Ku dramatowi konkretnemu. Isou i następcy – perspektywy badań
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.035Słowa kluczowe
Isou, letryzm, awangarda, konkretyzmAbstrakt
Celem tego tekstu jest ukazanie podobieństw formalnych, konstrukcyjnych i ideowych między strategią poetów letrystycznych (przede wszystkim Isidore’a Isou) a określoną grupą polskich dramatów XX-wiecznych. W wierszach letrystów (które ostatecznie funkcjonują jak parateatralne scenariusze) słowo funkcjonowało jako obiekt wizualny i dźwiękowy, wyrwany z tradycyjnej semantyki, będący swobodnym zapisem fizycznej pracy głosu i ciała; zaprzeczano tym samym tradycyjnemu alfabetowi i systemowi języka (w tym wypadku – aby pokazać kres reprezentacji niemożliwości tekstualizacji apokaliptycznego doświadczenia). Na podstawie analiz tychże praktyk autor wprowadza pojęcie „dramatu konkretnego”, który – podobnie jak poematy letrystów – jest jednocześnie obiektem wizualnym, partyturą rytmicznej kompozycji muzycznej, dziełem literackim i zapisem, oraz proponuje grupę tekstów, które można zaliczyć do tejże kategorii gatunkowej. Dokonana analiza wykazuje nieuświadomione i niezależne podobieństwo dwóch awangardowych prądów estetycznych, rozwijających się w XX wieku we Francji w Polsce.
Bibliografia
Alix, Frédéric 2017. „Isidore Isou et la métagraphie: utopie du langage total”. W: François Coadou (red.). Fragments pour Isidore Isou. Limoges-Dijon: les presses du reel.
Bogalecki, Piotr 2015. „Czytanie partytur. W stronę partyturowego stylu odbioru tekstów literackich”. Ruch Literacki 6: 543–557.
Bürger, Peter 2006. Teoria awangardy. K. Wilkoszewska (red.). Tłum. Jadwiga Kita-Huber. Kraków: Universitas.
Cabañas, Kaira M. 2014. Off-Screen Cinema: Isidore Isou and the Lettrist Avant-Garde. Chicago–London: Chicago University Press.
Donguy, Jacques 2008. „Isodore Isou (1925–2007)”. Inter 98: 76–77.
Donguy, Jacques 2014. Poezja eksperymentalna. Epoka cyfrowa (1953–2007). Tłum. Magdalena Madej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Döhl, Reinhard 2017. „Literatura konkretna”. Tłum. Joanna Roszak. Przestrzenie Teorii 8: 249–263.
Hejmej, Andrzej 2003. „Partytura literacka. Przedmiot badań komparatystyki interdyscyplinarnej”. Teksty Drugie 4: 34–46.
Hussey, Andrew 2000. „La Divinite d’Isou’: the Making of a Name, and a Messiah”. Forum for Modern Language Studies 36, 2: 132–142.
Isou, Isidore 1947. Introduction à une nouvelle poésie et a une nouvelle musique. Paris: Gallimard.
Jay, Martin 1994. Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth-Century French Thought. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Kremer, Aleksandra 2013. „Poezja konkretna w trzech obszarach językowych”. Przestrzenie Teorii 19: 95–114.
McEvilley, Thomas 2006. „Modernism, Post-Modernism, and the End of Art”. New England Review 27, 1: 129–148.
Raszewski, Zbigniew 1958. „Partytura teatralna”. Pamiętnik Teatralny 3/4: 380–412.
Ratajczakowa, Dobrochna 2016. „Poemat dramatyczny”. W: Encyklopedia Teatru Polskiego. https://encyklopediateatru.pl/ [17.12.2021].
Schöning, Klaus [&] Mark Cory 1991. „The Contours of Acoustic Art”. Theatre Journal 43, 3: 307–324.
Sinker, Mark 1997. „Shhhhhh!”. The Musical Quarterly 81, 2: 210–241.
Sjöberg, Sami 2015. The Vanguard Messiah: Lettrism between Jewish Mysticism and the Avant-Garde. Berlin: University of California Press.
Styan, John L. 1976. „Partytura dramatu”. Tłum. Kazimierz Karkowski. Pamiętnik Literacki 67, 3: 209–249.
Wakeman, Rosemary 2009. The Heroic City: Paris, 1945–1958. Chicago: Chicago University Press.
Worthen, William B. 2013. Dramat: między literaturą a przedstawieniem. Tłum. Mateusz Borowski [&] Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Michał Zdunik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 349
Liczba cytowań: 0