Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

„Jahresberichten” jako źródło do historii edukacji (na przykładzie sprawozdań wschodniopruskich szkół średnich z XIX wieku)
  • Strona domowa
  • /
  • „Jahresberichten” jako źródło do historii edukacji (na przykładzie sprawozdań wschodniopruskich szkół średnich z XIX wieku)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 16 Nr 1 (2011) /
  4. Artykuły

„Jahresberichten” jako źródło do historii edukacji (na przykładzie sprawozdań wschodniopruskich szkół średnich z XIX wieku)

Autor

  • Tomasz Chrzanowski Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2011.004

Abstrakt

„Jahresberichten” As the Source of the History of Education (the Example of the Secondary School Reports in the19th Century East Prussia)

Summary

One of the most important tasks of the Prussian secondary schools, reformed in theyears 1808–1812, was the publication of annual school reports. That type of documentsis of early modern origin but these were the Prussian authorities that througha series of regulations gave them during the 19th century a unified character. Thepurpose of this article is to characterize that type of source and evaluate its significancefor historical-educational research on the example of the 19th century secondaryschool reports in the province of East Prussia. The first step is to emphasize the opportunity of getting to know, thanks tothose publications, some of the scholar achievements of secondary school teachers, as a scientific treatise, written by one of them, was supposed to be an integral partof school reports. These dissertations allow us to get acquainted not only with theviews of teachers on the issues of pedagogy, but also to become familiar with the research on the regional history as well as the history of individual schools. Equally important to the education historian is the second essential part of school reports, comprising information about schools (Schulnachrichten), the material covered,teaching methods, modes of teaching,  students’ number, origin and confession aswell as teachers’ records.The school reports do not reflect all the aspects of Prussian school in the 19th century and an education historian, seeking to obtain a more complete picture, hasto look for informations in other sources such as daily newspapers, science magazines,correspondence, memoirs or other archival documents. There is no doubtthat the printed reports constitute a primary source of the history of male secondaryeducation in the 19th century Prussia. They contribute greatly to the state ofknowledge on legal, cultural and social aspects of the history of education.

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2011-03-31

Jak cytować

1.
CHRZANOWSKI, Tomasz. „Jahresberichten” jako źródło do historii edukacji (na przykładzie sprawozdań wschodniopruskich szkół średnich z XIX wieku). Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym [online]. 31 marzec 2011, T. 16, nr 1, s. 77–94. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/KLIO.2011.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 16 Nr 1 (2011)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 618
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa