana [online]. 30 czerwiec 2021, nr 2(38)/, s. 83–97. [udostępniono 27.3.2023]. DOI 10.12775/LC.2021.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 2(38)/ (2021): Chiny: utopie i dystopie

Dział

Studia i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 256
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

film dokumentalny, kultura ChRL, kontrkultura, dekonstrukcja utopii, Tian’anmen 1989
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa