Sensory Integration as One of the Methods in Physical Therapy for Pre-School Age Children
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.11.004Keywords
sensory integration, physical therapy, children therapyAbstract
Sensory Integration (SI) is one of the therapeutic methods created and described by J. Ayres in 1972. In Poland, for a few years, more and more specialists, also rehabilitators, have followed this concept in their work. SI is a subconscious process, whereby the ordering and assignment of meaning to information acquired by the senses takes place. The three principal senses, which Ayres described are: the sense of touch, proprioception, and the vestibular system.
References
Kołat N. The sensory processing disorders of children – diagnostic an proceeding. Nowa Pediatria 2014, 3; 97-102.
Ayres A. Dziecko a Integracja sesoryczna. Harmonia Universalis, Gdańsk 2018.
Grzywiak C. Incorrect sensory integration as the constituent of mental disorders occurring both in the case of children and of young people and adult individuals Alice. Psychiatria 2016; 13, 3, 144 – 148.
Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfamedica 2002
Odowska – Szlachcic B. Terapia Integracji Sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego, zeszyt 1. Wyd Harmonia, Gdańsk 2018.
Jacków-Sowa K. Ruch — rozwój — nauka, czyli jak ruch wpływa na uczenie się. Integracja Sensoryczna 2016; 1: 37–39.
Cygan B. Senssory processing disorder (SPD) as a source of difficulties and school failure of a child in early school education. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych 2018, LXXI,: 83–96.
Przyrowski Z. Integracja sensoryczna. Teoria, Diagnoza, Terapia. Wyd. Empis & Sensum Mobile sp.z o.o. 2019.
Kałużna A. Zasady diagnostyki i terapii zaburzeń rozwoju integracj sensorycznej u dzieci. Wydawnictwo AWF, Wrocław 2004.
Przyrowski Z. Podstawy diagnozy i terapii integracji sensorycznej. AWF, Kraków 2001.
Wasilewski T. Sensory integration and its significance for functioning and developing children speech. Pediatr Med Rodz 2018, 14 (1), 20–32.
Jodzis D. Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym. Harmonia Universalis, Gdynia 2013: 13–88.
Grzywniak C. Nieprawidłowa integracja sensoryczna jako składowa zaburzeń psychicznych występujących zarówno u dzieci, jak i u młodzieży oraz dorosłych. Psychiatria 2016; 13: 143–148.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 737
Number of citations: 0