Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Przygotowanie do głosowej prezentacji tekstu w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w nowych programach kształcenia i podręcznikach
  • Strona domowa
  • /
  • Przygotowanie do głosowej prezentacji tekstu w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w nowych programach kształcenia i podręcznikach
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 1 (2016): Tekst i głos. Studia /
  4. STUDIA I ROZPRAWY - Dydaktyka żywego słowa

Przygotowanie do głosowej prezentacji tekstu w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w nowych programach kształcenia i podręcznikach

Autor

  • Bronisława Kulka

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2016.009

Słowa kluczowe

tekst, czytanie, deklamacja, przygotowanie, wczesna edukacja

Abstrakt

Troska o kulturę żywego słowa i podejmowanie trudu kształcenia w zakresie jego techniki i estetyki mają w szkole wielowiekowe tradycje, o czym świadczą dokumenty pedagogiczne oraz podręczniki poświęcone czytaniu i deklamacji. Współcześnie spadająca popularność książki i czytelnictwa, lekceważenie poprawności językowej, rosnąca dominacja kultury popularnej nad wysoką tworzą sytuację zagrożenia dla sztuki pięknego mówienia i głosowej interpretacji tekstu, uważanych za elitarne. Pojawia się zatem pilna potrzeba uwrażliwienia na ten problem rodziców i nauczycieli, pierwszych pośredników między dzieckiem a książką. Dlatego w tekstach programujących edukację  przedszkolną i wczesnoszkolną, podręcznikach dla ucznia i poradnikach metodycznych zaleca się podejmowanie działań korygujących, sprawnościowych i kształtujących ekspresję mowy, rozwijających percepcję słuchową, prowadzących do opanowania umiejętności czytania (na różnych poziomach i w różny sposób), recytacji oraz pięknego wysławiania się.

Bibliografia

Asyngier-Kozieł Anna, Współczesne poglądy na temat zintegrowanej edukacji teatralnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2002, nr 3/4.

Bator Danuta, Rola nauczyciela klas I–III w edukacji teatralnej dzieci w młodszym wieku szkolnym, http://kurierblazowski.w.interia.pl/nr64/64s10.htm [dostęp: 01.05.2010].

Bąk Piotr, Czytanie i recytacja w klasach początkowych, Warszawa: WSiP, 1984.

Bereźnicki Franciszek, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2001.

Bilewicz-Kuźnia Barbara, Parczewska Teresa, Entliczek – pentliczek. Ku dziecku. Program wychowania przedszkolnego, Warszawa: Nowa Era, 2010.

Błahuta Ewa i in. Świat ucznia. Przewodnik metodyczny. Scenariusze zajęć, kl. 1, semestr 1, Warszawa: Wydawnictwo Juka, 2008.

Bogdanowicz Marta, Barańska Małgorzata, Jakacka Ewa, Dobry start. Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-, 5-letnich, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2008.

Bronisława Kulka, Głośne czytanie i deklamacja w szkolnej oraz pozaszkolnej edukacji polonistycznej w latach 1870–1918, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego, red. Katarzyna Lange, Władysław Sawrycki, Paweł Tański, Toruń: Adam Marszałek, 2004.

Brzózka Jolanta, Glinka Katarzyna, Harmak Katarzyna, Izbińska Kamila, Jasiocha Anna, Went Wiesław, Razem w szkole. Podręcznik z ćwiczeniami, cz. 1–10, Warszawa: WSiP, 2009–2010.

Brzózka Jolanta, Harmak Katarzyna, Izbińska Kamila, Jasiocha Anna, Went Wiesław, Razem w szkole. Program edukacji wczesnoszkolnej. Klasy 1–3, Warszawa: WSiP, 2009

Czelakowska Danuta, Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2009.

Dąbrówka Andrzej, Deklamacja w średniowiecznej praktyce retorycznej i praktyce szkolnej, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego, red. Katarzyna Lange, Władysław Sawrycki, Paweł Tański, Toruń: Adam Marszałek, 2004.

Deryng Emil, Dramaturgia praktyczna, Lwów: [b.w.], 1874.

Dobrowolska Hanna, Konieczna Anna, Dziabaszewski Wojciech, Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Podręcznik, cz. 1–3, Warszawa: WSiP, 2007.

Dobrowolska Hanna, Konieczna Anna, Wesoła szkoła i przyjaciele. Edukacja wczesnoszkolna w klasie 2. Podręcznik, cz. 1–5, Warszawa: WSiP, 2009.

Drejer Anetta, Kultura żywego słowa. Wybrane zagadnienia. Skrypt dla studentów, Wałbrzych: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2002.

Dunin Janusz, Pismo zmienia świat, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.

Dymara Bronisława, Wczesnoszkolna edukacja literacka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 1996.

Faliszewska Jolanta, Cyrański Czesław, Ja i moja szkoła. Podręcznik z ćwiczeniami. Klasa 3. Kształcenie zintegrowane, cz. 1–10, Kielce: MAC Edukacja, 2006.

Faliszewska Jolanta, Odkrywam siebie. Ja i moja szkoła. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I–III szkoły podstawowej, Kielce: MAC Edukacja, [2009].

Gajak-Toczek Małgorzata, Franciszka Próchnickiego myślenie o recytacji [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (III), red. Władysław Sawrycki, Paweł Tański, Damian Kaja, Elżbieta Kruszyńska, Toruń: Wydawnictwo MADO, 2010.

Gajak-Toczek Małgorzata, Sztuka czytania estetycznego i deklamacji w świetle uwag Ignacego Boczylińskiego, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (III), red. Władysław Sawrycki, Paweł Tański, Damian Kaja, Elżbieta Kruszyńska, Toruń: Wydawnictwo MADO, 2010.

Gawdera Małgorzata, Instytucje i inicjatywy związane z obiegiem książki dla dzieci i młodzieży, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. Krystyna. Heska-Kwaśniewicz, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2009.

Grodzka Katarzyna, Porzęcka Anna, Świat ucznia. Gra w kolory. Podręcznik. Klasa 2, cz. 1–2, Warszawa: Wydawnictwo Juka, 2010.

Grodzka Katarzyna, Świat ucznia. Ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego, kl. 2–3, Warszawa: Wydawnictwo Juka, 2004.

Grodzka Katarzyna, Świat ucznia. Podręcznik do kształcenia zintegrowanego, kl. 2, cz. 1–2, kl. 3, cz. 1–2, Warszawa: Wydawnictwo Juka, 2004.

Handke Ryszard, Poetyka dzieła literackiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Hanisz Jadiga, Wesoła szkoła i przyjaciele. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1–3 szkoły podstawowej, www.wsip.pl [dostęp: październik 2010].

Janczewska Iwona, Kryteria oceny recytacji, http://www.zschobienice.pl/publikacje/iwona _jan-czewska/kryteria_ocen_sp/recytacja.pdf [dostęp: 09.02.2011].

Jarząbek Marta, Mitoraj-Hebel Agnieszka, Sirak-Stopińska Katarzyna, Zachodny Barbara, Kolorowa klasa. Program nauczania edukacji wczesnoszkolnej, Gdynia: Operon, 2009.

Klim-Klimaszewska Anna, Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica, 2010.

Korcz Anna, Zagrodzka Dorota, Witaj szkoło! Program nauczania dla klas 1–3 szkoły podstawowej, Warszawa: Edukacja polska, 2009.

Kotarbiński Jerzy, Deklamacja [hasło w:] Encyklopedia wychowawcza, red. Jan Tadeusz Lubomirski, t. 3, Warszawa: Gebethner i Wolff, 1885.

Kowolik Piotr, Gry i zabawy czytelnicze w klasach I–III – jedną z form pracy z książką, „Poradnik Bibliotekarza” 1995, nr 6.

Kultura literacka w przedszkolu, red. Stanisław Frycie i Izabela Kaniowska-Lewańska, t. 1, Warszawa: WSiP, 1982.

Kulus Magdalena, Popularyzowanie czytelnictwa wśród dzieci, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. Krystyna. Heska-Kwaśniewicz, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.

Lange Katarzyna, Z zagadnień kształcenia recytacyjnego w szkole dwudziestolecia międzywojennego, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego, red. Katarzyna Lange, Władysław Sawrycki, Paweł Tański, Toruń: Adam Marszałek, 2004.

Langer Hanna, Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce w świetle form pracy z czytelnikiem, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. Krystyna. Heska-Kwaśniewicz, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.

Lisiecka Anna [red. merytoryczna], Wesoła szkoła i przyjaciele. Przewodnik metodyczny, kl. 1, cz. 5, Warszawa: WSiP, 2009.

Majchrzak Irena, Nazywanie świata. Odmienna metoda nauki czytania, Kielce: MAC Edukacja, 2004.

Malczewski Jan, Malczewska-Garsztkowiak Lidia, Program wychowania przedszkolnego, Warszawa: Kamea, 2010.

Malmquist Eve, Nauka czytania w szkole podstawowej, tłum. Anita Thierry, Warszawa: WSiP, 1984.

Mazur Barbara, Wiązowska Małgorzata, Zagórska Katarzyna, Świat ucznia. Podręcznik do kształcenia zintegrowanego. Kl. 1, cz. 1, Warszawa: Wydawnictwo Juka, 2004.

Mazur Barbara, Zagórska Katarzyna, Świat ucznia. Podręcznik do kształcenia językowego, kl. 1, cz. 2, Warszawa: Wydawnictwo Juka, 2004.

Misiorowska Ewa, Cyrański Czesław, Nasza klasa. Program edukacji wczesnoszkolnej, Kielce: MAC Edukacja, 2009.

Mystkowska Halina, Estetyczne oddziaływanie utworu literackiego, [w:] Pedagogika przedszkolna, red. Maria Kwiatkowska, Zofia Topińska, Warszawa: WSiP, 1978.

Mystowska Halina, Żywe słowo w pracy z dziećmi, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1969.

Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I–III, red. Irena Adamek, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2001.

Nowak-Wolna Krystyna, Dzieje sztuki recytatorskiej w Polsce, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 1999.

Nowak-Wolna Krystyna, W kręgu edukacji, teatru i sztuki żywego słowa. Studia i szkice, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005.

Okoń Wincenty, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2001.

Okoń Wincenty, Proces nauczania, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1954.

Okoń Wincenty, Zasady dydaktyki, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1956.

Ostrowska Joanna, Po jaką cholerę dręczyć dzieci teatrem?, http://teatralny.pl/opinie/po-jaka-cholere- dreczyc-dzieci-teatrem,157.html [dostęp: 14.12.2013].

Papuzińska Joanna, Inicjacje czytelnicze – problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, [w:] Sztuka dla najmłodszych. Teoria– Recepcja – Oddziaływanie, red. Maria. Tyszkowa, Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1977.

Papuzińska Joanna, Inicjacje literackie – problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa: WSiP, 1988.

Pawłowska Regina, Metodyka ćwiczeń w czytaniu, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2002.

Pietrzak Małgorzata, Interpretacje, Warszawa: CEBIiD, 2004.

Porayski-Pomsta Józef, O dźwiękach mowy, „Wychowanie w Przedszkolu” 2004, nr 1.

Rurawski Józef, Kultura żywego słowa, [w:] Podstawy pedagogiki przedszkolnej, red. Maria Kwiatkowska, Warszawa: WSiP, 1985.

Rytlowa Józefa, Czytanie w szkole. Klasy I–IV, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1958, 1967.

Straburzyńska Joanna [red. merytoryczna], Wesoła szkoła i przyjaciele. Edukacja wczesnoszkolna w klasie 2. Przewodnik metodyczny, cz. 4, Warszawa: WSiP, 2010.

Stysiak Stefania Małgorzata, Jak zachęcam dzieci do czytania, „Wychowanie w Przedszkolu” 2008, nr 6.

Szczepańska Mariola, Edukacja teatralna a rozwój kompetencji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Słupsk: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1999.

Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. Krzysztof Kruszewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.

Taboł Sebastian, Istota czytania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2005.

Tenner Juliusz, Estetyka żywego słowa, Lwów–Warszawa: Księgarnia H. Altenberga, 1904.

Tenner Juliusz, Podręcznik sztuki czytania, Lwów: G. Seyfarth, 1913.

Tokarska Elżbieta, Kopała Jolanta, Zanim będę uczniem. Program wychowania przedszkolnego, Warszawa: [b.w.], 2009.

Tomczyk Lucyna, Wesoła szkoła. Program edukacji teatralnej w nauczaniu zintegrowanym. Klasy I–III, Skawina: [b. w.], 2003.

Topczewska Bożena, Z zabawy – nauka czyli o teatrze w szkole, http://www.bialystok.edu.pl/cen/ archiwum/ aspekty/aspekty_1_20_2004/art 12 [dostęp: 05.01.2010]

Walczak-Sarao Małgorzata, Kręcisz Danuta, Wesołe przedszkole i przyjaciele. Program wychowania i edukacji przedszkolnej, Warszawa: WSiP, 2009.

Wąsik Iwona, Klimkowska Lucyna, Kolorowy świat. Program wychowania i kształcenia oraz wspomagania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2010.

Więckowska Agnieszka [red. merytoryczna], Wesoła szkoła i przyjaciele, kl. 2, cz. 4, Warszawa: WSiP, 2010.

Wincenty Okoń, Słowniku pedagogicznym, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1984.

Witwicki Władysław, Uczucia estetyczne, Warszawa: Czytelnik, 1947.

Załęska Sławomira, O głośnym czytaniu przedszkolakom, „Wychowanie w Przedszkolu” 2004, nr 2.

Ziołkowska-Sobecka Marta, Polubić czytanie. Utwory literackie i ich autorzy na lekcjach języka polskiego w klasach I–III. Poradnik metodyczny dla nauczycieli, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2000.

Żuchowska Wiesława, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa: WSiP, 1992.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-04-15

Jak cytować

1.
KULKA, Bronisława. Przygotowanie do głosowej prezentacji tekstu w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w nowych programach kształcenia i podręcznikach. Litteraria Copernicana [online]. 15 kwiecień 2016, T. 17, nr 1, s. 121–141. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.12775/LC.2016.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 1 (2016): Tekst i głos. Studia

Dział

STUDIA I ROZPRAWY - Dydaktyka żywego słowa

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1252
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

tekst, czytanie, deklamacja, przygotowanie, wczesna edukacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa