Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Ucieleśniona. Paradoksy „Rozbierania Justyny” Czesława Miłosza
  • Strona domowa
  • /
  • Ucieleśniona. Paradoksy „Rozbierania Justyny” Czesława Miłosza
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 41 Nr 1 (2022): Lektury twórców /
  4. Studia i rozprawy

Ucieleśniona. Paradoksy „Rozbierania Justyny” Czesława Miłosza

Autor

  • Anna Spólna Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu https://orcid.org/0000-0002-4541-6929

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.008

Słowa kluczowe

Czesław Miłosz, autobiografizm, erotyzm, historia, urealnienie fikcji

Abstrakt

Wiersz Miłosza Rozbieranie Justyny odczytany został jako metatekstowa całość, wykraczająca poza dialog z Nad Niemnem Orzeszkowej. Utwór ustanawia zarówno relację podmiotu wobec głównej bohaterki powieści, jak wobec Orzeszkowej – patronki literackich powrotów na Litwę i pisarskiego samoograniczenia. Jest też wglądem w proces przejścia od inicjacyjnego przeżycia lekturowego do refleksji świadka Historii. Pełna erotyzmu scena z lustrem, w świetle psychoanalizy Lacana, prowadzi do utożsamienia poetyckiego voyeura z Justyną. Kreowanie dalszych losów Orzelskiej w geście urealnienia fikcji czyni z niej figurę ojczyzny i losu. Połączenie symboliki wanitatywno-katastroficznej z sensualizmem opisu wzmacnia wieloznaczność wiersza z perspektywy postpamięci. Intymny zapis lekturowy przechodzi w kreowanie wspólnoty żywych i umarłych dzięki poetyckiemu słowu. Gospodarz hybrydycznej całości dodaje do utworu późniejszy komentarz, eksponując palimpsestowy charakter fantazmatów, wspomnień z krainy dzieciństwa i źródeł historycznych. Wiersz okazuje się zarówno dwuznacznym hołdem wobec Orzeszkowej, jak inkarnacją toposu natchnienia (intuicji zweryfikowanej przez świadectwa historyczne) i gestem utożsamienia wiekowego poety z sobą dawnym.

Bibliografia

Banot, Aleksandra E. 2011. Pokój z widokiem na ogród. Miłosne fantazmaty w prozie Elizy Orzeszkowej. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej.

Berkan, Maria 1998. „Poetycka Litwa Miłosza”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1: 83–108.

Bill, Stanley 2014. „»Feminizm« Miłosza: kobieta, ciało, jaźń”. Ruch Literacki 3: 297–313.

Błoński, Jan 1998. Miłosz jak świat. Kraków: Znak.

Borkowska, Grażyna 1996. Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.

Cieślikowski, Jerzy 1969. „»Nad Niemnem« Elizy Orzeszkowej. Rozważania nad semiotyką mitów religijnych”. Pamiętnik Literacki 2: 65–80.

Dębińska-Pawelec, Joanna 2011. „Rytmiczne szepty dajmoniona. O mediumicznej funkcji poezji Czesława Miłosza”. Postscriptum Polonistyczne 1: 119–138.

Dybel, Paweł 2000. „Refleksje wokół diagramu różnicy seksualnej Jacques’a Lacana”. W: Grażyna Borkowska [&] Lidia Sikorska (red.). Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.

Fiut, Aleksander 1998. Moment wieczny. O poezji Czesława Miłosza. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Franaszek, Andrzej 2011. Miłosz. Biografia. Kraków: Znak.

Kłosińska, Krystyna 1999. Ciało, ubranie, pożądanie. O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej. Kraków: Wydawnictwo eFKa.

Kraszewski, Charles S. 2012. Irresolute Heresiarch: Catholicism, Gnosticism and Paganism in the Poetry of Czesław Miłosz. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars.

Markowski, Michał Paweł 2000. „Miłosz: dylematy autoprezentacji”. W: Aleksander Fiut (red.). Poznawanie Miłosza 2. Część pierwsza 1980–1998. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Matuszek, Angelika 2018. „Polonistyczne rozbieranie – o jednym wierszu Czesława Miłosza”. W: Krzysztof Feruga [&] Agata Ostrowska-Knapik (red.). Język. Tożsamość. Wychowanie. Praga: Verbum.

Miłosz, Czesław 1993a. „W stronę kobiet”. Teksty Drugie 4–6: 7–14.

Miłosz, Czesław 1993b. Historia literatury polskiej do roku 1939. Tłum. Maria Tarnowska, Kraków: Znak.

Miłosz, Czesław 1993c. „Uzupełnienie do wiersza”. Dekada Literacka 5: 3.

Miłosz, Czesław 1994. Na brzegu rzeki. Kraków: Znak.

Nasiłowska, Anna 2004. „Kobiety w poezji Czesława Miłosza”. Teksty Drugie 3–4: 79–90.

Orzeszkowa, Eliza 1996. Nad Niemnem. Oprac. J. Bachórz. Warszawa–Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Przymuszała, Beata 2003. „Przemilczane… Miłosz czyta Orzeszkową”. Polonistyka 8: 482–485.

Rydz, Agnieszka 2012. „Czesław Miłosz »o sobie samym jako (o) innym«: Miłosz – Ricoeur”. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka 20: 82.

Siedlar, Teresa 1993. „W Bohatyrowiczach nad Niemnem”. Przegląd Polski/ Polish Review dodatek do Nowego Dziennika, 30 grudnia 1993, 12–13, 15.

Szczuka, Kazimiera 2001. Kopciuszek, Frankenstein i inne. Feminizm wobec mitu. Kraków: Wydawnictwo eFKa.

Tomalak, Barbara 2015. „Kobiety w poezji Miłosza”. Świat i Słowo 2: 147–163.

Trybuś, Krzysztof 2019. „Rozbieranie literatury”. W: Krzysztof Trybuś (red.). Wielkie wiersze – nowe lektury. Prace dedykowane profesorowi Rolfowi Fieguthowi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-04-14 — zaktualizowane 2022-04-21

Wersje

  • 2022-04-21 - (2)
  • 2022-04-14 - (1)

Jak cytować

1.
SPÓLNA, Anna. Ucieleśniona. Paradoksy „Rozbierania Justyny” Czesława Miłosza. Litteraria Copernicana [online]. 21 kwiecień 2022, T. 41, nr 1. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2022.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 41 Nr 1 (2022): Lektury twórców

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Anna Spólna

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 636
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Czesław Miłosz, autobiografizm, erotyzm, historia, urealnienie fikcji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa