Kiedy muzyka inspiruje poezję, a poezja muzykę. Kantata poetycka Jeana-Baptiste Rousseau i jej romantyczne reperkusje
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.038Bibliografia
Bachelier, Jean (red.) 1728. Nouveau recueil de cantates. La Haye: Chez Alberts & Vander Kloot.
Bajer, Michał 2020. „Między psalmami a pornografią. Jean-Baptiste Rousseau i jego kantaty w sztuce translatorskiej polskiego oświecenia”. W: Elżbieta Nowicka [&] Alina Borkowska-Rychlewska (red.). Kantata i oratorium w historii kultury polskiej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Couvreur, Manuel 1990. „Marie de Louvencourt, librettiste des Cantates françoises de Bourgeois et de Clérambault”. Revue Belge de Musicologie 44: 25–32.
Deramond, Julie 2011. “La cantate du prix de rome, côté livret… (1803–1871)”. Romantisme 3/153: 73–84.
Dorival, Jérôme 1999. La cantate française au XVIIIe siècle. Paris: PUF.
Gamrat, Małgorzata 2014. Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835–1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Gamrat, Małgorzata 2019. „Literackie inspiracje w polskiej muzyce kantatowej pierwszej połowy XIX wieku. Wybrane przykłady adaptacji tekstów literackich na potrzeby libretta kantaty”. W: Elżbieta Nowicka, Alina Borkowska-Rychlewska (red.). Kantata – Oratorium – Pasja. Odmiany form literacko-muzycznych w kulturze XVIII i XIX wieku. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Gamrat, Małgorzata 2020. „Rola nauczania teorii muzyki w procesie kształcenia muzyków we Francji w okresie kształtowania się nowoczesnego systemu szkolnictwa muzycznego”. W: Alicja Delecka-Bury (red.). Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Tradycja i perspektywy. Toruń: Adam Marszałek.
Gamrat, Małgorzata 2021. „Jean-Baptiste Rousseau’s Poetic Cantatas and Their Place in the Culture of France: A Preliminary Study”. Roczniki Humanistyczne 12: 227–234.
Gamrat, Małgorzata 2022. “L’héritage esthétique de Jean-Baptiste Rousseau dans les cantates poétiques du début du XIXe siècle”. W: Marta Sukiennicka (red.) Héritages/subterfuges. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Knabe, Peter-Eckhard [&] Roland Mortier [&] François Moureau 2002. L’aube de la modernité: 1680–1760. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Lamartine, Alphonse de 2011. Méditations poétiques. Nouvelles méditations poétiques. Paris: Livre de Poche.
Lamartine, Alphonse 2014. Harmonies poétiques et religieuses. Paris: Classique Garnier.
Loiseleur, Aurélie 2005. L’harmonie selon Lamartine. Utopie d’un lieu commun. Paris: Honoré Champion.
Lu, Julia [&] Alexandre Dratwicki (red.) 2011. Le Concours du prix de Rome de musique (1803–1968). Lyon: Symétrie.
Pierre, Constant 1900. Le Conservatoire national de musique et de déclamation. Documents historiques et administratifs recueillis ou reconstitués par Constant Pierre. T. 1–2. Paris: Imprimerie Nationale.
Reicha, Antoin 1818. Cours de composition musicale ou traité complet et raisoné d’ha n nhrmonie pratique. Paris: Gambaro.
Rousseau, Jean-Baptiste 1712. Oeuvres diverses du Sieur R. Solure: Heuberger.
Sablayrolles, Jean-François 2017. Les néologismes. Créer des mots nouveaux aujourd’hui. Paris: Garnier.
Scanno, Teresa di 1979. Jean-Baptiste Rousseau entre deux esthétiques: les deux versions de « Flatteur ». Genova: ERGA.
Tunley, David 1974. The eighteenth-century French cantata. London: Dobson.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Gamrat

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 527
Liczba cytowań: 0