Nowa kobiecość w „Nienasyceniu” i wynikające stąd nieporozumienia
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.044Słowa kluczowe
metafizyczne nienasycenie, kobiecość, femme fatale, mizoginizm, psychoanalizaAbstrakt
W twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza można dostrzec wyraźny wpływ młodopolskiego mizoginizmu. Równocześnie jednak artysta dokonał w swoich dziełach znaczącej zmiany w ukazywaniu psychiki kobiecych bohaterek względem tego, jak przedstawiali ją jego literaccy poprzednicy. W Nienasyceniu pisarz zdekonstruował modernistyczny motyw kobiety fatalnej. Sylwetki Iriny Wsiewołodownej Ticonderogi i Persy Zwierżontkowskiej wychodzą również poza stereotyp kobiety modliszki, której celem są własna rozkosz i upodlenie kochanka. Na złożony wizerunek tych postaci składa się przede wszystkim pogłębiona charakterystyka ich życia wewnętrznego. Femmes fatales w Nienasyceniu nie zmierzają do uszczęśliwienia albo do zniszczenia mężczyzny, lecz w swoich działaniach realizują własne potrzeby. Ich decyzje i działania wynikają z fundamentalnego ludzkiego uczucia, jakim jest metafizyczne nienasycenie, wobec którego różnice płciowe nie mają większego znaczenia. Wizerunek Iriny i Persy jest z jednej strony świadectwem mizoginistycznych lęków początku XX wieku, z drugiej zaś odzwierciedla nowoczesną wizję kobiecości, która nie potrzebuje męskiego punktu odniesienia i wykazuje się niezależną aktywnością.
Bibliografia
Bajko, Marcin [&] Jarosław Ławski [&] Urszula M. Pilch (red.) 2019. Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia. Białystok: Temida 2.
Beauvoir, Simone de 1972. Druga płeć. T. 1: Fakty i mity. Tłum. Gabriela Mycielska. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Błoński, Jan 1990. Anatomia dziwności (O dramaturgii Witkacego). W: Jacek Popiel (red.). Dramat i teatr dwudziestolecia międzywojennego. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
Campbell, Joseph 1976. The Masks of God. Primitive Mythology. Harmondsworth: Penguin Books.
Creed, Barbara 2012. Potworna kobiecość (fragm.). Tłum. Anna Kowalcze-Pawlik. W: Agnieszka Gajewska (red.). Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Freud, Sigmund 2007. Psychologia nieświadomości. Tłum. Robert Reszke. Warszawa 2007: Wydawnictwo KR.
Freud, Sigmund 2010. Wstęp do psychoanalizy. Tłum. Stefania Kempnerówna [&] Witold Zaniewicki. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Gutowski, Wojciech 1992. Nagie dusze i maski (o młodopolskich mitach miłości). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Gutowski, Wojciech 1999. Mit. Eros. Sacrum. Sytuacje młodopolskie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini.
Irzykowski, Karol 1981. Pałuba. Sny Marii Dunin. Oprac. Aleksandra Budrecka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Jakubowa, Natalia 2010. O Witkacym. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Kretschmer, Ernst 1921. Körperbau und Charakter. Untersuchungen zum Konstitutionsproblem und zur Lehre von den Temperamenten. Berlin: Springer.
Kuryluk, Ewa 1974. Wiedeńska apokalipsa. Eseje o sztuce i literaturze wiedeńskiej około 1900 roku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Lacan, Jacques 2015. Mit indywidualny neurotyka albo Poezja i prawda w nerwicy. Tłum. Tomasz Gajda [&] Janusz Kotara [&] Jacek Waga. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nguyen, Fryderyk 2019. „Rozpęd do nieskończoności” a „metafizyczne nienasycenie” – teoria psychiki według Tadeusza Micińskiego w recepcji Stanisława Ignacego Witkiewicza. W: Marcin Bajko [&] Jarosław Ławski [&] Urszula M. Pilch (red.). Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia. Białystok: Temida 2.
Podraza-Kwiatkowska, Maria 1975. Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Sokół, Lech 1973. Groteska w teatrze Stanisława Ignacego Witkiewicza. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Sokół, Lech 1985. „Metafizyka płci: Strindberg, Weininger i Witkacy”. Pamiętnik Literacki 4: 3–15.
Speina, Jerzy 1965. Powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza. Geneza i struktura. Toruń: TNT; Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Tomassucci, Giovanna 1980. „Witkacy na smyczy”. Tłum. Joanna Ugniewska. Teksty 2: 165–171.
Warner, Marina 2012. Potworne matki. Kobiety u władzy, czyli szczyt wszystkiego. Tłum. Anna Kowalcze-Pawlik. W: Agnieszka Gajewska (red.). Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Witkiewicz, Stanisław Ignacy 1993. Dzieła zebrane. T. 12: Narkotyki. Niemyte dusze. Oprac. Anna Micińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Witkiewicz, Stanisław Ignacy 1996. Dzieła zebrane. T. 3: Nienasycenie. Oprac. Janusz Degler, Lech Sokół. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Witkiewicz, Stanisław Ignacy 2014. Pożegnanie jesieni. Wstęp i oprac. Włodzimierz Bolecki. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Witkiewicz, Stanisław Ignacy 2015. 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta. Wstęp i oprac. Anna Micińska. Posłowie Janusz Degler. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Żakiewicz, Anna 2015. Demon seksu czy intelektu? Wizerunek „femme fatale” w młodzieńczej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza / Demon of sex or intellect? The image of femme fatale in the early works of Stanisław Ignacy Witkiewicz. W: Ewa Frąckowiak [&] Piotr Kopszak [&] Marcin Romeyko-Hurko (red.). Fin de siècle odnaleziony. Mozaika przełomu wieków / Fin de siècle rediscovered. A mosaic of the turn of the century. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika / The Nicolaus Copernicus University Scientific Publishing House.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Fryderyk Nguyen
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 606
Liczba cytowań: 0