Prze-pisywanie. „Dziennik hipopotama” Krzysztofa Vargi jako strategia lektury
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.006Słowa kluczowe
dziennik, czytanie kontekstowe, katalog, bibliotekaAbstrakt
Celem artykułu jest wykazanie, że Dziennik hipopotama Krzysztofa Vargi to typowe dzieło gatunku, które jest zbiorem zapisów dotyczącym rozmaitych tematów czy problemów powiązanych osobą autora – jego postawą, poglądami, sposobem spojrzenia na świat. Tym, co wyróżnia je na tle twórczości diariuszowej, jest czytanie świata i otaczającej codzienności poprzez lektury. Varga wykorzystuje przeczytane teksty, zakupione książki, układane w swojej bibliotece serie do komentowania współczesnych zjawisk artystycznych, estetycznych, jak i postaw politycznych. Autor buduje swój obraz świata w oparciu o dokonaną lekturę, czyniąc z niej ostrze krytyki współczesności. Jego biblioteka nie ogranicza się wyłącznie do woluminów, ale zostaje poszerzona o audiotekę i wideotekę. Varga zgodnie z duchem konwergencji pokazuje jak współczesne archipelagi znaczeń obejmują nie tylko słowo pisane, ale dźwięki czy obrazy filmowe. Autor Dziennika hipopotama korzysta z formuły przepisywania, umieszczając przeczytane teksty w kontekście bieżących spraw i wydarzeń, aktualizując i często ideologizując lekturę, poprzez indywidualne, „polityczne” odczytanie. Przepisywanie staje się dla niego strategią czytania, które pozostawia ślad w nim samym.
Bibliografia
Banasiak, Jakub 2017. „Archipelag, link, troll. Krytyka po Internecie”. W: Łukasz Najder (red.). Delfin w malinach. Snobizmy i obyczaje ostatniej dekady. Wołowiec: Czarne.
Barthes, Roland 1999. „Śmierć autora”. Tłum. Michał Paweł Markowski. Teksty Drugie, 1–2: 247–251.
Barthes, Roland 2011. Roland Barthes. Tłum. Tomasz Swoboda. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Głowiński, Michał 1989. „Dziennik intymny”. W: Janusz Sławiński (red.). Słownik terminów literackich. Wrocław: Ossolineum.
Izdebska, Agnieszka [&] Danuta Szajnert 2015. „Wstęp”. W: Agnieszka Izdebska [&] Danuta Szajnert (red.). Literatura prze-pisana: od Hamleta do slashu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Lejeune, Philippe 2007. Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Tłum. Wincenty Grajewski [i in.]. Regina Lubas-Bartoszyńska (red.). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Leman, Natalia 2006. „Dziennik”. W: Grzegorz Gazda [&] Słowinia Tynecka-Makowska (red.) Słownik rodzajów i gatunków literackich. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Leociak, Janusz 1997. Tekst wobec Zagłady. (O relacjach z getta warszawskiego). Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
Marecki, Piotr 2003. „Wszystko robię w minimalu – rozmowa z Piotrem Siwickim”. Ha!art 3–4: 4-6.
Markowski, Michał Paweł 1999. Występek. Eseje o czytaniu i pisaniu. Warszawa: Sic!.
Markowski, Michał Paweł 2001. „Przygoda lektury”. W: Roland Barthes. Lektury. Tłum. Krzysztof Kłosiński [&] Michał Paweł Markowski [&] Ewa Wieleżyńska. Warszawa: KR.
Rodak, Paweł 2010. „Dziennik osobisty jako praktyka piśmienna: działanie, materialność, tekst”. W: Philippe Artières [&] Paweł Rodak (red.). Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Rybka, Aleksandra 2020. Pokaż mi swoją bibliotekę. Kraków: ZNAK.
Sartre, Jean Paul 2007. Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Tłum. Jan Kiełbasa. Kraków: Zielona Sowa.
Varga, Krzysztof 2020. Dziennik hipopotama. Warszawa: ISKRY.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Adam Regiewicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 391
Liczba cytowań: 0