Obraz historii Polski w narracjach dolnośląskich maturzystów
DOI:
https://doi.org/10.12775/KLIO.2017.014Abstrakt
Artykuł przedstawia wyniki badań, przeprowadzonych w 2015 roku na stosunkowo niewielkiej (220 osób) próbie maturzystów z Polski południowo-zachodniej. Uczniowie mieli za zadanie przedstawić historię Polski gościowi z zagranicy. Odpowiedzi zostały napisane w szkole w ciągu jednej godziny lekcyjnej. Przeanalizowano typy uczniowskich narracji (od prostego wyliczenia faktów po bardziej spójne opowieści z pewnymi dominującymi motywami, takimi jak zwycięstwa albo wątki martyrologiczne), dominujące obszary zainteresowań (np. historia polityczna, militarna, społeczna, historia kultury) czy preferowane zjawiska (postaci, wydarzenia, procesy). Poczynione ustalenia zostały skonfrontowane z wyniki wcześniejszych badań nad świadomością historyczną polskiej młodzieży, prowadzonych przez Janusza Rulkę, Łukasza Michalskiego i Krzysztofa Malickiego. Zaobserwowano znaczną trwałość zainteresowań i postaw.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 530
Liczba cytowań: 0