Health education as an effective element of prevention carried out by medical staff - review work
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.04.015Keywords
health, prevention, medical staff, patient, education.Abstract
Introduction: Health as an irrational value requires continuous multidimensional activities to maintain it. Their implementation is based on building self-awareness in the individual through health promotion strategies consisting in shaping the desired behavior among patients. This is a chance that health promotion through implemented health education puts before the patient.
Aim: The aim of the study is to present the beneficial effects of health education on the functioning of the patient.
Material and methods: Literature analysis based on articles and books containing the aspect of health education.
Conclusions: Daily choices create an individual lifestyle, thus not remaining neutral to health. Awareness of responsibility for one's own health shapes an individual approach to the issue of health. This awareness can be achieved through properly implemented health education assumptions. Undertaken actions are a unifying direction of modern medicine and man in the pursuit of achieving positive health indicators. Through them, it is possible to observe mutual benefits, thanks to which health protection reduces expenditures, thus saving any funds generated by the patient, and the patient himself can be healthy in complete satisfaction, striving for self-fulfillment. Only jointly implemented preventive actions controlling the potential risk are able to achieve the unifying goal, which is constantly improving the quality of life.
References
Wdowiak L, Kapka L. Wprowadzenie. W: Krajewski-Siuda K. Samoleczenie jako problem zdrowia publicznego. Wydawnictwo Instytut Sobieskiego. Warszawa 2012: 13-23.
Niebrój LT. Defining health/illness: societal and/or clinical medicine? Journal Physiology
Pharmacology. 2006; 57(4): 251-262.
Skawińska M. Analiza funcjonowania w wybranych krajach Unii Europejskiej (na przykładzie Szwecji, Wielkiej Brytanii, Polski i Niemiec). Studia Medyczne 2009; 13: 69-77.
Ostrowska A. Profilaktyka zdrowotna: interpretacje, definicje sytacji, racjonalności (przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet. Studia socjologiczne 2011; 3: 73-95.
Nawrolska I. Finansowanie profilaktycznych programów zdrowotnych. Wydawnictwo Difin. Warszawa 2013Domaradzki J. O definicjach zdrowia i choroby. Folia Medica Lodziensia, 2013; 40(1): 5-29.
Piątkowski W. Choroba jako zjawisko socjologiczne. Wprowadzenie do wybranych koncepcji badawczych. W: Barański J, Pitkowski W. Zdrowie i choroba.
Wybrane problemy socjologii medycyny. Wydawnictwo Atut. Wrocław 2002: 23-28.
Wierzbicka A. Determinanty zdrowia - analiza taksonomiczna determinant stanu zdrowia starszej subpopulacji krajów europejskich. Folia Oeconomica 2013; 297: 195-210.
Puchalski K. Zachowania antyzdrowotne i ich motywy w świadomości pracowników przedsiębiorstw. Medycyna Pracy 2004; 55(5): 417-424.
Lizak D. Dębska G. Jaśkiewicz J. Edukacja zdrowotna jako narzędzie zdrowia publicznego w walce z nowotworami. W:Pasek M, Dębska G. Interdyscyplinarna opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową. Kraków 2011: 183-190.
Nowakowska I, Ćwiertka M, Ćwiertka A. Edukacja zdrowotna jako istotny element poprawy systemu zdrowotnego. Pielęgniarswto Polskie 2016; 3: 415-418.
Mogiła-Lisowaska J. Cywilizacja zdrowia W: Warchał M. Koncepcja nowego kierunku w edukacji zdrowotnej – wczesna profilaktyka zdrowotna (WPZ) Wydawnictwo internetowe e-bookowo 2016: 25-44.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 577
Number of citations: 0