Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Sensory Integration as One of the Methods in Physical Therapy for Pre-School Age Children
  • Home
  • /
  • Sensory Integration as One of the Methods in Physical Therapy for Pre-School Age Children
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 10 No. 11 (2020) /
  4. Review Articles

Sensory Integration as One of the Methods in Physical Therapy for Pre-School Age Children

Authors

  • Maria Magdalena Dąbrowska Katedra Anatomii Prawidłowej CM UMK https://orcid.org/0000-0001-7711-7950
  • Jakub Lisiecki Katedra Anatomii Prawidłowej CM UMK
  • Maciej Biernacki Katedra Anatomii Prawidłowej CM UMK
  • Monika Paruszewska-Achtel Katedra Anatomii Prawidłowej CM UMK

DOI:

https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.11.004

Keywords

sensory integration, physical therapy, children therapy

Abstract

Sensory Integration (SI) is one of the therapeutic methods created and described by J. Ayres in 1972. In Poland, for a few years, more and more specialists, also rehabilitators, have followed this concept in their work.  SI is a subconscious process, whereby the ordering and assignment of meaning to information acquired by the senses takes place. The three principal senses, which Ayres described are: the sense of touch, proprioception, and the vestibular system.

References

Kołat N. The sensory processing disorders of children – diagnostic an proceeding. Nowa Pediatria 2014, 3; 97-102.

Ayres A. Dziecko a Integracja sesoryczna. Harmonia Universalis, Gdańsk 2018.

Grzywiak C. Incorrect sensory integration as the constituent of mental disorders occurring both in the case of children and of young people and adult individuals Alice. Psychiatria 2016; 13, 3, 144 – 148.

Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfamedica 2002

Odowska – Szlachcic B. Terapia Integracji Sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego, zeszyt 1. Wyd Harmonia, Gdańsk 2018.

Jacków-Sowa K. Ruch — rozwój — nauka, czyli jak ruch wpływa na uczenie się. Integracja Sensoryczna 2016; 1: 37–39.

Cygan B. Senssory processing disorder (SPD) as a source of difficulties and school failure of a child in early school education. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych 2018, LXXI,: 83–96.

Przyrowski Z. Integracja sensoryczna. Teoria, Diagnoza, Terapia. Wyd. Empis & Sensum Mobile sp.z o.o. 2019.

Kałużna A. Zasady diagnostyki i terapii zaburzeń rozwoju integracj sensorycznej u dzieci. Wydawnictwo AWF, Wrocław 2004.

Przyrowski Z. Podstawy diagnozy i terapii integracji sensorycznej. AWF, Kraków 2001.

Wasilewski T. Sensory integration and its significance for functioning and developing children speech. Pediatr Med Rodz 2018, 14 (1), 20–32.

Jodzis D. Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym. Harmonia Universalis, Gdynia 2013: 13–88.

Grzywniak C. Nieprawidłowa integracja sensoryczna jako składowa zaburzeń psychicznych występujących zarówno u dzieci, jak i u młodzieży oraz dorosłych. Psychiatria 2016; 13: 143–148.

Downloads

  • PDF

Published

2020-11-09

How to Cite

1.
DĄBROWSKA, Maria Magdalena, LISIECKI, Jakub, BIERNACKI, Maciej & PARUSZEWSKA-ACHTEL, Monika. Sensory Integration as One of the Methods in Physical Therapy for Pre-School Age Children. Journal of Education, Health and Sport [online]. 9 November 2020, T. 10, nr 11, s. 44–49. [accessed 29.3.2023]. DOI 10.12775/JEHS.2020.10.11.004.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 10 No. 11 (2020)

Section

Review Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 346
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

sensory integration, physical therapy, children therapy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop