Wioska Absurdu, Bułgaria
Dramaty Jordana Radiczkowa i ich odniesienie do teatru absurdu
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2023.033Słowa kluczowe
Jordan Radiczkow, dramat absurdu, teatr absurdu, Samuel Beckett, współczesny dramat bułgarskiAbstrakt
Artykuł stanowi wprowadzenie do stylu dramatopisarskiego Jordana Radiczkowa (1929-2004), uważanego za jednego z najwybitniejszych pisarzy bułgarskich drugiej połowy XX wieku. Jego twórczość uczyniła go wyjątkowym w kulturze narodowej, ponieważ był płodnym i wszechstronnym artystą. Oprócz znaczenia i wpływu na poziomie krajowym, jego sztuki były tłumaczone i wystawiane w Europie, Ameryce i Azji. Na pierwszy plan wysuwają się pierwsze sztuki Radiczkowa: Zamieszanie (Sumatocha, 1967), Styczeń (Januari, 1974) i Łazarz (Łazarica, 1979). Teatr absurdu został wymyślony przez pisarzy "miejskich". Radiczkow udowodnił, że absurd może przygniatać wiejskich bohaterów z dala od wielkomiejskiego klimatu. Głównym tematem artykułu jest badanie pewnych podobieństw z twórczością Samuela Becketta. Niektórzy intelektualiści określali styl Radiczkowa jako "bałkański realizm magiczny". Innym motywem jest jego alegoryczna, a co za tym idzie, subtelna parodia komunistycznego reżimu. Artykuł pokazuje, że bez bezpośredniego dostępu do teatru absurdu Jordan Radiczkow stworzył swój niepowtarzalny styl, podążając za jednym z najmodniejszych trendów estetycznych w Europie Zachodniej.
Bibliografia
Angusheva, Adelina, Galin Tihanov 2004. “Yordan Radichkov. (Renowned Bulgarian writer full of subversive insight)”. The Guardian, 31 January. https://www.theguardian.com/news/2004/jan/31/guardianobituaries.books [7.08.2023].
Beckett, Samuel 1957. Waiting for Godot. London: Samuel French.
Brook, Peter 1996. The Empty Space. New York: Touchstone.
Dachev, Yurii 1998. “Yordan Radichkov – The Name of the Confusion”. Contemporary Theatre Review 8, Part 1: 23–28.
Esslin, Martin 1961. The Theatre of the Absurd . New York: Anchor Books.
Esslin, Martin 1994. “Mrozek, Beckett, and the Theatre of the Absurd”. New Theatre Quarterly 10, 40 (Nov): 377–381.
Kirilov, Nikolay 2015. Teatar na Nesvarzvaneto: Poetika na Absurdistkata Drama [Theatre of the Disconnection: Poetics of the Absurd Drama]. Sofia: Bulgarian Academy of Sciences Press.
Lehmann, Hans-Thies 2006. Postdramatic Theatre. Transl. Karen Jürs-Munby. New York: Routledge.
Pavis, Patrice 1998. Dictionary of the Theatre. (Terms, Concepts, and Analysis). Transl. Christine Shantz. Toronto: University of Toronto Press.
Radichkov, Yordan 1998. “Trying to Fly”. Translated by Bogdan Athanassov. Contemporary Theatre Review 8, Part 1: 27–86.
Radichkov, Yordan 2002. “January”. Translated by Judith Sprostranova. In: Anna Karabinska [&] Josepha Jacobson (ed.). Contemporary Bulgarian Plays. London: Tantalus Books.
Radichkov, Yordan 2018a. “Lazaritsa” [Lazarus]. In: Yordan Radichkov. Collected Works (Vol. 9: Plays). Sofia: Nike.
Radichkov, Yordan 2018b. “Sumatokha” [Commotion]. In: Yordan Radichkov. Collected Works (Vol. 9: Plays). Sofia: Nike.
Sotirova, Elizabeth 1995. “The Absurd as a Specific Form of Realism”. History of European Ideas 20, Nos 1–3: 49–52.
Stefanova, Kalina 1998. “Bulgarian Theatre… What Does it Look Like? ”. Contemporary Theatre Review 8, Part 1: 1–21.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Petar Kaukov
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 199
Liczba cytowań: 0