A few remarks on the evolution of the manuscript tradition related to the epitome of Theodore Lector’s Church history
DOI:
https://doi.org/10.12775/KLIO.2022.001Słowa kluczowe
Historia Kościoła Teodora Lektora, Epitome, List mnicha KalikstaAbstrakt
Artykuł jest poświęcony tradycji rękopiśmiennej epitomy Historii Kościoła Teodora Lektora, pochodzącej z początku VII w. Autor analizuje wzajemne zależności między czterema zachowanymi fragmentarycznie rękopisami Epitome i konfrontuje je z Listem mnicha Kaliksta do metropolity Tesaloniki Manuela, napisanym w 1276 r., wysuwając tezę, że autorowi tego listu prawdopodobnie znany był pełny tekst Epitome, a zatem przetrwał on do drugiej połowy XIII w. W artykule zawarte zostały też sugestie dotyczące korekt stemma codicum epitomy, zaproponowanych przez Günthera Christiana Hansena w jego wydaniu krytycznym Historii Kościoła Teodora Lektora.
Bibliografia
źródła:
Teodor Lektor
Historie Kościoła Jana Diakrinomenosa i Teodora Lektora, przekład, wstęp i komentarz Rafał Kosiński, Adrian Szopa i Kamilla Twardowska, Kraków 2019.
Theodoros Anagnostes, Kirchengeschichte, wyd. Günther Christian Hansen, 2. wydanie, Berlin 1995.
Papadopoulos-Kerameus Atanazy, Νέα τεμάχη τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱστορίας Θεοδώρου Ἀναγνώστου τοῦ Ἐντολέως, „Журналъ Министерства Народнаго Просвѣщенія” 333, 1901, s. 1-24.
Cramer John Anthony, Anecdota Graeca e codd. manuscriptis bibliothecae regiae Parisiensis, t. 2, Oxford 1839.
Miller Emmanuel, Fragments inédits de Théodore le Lecteur et de Jean d’Égée, „Revue Archéologique“ 26, 1873, s. 273-288 oraz 396-403.
Eusebii Pamphili, Socratis Scholastici, Hermiae Sozomeni, Theodoriti et Evagrii, item Philostorgii et Theodori Lectoris quae extant Historiae ecclesiasticae, Graece et Latine, in tres tomos distributae, Henricus Valesius Graecum textum ex MSS. Codicibus emendavit, Latine vertit, et annotationibus illustravit; Gulielmus Reading novas elucidationes, praesertim chronologicas, in hac editione adjecit, Cantabrigiae 1720.
List mnicha Kaliksta
Sykutris I., Περὶ τὸ σχίσμα τῶν Ἀρσενιατῶν, IΙΙ, Ἐπιστολὴ Καλλίστου πρὸς τὸν Θεσσαλονίκης Μανουὴλ Δισύπατον, „Ἑλληνικά” 3 (1930), s. 15-44.
Teofanes
Theophanis Chronographia, recensuit Carolus de Boor, volumen I, Lipsiae 1883.
Jerzy Mnich
Georgii Monachi Chronicon, edidit Carolus de Boor, vol. II, Textum genuinum inde a Vespasiani imperio continens, Lipsiae 1904.
Opracowania:
Angold Michael, A Byzantine Government in Exile. Government and Society Under the Laskarids of Nicaea (1204-1261), Oxford 1975.
Blaudeau Philippe, Alexandrie et Constantinople (451-491). De l’histoire à la géo-ecclésiologie, Roma 2006.
Chatziantoniou Elisabeth, Η μητρόπολη Θεσσαλονίκης και οι σχέσεις με την κεντρική πολιτική και εκκλησιαστική εξουσία τον 13ο αι. Η περίπτωση του Μανουήλ Δισύπατου, „Εγνατία” 14 (2010), s. 29-41.
Coxe Henry O., Catalogi codicum manuscriptorum Bibliothecae Bodleianae pars prima recensionem codicum Graecorum continens, Oxonii 1853.
de Boor Carl, Zur Kenntnis der Handschriften der griechischen Kirchenhistoriker. Codex Baroccianus 142, „Zeitschrift für Kirchengeschichte“ 6 (1884), s. 478-493.
Diller Aubrey, A Greek Manuscript Strayed from the Vatican Library, „Bodleian Library Record”, 7 (1962), s. 39-42.
Jurewicz Oktawiusz, Arseniusz Autorejan, w: Jurewicz Oktawiusz (red.), Encyklopedia kultury bizantyńskiej, Warszawa 2002, s. 51-52.
Kosiński Rafał, The Chronicle by George the Monk and Its Relation to Theodore Lector’s Work, “Res Gestae” 5 (2017), s. 46-72.
Mango Cyril, The Origins of the Blachernae Shrine at Constantinople, w: Nenad Cambi, Emilio Marin (red.), Acta XIII Congressus Internationalis Archaeologiae Christianae: Split-Porĕc (25.9-1.10.1994), t. II, Vatican City 1998 s. 61-76.
Nautin Pierre, La continuation de l’Histoire ecclésiastique d’Eusèbe par Gèlase de Césarée, “Revue des Études Byzantines”, 50 (1992), s. 163-183.
Nautin Pierre, Théodore Lecteur et sa «Réunion de différentes histoire» de l’Église, “Revue des Études Byzantines”, 52 (1994), s. 213-243.
Omont Henri, Inventaire sommaire des manuscrits grecs de la Bibliotheque nationale, t. 2, Paris 1888.
Pentcheva Bissera V., Icons and Power. The Mother of God in Byzantium, Pennsylvania 2006.
Pouderon Bernard, Le codex Parisinus graecus 1555 A et sa recension de l’Épitomé byzantin: d’histoires ecclésiastiques, “Revue des Études Byzantines”, 56 (1998), s. 169-191.
Pouderon Bernard, Le témoignage du Codex Baroccianus 142 sur Athénagore et les origines du Didaskaleion d‘Alexandrie, w: Argoud G. (red.), Science et vie intellectuelle à Alexandrie (Ier-IIIe siècle après J.-C.), Tours 1994, s. 163-224.
Pouderon Bernard, Pour une évaluation de l’Épitomè anonyme d’histoires ecclésiastiques: confrontaton des trois historiens sources, de la Tripartite de Théodore le Lecteur et de celle de Cassiodore, “Travaux et Mémoires”, 18 (2014), s. 527-545.
Pouderon Bernard, Théophane, témoin de l’Épitomè d’histoires ecclésiastiques, de Théodore le Lecteur ou de Jean Diacrinoménos?, “Travaux et Mémoires”, 19 (2015), s. 279-314.
Talbot Alice-Mary, Joseph I, w: Alexander P. Kazhdan (red.), The Oxford Dictionary of Byzantium, New York-Oxford 1991, s. 1073.
Twardowska Kamilla, The Church Foundations of Empress Pulcheria in Constantinople According to Theodore Lector’s Church History and Other Contemporary Sources, “Res Gestae”, 5 (2017), s. 85-91.
Wolff Robert Lee, A Footnote to an Incident of the Latin occupation of Constantinople. The church the Icon of the Hodegetria, “Traditio”, 6 (1948), s. 319-328.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Rafał Kosiński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 450
Liczba cytowań: 0