Kampania wrześniowa w polskich i zagranicznych podręcznikach szkolnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/KLIO.2013.035Abstrakt
W artykule przedstawiono sposoby prezentacji kampanii polskiej z 1939 roku w polskich i zagranicznych (europejskich) podręcznikach do nauczania historii. W książkach zagranicznych zawsze podkreśla się, że niemiecki atak na Polskę z 1 września 1939 roku był początkiem II wojny światowej. Wymieniane i komentowane w podręcznikach są również inne wydarzenia kampanii, ze szczególnym uwzględnieniem momentu wypowiedzenia wojny przez Wielką Brytanię i Francję, ataku ZSRR na Polskę we wrześniu 1939 roku i zakończenia działań zbrojnych. W podręcznikach z różnych krajów znajdują się zarówno elementy wspólne, ale też znacząco różniące się pod względem interpretacji (np. w podręcznikach rosyjskich). W polskich podręcznikach zauważa się nowe ujęcia tematu w porównaniu ze starszymi ich wydaniami, pojawiają się pogłębione charakterystyki głównych dowódców, pozatekstowe elementy podręcznika: mapy, fotografie, wykresy, analizowane są na równie ze źródłami historycznymi włączonymi do kolejnych rozdziałów książki, zadań dla uczniów i innych materiałów.Pobrania
Opublikowane
2014-01-16
Jak cytować
1.
WOJDON, Joanna. Kampania wrześniowa w polskich i zagranicznych podręcznikach szkolnych. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym [online]. 16 styczeń 2014, T. 26, nr 3, s. 117–139. [udostępniono 20.11.2024]. DOI 10.12775/KLIO.2013.035.
Numer
Dział
Artykuły
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 355
Liczba cytowań: 0