Sarmatyzm: rewizje i kontynuacje
Abstrakt
Numer „Litteraria Copernicana”, który Czytelnik trzyma w ręku, poświęcony został kwestii wyjątkowej i zarazem kłopotliwej. „Sarmatyzm” nie jest pojęciem, jakich w humanistyce wiele, zasięg jego oddziaływania nie ogranicza się bowiem jedynie do nauki. Ba, można wręcz zauważyć, że jeszcze do niedawna tak w niej zadomowiony „sarmatyzm” wędruje poza obszary dyskursu naukowego, pozostawiając po sobie przestrzeń, do której zagospodarowania raczej mało kto się kwapi. Współcześnie trudno więc wyobrazić sobie dyskusję, która odbyła się ponad ćwierć wieku temu na Uniwersytecie Warszawskim, a podczas której Alina Nowicka-Jeżowa wypowiedziała znamienne słowa: „Stan badań nad sarmatyzmem – trudny do ogarnięcia – imponuje bogactwem, ale też niepokoi z powodu rozmaitości dyskursów naukowych […]” (Elżanowska 1994: 54). Niemal trzydzieści lat później sarmatyzm dalej niepokoi, już nie jednak jako przedmiot humanistyki, ale raczej dyskursów eseistycznych, estetycznych i publicystycznych.
Bibliografia
Elżanowska, Małgorzata 1994 (red.). „Sarmatyzm a barok. Porządkowanie pojęć. Dyskusja”. Barok 4: 48–107.
Obremski, Krzysztof 1995. Psalmodia polska. Trzy studia nad poematem. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Parkitny, Maciej 2018. Nowoczesność oświecenia. Studia o literaturze i kulturze polskiej drugiej połowy XVIII wieku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Pliki dodatkowe
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Paweł Bohuszewicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0