„Katedra” i „kazalnica”: poszukiwanie antropologicznego wymiaru pesymizmu krakowskiej szkoły historycznej (na przykładzie Waleriana Kalinki)
DOI:
https://doi.org/10.12775/KlioPL.2018.05Słowa kluczowe
Walerian Kalinka, zmartwychwstańcy, historia historiografii, antropologia historiografii, pesymizm, grzech, Order of Resurrection, history of historiography, anthropology of historiography, pessimism, sinAbstrakt
Artykuł dotyczy miejsca charyzmatu zmartwychwstańców w procesie tworzenia wizji dziejowych w narracjach badawczych Waleriana Kalinki. Myślał on i działał w ramach specyficznej charyzmatycznej matrycy, która wyznaczana była przez ważny element zmartwychwstańczej duchowości – rozpamiętywanie grzechów w ramach ignacjańskich Ćwiczeń duchownych. Element ten przyjął z czasem charakter kluczowej idei, a dominując zmartwychwstańczą duchowość, metaforyzował wszelkie kategorie poznawcze, odciskając swoje piętno na refleksji pedagogicznej, ale i dziejowej. Można wręcz powiedzieć o makrometaforze „przeglądu grzechów”, jaką Kalinka nałożył na przeszłość w celu jej usensownienia. „Grzechy” narodu miały doprowadzić Polskę do upadku i jedynie ich uświadomienie i zadośćuczynienie mogło doprowadzić Polaków do odzyskania upragnionej ojczyzny.
The article deals with the place of charisma of the friars of the Order of Resurrection in the process of creation of history visions in scholarly narratives by Walerian Kalinka. He thought and acted within a specific charismatic matrix determined by an important element of spirituality of the Resurrection friars – to dwell on penance and sorrow within “The Spiritual Exercises” by St Ignatius of Loyola. With the lapse of time, the element took on importance becoming the key idea, and dominating the resurrect spirituality, it metaphorized all cognitive categories, leaving its mark both on the pedagogical but also on historical reflection. We are justified in talking about the macro-metaphor of “review of sins” Kalinka put on the past in order to give it sense. “Sins” of the nation were to make Poland collapse and only the awareness of and satisfaction for them would make it possible for the Poles to regain their country.
Bibliografia
R. Bartnicki, Dary Ducha św. w świetle tekstów biblijnych, „Warszawskie Studia Teologiczne” 2006, nr 19, s. 171–184
E. Domańska, Metafora, mit, Mimesis. Refleksje wokół koncepcji narracji historycznej Haydena White’a, „Historyka” 22, 1992, s. 28–44
F. Gabryl, Poglądy filozoficzne o. Piotra Semenenki, Lwów 1912
M. Gogacz, Modlitwa i mistyka, Kraków–Warszawa 1987
A.F. Grabski, Orientacje polskiej myśli historycznej. Studia i rozważania, Warszawa 1972
A.F. Grabski, Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000
J. Iwicki, Charyzmat Zmartwychwstańców. Historia Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego, t. 1: 1836–1886, tłum. J. Zagórski, Katowice 1991
W. James, Doświadczenia religijne, tłum. J. Hempel, Warszawa 1958
B. Jański, Dziennik 1830–1839, oprac. A. Jastrzębski, Rzym 2001
A. Jastrzębski, O Bogdanie Jańskim. Szkic do portretu, w: Dziennik 1830–1839, oprac. A. Jastrzębski, Rzym 2001
W. Kalinka, Internat ruski i wychowanie poza szkołą, w: tenże, Dzieła, t. 12: Pisma pomniejsze, cz. 4, Kraków 1902, s. 72–88
W. Kalinka, Internat ruski XX. Zmartwychwstańców we Lwowie, Lwów 1881
W. Kalinka, Męczeństwo św. Stanisława i jego znaczenie w dziejach narodu, w: tenże, Dzieła, t. 12:
Pisma pomniejsze, cz. 4, Kraków 1902, s. 142–188
W. Kalinka, Ostatnie lata panowania Stanisława Augusta, t. 1, Poznań 1868
W. Kalinka, Schizma i unia, dwie konferencje powiedziane w kościele Panny Marii w Krakowie 16 i 17 III 1883, „Przegląd Polski” 17, 1883, t. 4, z. 11, s. 171–202
W. Kalinka, Stosunek Polaków i Rusinów do Internatu Ruskiego XX. Zmartwychwstańców we Lwowie, Lwów 1884
W. Kalinka, Znaczenie świętych w historii, w: tenże, Dzieła, t. 12: Pisma pomniejsze, cz. 4, Kraków 1902
W. Konopczyński, O wartości naszej spuścizny dziejowej. Rozszerzony wykład wstępny wygłoszony 16. stycznia 1918 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim przy objęciu katedry historii polskiej, „Głos Narodu” 1–7 II 1918 (przedruk za: tenże, Od Sobieskiego do Kościuszki, www.polskietradycje. pl?article.php?artykul=184, 15 VII 2018)
I. Kuźma, Doświadczenie religijne w opisie i interpretacji antropologicznej – między emocjami i racjonalizacją, „Studia Religiologica” 2011, nr 44, s. 187–195
I. Loyola, Ćwiczenia duchowne, http://www.madel.jezuici.pl /inigo/Ignacy_cd.htm#_Toc11055032 (20 XII 2018)
J. Maternicki, Walerian Kalinka (1826–1886) i jego badania nad epoką porozbiorową, Rzeszów 2013
B. Micewski, Bogdan Jański, założyciel zmartwychwstańców 1807–1840, Warszawa 1983
W. Mleczko, Instytucje edukacyjne zmartwychwstańców. Zarys historii i działalności, „Zeszyty Historyczno-Teologiczne” 2006, nr 12, s. 167–188
W. Mleczko, Nauka i świętość. Formacja kapłańska w myśli i działalności zmartwychwstańców, Kraków 2014
W. Mleczko, Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego w nurcie edukacji chrześcijańskiej, Kraków 2006
W. Mleczko, Zmartwychwstańczy system wychowawczy. Próba zarysu, „Zeszyty Historyczno-Teologiczne” 2007–2008, nr 13–14, s. 215–227
N. Morawiec, Chleb, książki, truskawki. Rawity-Gawrońskiego uprawianie historii (przyczynek do antropologii wiedzy/historiografii), w: Życie prywatne Polaków w XIX wieku, red. M. Korybut-Marciniak, M. Zbrzeźniak, Olsztyn 2013, s. 67–89
N. Morawiec, Feminizowanie historii a soteriologiczny wymiar kobiecości – na przykładzie „Opowiadania o Historii powszechnej dla ludu wiejskiego” Ludwiki hrabiny Ostrowskiej, dziedziczki z Maluszyna, w: Życie prywatne Polaków w XIX wieku, t. 1: „Portret kobiecy”. Polki w realiach epoki, red. M. Korybut-Marciniak, M. Zbrzeźniak, Łódź–Olsztyn 2014, s. 87–109
N. Morawiec, „Małe ojczyzny” a transkulturowy, intertwingularny i transkluzyjny charakter historiografii, w: Doświadczenie pokoleniowe a perspektywa osobista, red. B. Płonka-Syroka, M. Dąsal, K. Marchel, Warszawa–Bellerive-sur-Allier 2016, s. 51–79
N. Morawiec, Χάρισμα a historiografia – charakterystyka problematyki badawczej, w: Церква – наука – суспільство: питання взаємодії. Матеріали Десятої Міжнародної наукової конференції (30 травня – 1 червня 2012 р.), Нац. Києво-Печер. іст.-культ. заповідник, red. К. Краиный, Київ 2012, s. 93–96
J. Mrówczyński, Ks. Walerian Kalinka. Życie i działalność, Poznań–Warszawa–Lublin 1972
J. Mrówczyński, Sługa Boży ksiądz Paweł Smolikowski. Życie i dzieło, Kraków 2000
M.A. Nadolska, Koncepcja prawdy w nauczaniu Piotra Semenenki, Warszawa 2011, mps pracy magisterskiej pod kier. ks. prof. dr. hab. M. Bały, Wydział Teologiczny UKSW
W. Piasek, Historia jako wiedza lokalna. „Antropologiczne przesunięcie” w badaniach nad historiografią PRL, Toruń 2011
B. Płonka-Syroka, Medycyna w historii i kulturze. Studia z antropologii wiedzy, Wrocław 2013
J. Pomorski, Punkt widzenia we współczesnej historiografii, w: Punkt widzenia w języku i kulturze, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin 2004
P. Semenenko, Historyozofia. Ogólny rzut oka na całe dzieje, „Przegląd Poznański” 1863, t. 25, s. 365–394; t. 26, s. 265–309
P. Semenenko, Wyższy pogląd na historyę Polski (Myśl Boża w jej dziejach), Kraków 1892
E. Siepak, Charyzmat św. Siostry Faustyny, „Studia Bobolanum” 2008, nr 2, s. 5–20
J. Skoczyński, Pesymizm filozoficzny Mariana Zdziechowskiego, Wrocław 1983
J. Skoczyński, Wartość pesymizmu. Studia i szkice o Marianie Zdziechowskim, Kraków 1994
W. Smoleński, Stanowisko Waleriana Kalinki w historiografii polskiej, Warszawa 1887
P. Smolikowski, Stosunek Adama Mickiewicza do X.X. Zmartwychwstańców, Kraków 1898
D. Stachowiak, Kontakt wychowawczy w systemie zmartwychwstańczym, „Vexillum Resurrectionis” 2006, nr 113/1, s. 15–20
R. Stobiecki, Bolszewizm a historia. Próba rekonstrukcji bolszewickiej filozofii dziejów, Łódź 1998
Stowarzyszenie opieki nad Internatem Ruskim XX Zmartwychwstańców we Lwowie. Sprawozdanie ks. Smolikowskiego, Lwów 1887
F.A. Sullivan, Charyzmaty i odnowa charyzmatyczna. Studium biblijne i teologiczne, tłum. T.M. Micewicz, przedm. L.J. Suenens, Warszawa 1986
A. Szyjewski, Doświadczenie religijne – problemy terminologiczne, „Studia Religiologica” 2011, nr 44, s. 7–33
S. Tarnowski, Ksiądz Waleryan Kalinka, Kraków 1888
M. Traczyński, Zmartwychwstańcy w służbie Stolicy Apostolskiej, w: Zmartwychwstańcy w dziejach Kościoła i narodu, red. Z. Zieliński, Katowice 1990, s. 121–148
S. Walasek, Działalność pedagogiczna Waleriana Kalinki, Wrocław 1993
C. Wilczek, Poziom lęku i nadziei podstawowej u uczestników ośmiodniowych rekolekcji ignacjańskich, „Studia Psychologica” 2009, nr 9, s. 125–137
W. Werner, Między Scyllą obiektywizmu a Charybdą subiektywizmu. Projekt antropologii nauki Roberta Maxwella Younga – próba analizy krytycznej, w: Antropologia wiedzy. Perspektywy badacze dyscypliny, red. B. Płonka-Syroka, Wrocław 2005, s. 53–66
W. Werner, Wokół metafory wojny, „Pro Libris. Lubuskie Pismo Literacko-Kulturalne” 2004, nr 1(6), s. 69–82
A. Wierzbicki, Historiografia polska doby romantyzmu, Wrocław 1999
A. Wierzbicki, Wokół „czarnej legendy” historiografii krakowskich konserwatystów, „Kwartalnik Historyczny” 104, 1997, nr 2, s. 63–87
M. Woźniak, Metafora jako narzędzie badań historycznych. Kilka uwag na marginesie pracy R. Stobieckiego „Bolszewizm a historia. Próba rekonstrukcji bolszewickiej filozofii dziejów”, „Historyka” 30, 2000, s. 89–112
M. Woźniak, Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Lublin 2010
W. Wrzosek, Historia, kultura, metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, wyd. 2, Wrocław 2010
J. Zdrada, Wielka Emigracja po Powstaniu Listopadowym, Warszawa 1987
M. Zdziechowski, Pessymizm, romantyzm a podstawy chrześcijaństwa, t. 2, Kraków 1915
M. Żywczyński, Geneza i następstwa encykliki „Cum primum” z 9 IV 1832, Warszawa 1935
Żywot św. Jozafata Kuncewicza męczennika, arcybiskupa połockiego rit. gr. opowiedziany na tle historyi kościoła ruskiego według dzieła o. Alfonsa Guépina, przedm. H. Kalinka, Lwów 1885
Є.Г. Cінкевич, Краківська історична школа в польскій історіографії. Монографія, Миколаїв 2010
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 440
Liczba cytowań: 0