Poezja i scena. Wokół teatralnej recepcji młodopolskich poematów dramatycznych
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.034Słowa kluczowe
poemat dramatyczny, dramat i teatr młodopolski, recepcja teatralnaAbstrakt
Określenie „poemat dramatyczny” odnoszone jest do utworów pozbawionych spójnej i uporządkowanej akcji, odznaczających się wysokim nasyceniem pierwiastkiem lirycznym, dążących do ujęcia losu człowieka w formie poetyckiej syntezy. Od czasów klasycyzmu poemat dramatyczny przyjęło się uważać za dzieło niezależne od realizacji scenicznej, jako tekst bardziej do czytania niż wystawiania na scenie. Celem artykułu jest ukazanie, w jaki model recepcji wpisywały się utwory dramatyczne o strukturze poetyckiej w epoce modernizmu. W ramach egzemplifikacji zostanie przywołana twórczość Macieja Szukiewicza, Józefata Nowińskiego i Jana Kasprowicza, których łączy dramatopisarski debiut w teatrze krakowskim końca XIX wieku. Młodopolskie poematy dramatyczne często funkcjonowały w obiegu czytelniczym, a jeśli zaistniały na scenie, traktowane były jako eksperymenty nieprzystające do tradycyjnie pojmowanej praktyki teatralnej, prowokując dyskusje wokół obniżonego potencjału scenicznego utworów o charakterze poetyckim.
Bibliografia
D’Aubignac, François Hédelin 1989. „Praktyka teatru”. W: Eleonora Udalska (red.). O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych. T. 1: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Barwiński, Eugeniusz [Dr. Eug. B.] 1899. „Teatr”. Iris 11: 533.
Beaupré, Antoni [b.] 1899a. „Z teatru”. Czas 139 (wyd. 21 czerwca): 3.
Beaupré, Antoni 1899b. „Z teatru”. Czas 147 (wyd. 1 lipca): 3.
Dębicki, Zdzisław 1927. Portrety. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Feldman, Wilhelm 1918. Współczesna literatura polska 1864–1917. Warszawa–Kraków: Towarzystwo Wydawnicze.
Ginkowa, Łucja 2002. „Poemat”. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury polskiej XIX wieku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich 1967. Wykłady o estetyce. Tłum. Janusz Grabowski [&] Adam Landman. T. 3. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jeske-Choiński, Teodor 1894. Na schyłku wieku. Studium. Warszawa: Drukarnia „Wieku”.
Kasprowiczowa, Maria Janowa 1934. Dziennik. [Cz.] V: Harenda. Warszawa: Wydawnictwo Domu Książki Polskiej.
Kołaczkowski, Stefan 1924. Twórczość Jana Kasprowicza. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza.
Koneczny, Feliks 1899a. „Teatr krakowski”. Przegląd Polski 132: 170–171.
Koneczny, Feliks 1899b. „Teatr krakowski”. Przegląd Polski 133: 143–173.
Matuszewski, Ignacy 1905. „Książki i wydawnictwa periodyczne”. Tygodnik Ilustrowany 50/51: 896.
Mickiewicz, Adam 1955. Literatura słowiańska. Kurs trzeci. W: Adam Mickiewicz. Dzieła. T. 11. Warszawa: Czytelnik.
Nowaczyński, Adolf 1900. „Dramat polski XIX wieku. Studium impresjonistyczne”. Ateneum 3: 1–30.
Obsulewicz, Beata K. 2010. „Józefat Nowiński, Mieczysław Karłowicz i Biała gołąbka”. W: Maria Jolanta Olszewska [&] Krystyna Ruta-Rutkowska (red.). Zapomniany dramat. T. 1. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Okońska, Alicja 1971. „Dramaty Kasprowicza”. Przegląd Humanistyczny 5: 103–117.
Ortwin, Ostap 1969. O Wyspiańskim i dramacie. Oprac. Jadwiga Czachowska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Osiński, Zbigniew 1966. „Dramaty Jana Kasprowicza na scenach polskich. Zarys problematyki”. W: Jarosław Maciejewski (red.). Prace o literaturze i teatrze ofiarowane Zygmuntowi Szweykowskiemu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Pavis, Patrice 1998. Słownik terminów teatralnych. Słowo wstępne Anne Ubersfeld. Tłum., oprac. i uzup. Sławomir Świontek. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Podstawka, Anna 2006. Dramaturgia Macieja Szukiewicza. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Podstawka, Anna 2014. Świat, który się nie kończy. Człowiek i transcendencja w teatrze Jana Kasprowicza. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Przesmycki, Zenon (Miriam) 1902. „Poezja”. Chimera 14: 336–346.
Przybyszewski, Stanisław 1902. Z gleby kujawskiej. Warszawa: Księgarnia M. Borkowskiego.
Rusek, Marta 2007. Miniaturowe światy. Z dziejów jednoaktówki w Młodej Polsce. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Rydel, Lucjan 1896. „Ruch literacki zagranicą”. Biblioteka Warszawska 2: 145–164.
Rydel, Lucjan 1899. „Bunt Napierskiego. Poemat dramatyczny Jana Kasprowicza”. Czas 146 (wyd. 29 czerwca): 2.
Skwarczyńska, Stefania 1975. Sytuacja w poetyce określenia „poemat”. W: Stefania Skwarczyńska. Pomiędzy historią a teorią literatury. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Stykowa, Maria B. 1992. „Dzieje sceniczne i recepcja krytyczna Na Wzgórzu Śmierci oraz Uczty Herodiady Jana Kasprowicza”. W: Stefan Kruk (red.). Dramat biblijny Młodej Polski. Wrocław: Wydawnictwo Wiedza o Kulturze.
Wasilewski, Zygmunt 1912. „Golgota Kasprowicza. Słowo wstępne przed wystawieniem poematu Jana Kasprowicza Na Wzgórzu Śmierci w lwowskim Kole Dramatycznym”. Tygodnik Ilustrowany 8: 159–160.
Zajkowska, Joanna 2021. „Kasprowicz w »Tygodniku Ilustrowanym«, »Tygodnik Ilustrowany« o Kasprowiczu”. W: Radosław Okulicz-Kozaryn [&] Karol Jaworski [&] Marcin Jauksz (red.). „Wykrzesać pokrewieństwo burzy”. Jana Kasprowicza drogi do wielkości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Anna Podstawka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 366
Liczba cytowań: 0