The role of the nurse in improving the quality of healthcare
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.04.008Keywords
nursing, quality of care, patientAbstract
Introduction
The nurse provides medical care for the patient, including nursing, administering medicines and performing injections. She assists the doctor in the process of diagnosis and treatment. The definition of this profession changes as a result of the development of science and increasing expectations of health care. The development of this profession is evidenced by developed models of nursing, which will focus on the practical application of the acquired knowledge.
Aim
The aim of this work was to present the tasks and competences of nursing and the role of this profession in improving the quality of patient care.
Material and method
The paper uses the method of literature analysis. The material used in the paper comes from publications published in a compact form and scientific articles.
Results
The review of the collected scientific material showed that nurses have a significant impact on the quality of health care and the functioning of the entire facility. Healthcare institutions belong to organizations in which the quality of services translates into the patient's health and life. Care should therefore be a priority for the entire staff, especially for the nurses who first meet the patient and spend a lot of time with him. Patients expect medical knowledge from nurses first and foremost, but also safety, trust and proper communication.
Conclusions
In recent years, nursing has been constantly changing, which means that people in this profession have to take various actions for their development. Patient expectations are also changing. Their opinion and satisfaction is important for success. A satisfied patient will surely use the services of the facility again.
References
Rutkowska K. Kompetencje społeczne – bufor wypalenia zawodowego pielęgniarek. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2012;18(4):319-323.
Juszczak K, Rykowska I. Rola naczelnej pielęgniarki w podnoszeniu jakości usług pielęgniarskich. Pielęgniarstwo Polskie. 2013;3(49):222-229.
Błazucka U, Cieślak H. Systemy motywacyjne w pracy pielęgniarki. Pielęgniarstwo Polskie. 2015;57(3):283-287.
Scott PA, Matthews A, Kirwan M. What is nursing in the 21st century and what does the 21st century health system require of nursing? Nursing Philosophy. 2014;15(1): 23-34.
Krupienicz A. Podstawy pielęgniarstwa. Repetytorium przedegzaminacyjne. Edra Urban&Partner;2018.
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 roku o zawodach pielęgniarki i położnej. Dz.U. 2011 Nr 174, poz.1039. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111741039/U/D20111039Lj.pdf (dostęp: 2020.03.20)
Lizak D, Seń M, Laska E. Rola pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania w kreowaniu prozdrowotnych postaw uczniów. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012;4:129–133.
Ziembicka DM, Marcinowicz L. Pielęgniarska opieka długoterminowa domowa– stan polskich badań naukowych. Family Medicine & Primary Care Review. 2015;17(3):232-236.
Glińska J, Brzezińska E, Lewandowska M, Borowiak E. Rola pielęgnowania w podnoszeniu jakości opieki pielęgniarskiej. Problemy Pielęgniarstwa. 2016;24(3-4): 177-181.
Awalkhan A, Muhammad D. Application of Nightingale Nursing Theory to the Care of Patient with Colostomy. European Journal of Clinical and Biomedical Sciences 2016; 2(6): 97-101.
D’Antonio P, Beeber L, Sillsc G, Naegled M. The future in the past: Hildegard Peplau and interpersonal relations in nursing. Nursing Inquiry. 2014; 21(4): 311–317.
Ahtisham Y, Jacoline S. Integrating Nursing Theory and Process into Practice; Virginia’s Henderson Need Theory. Internation Journal Of Caring Sciences. 2015; 8(2): 443-450.
Queirós PJP, Santos Vidinha TS, Almeida Filho AJ. Self-care: Orem’s theoretical contribution to the Nursing discipline and profession. Revista de Enfermagem Referência 2014; IV(3):157-163.
Kowalik G. Praktyczne zastosowanie modelu pielęgnowania Dorothy Orem. Studia Medyczne. 2012;26(2):107-111
Shah M. Compare and Contrast of Grand Theories: Orem’s Self-Care Deficit Theory and Roy’s Adaptation Model. International Journal of Nursing Didactics. 2015;5(1):39-42.
Rosińczuk J, Kołtuniuk A, Górska M, Uchmanowicz I. The Application of Callista Roy Adaptation Model in the Care of Patients with Multiple Sclerosis – Case Report. The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing. 2015;4(3):121-129.
Dobocińska Ż. Opieka pielęgniarska – wybrane zagadnienia teoretyczne. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu. 2014;1(38): 59-63.
Studnik A, Pierchała A, Wójta-Kempa M. Porównanie wybranych elementów pracy i sytuacji zawodowej pielęgniarek opieki długoterminowej i pielęgniarek środowiskowo-rodzinnych. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne. 2013;3(2):143–153.
Raulinajtys-Grzybek M. Zarzadzanie kosztami podmiotów leczniczych. Rola i zadania pielęgniarek. Wolters Kluwer Polska SA;2013.
Bembnowska M, Jośko-Ochojska J. Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia. Hygeia Public Health. 2015;50(3):457-462.
Jha D, Frye AK, Schlimgen J. Evaluating variables of patient experience and the correlation with design. Patient Experience Journal 2017; 4(1): 33-45.
Opolski K, Dykowska G, Możdżonek M. Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Wydawnictwo CeDeWu; 2003.
Juszczak K, Rykowska I. Rola naczelnej pielęgniarki w podnoszeniu jakości usług pielęgniarskich. Pielęgniarstwo Polskie. 2013;3(49):219-229.
Mehta SJ. Patient Satisfaction Reporting and Its Implications for Patient Care. AMA Journal of Ethics. 2015;17(7):616-21.
Pintal-Ślimak M, Eusebio M-O, Pietruczuk M. Jakość w opiece zdrowotnej. Diagnostyka Labolatoryjna. 2018;54(3):197-200.
Moczydłowska Alicja, Krajewska-Kułak Elżbieta, Kózka Maria, Bielski Krzysztof, Kulesza-Brończyk Bożena, Kalandyk Halina. Oczekiwania chorych wobec personelu pielęgniarskiego. Problemy Pielęgniarstwa. 2014;22(4):464-470.
Hickey JV, Giardino ER. The role of nurses in hospital quality improvement. The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing. 2018;8(1):1-8.
Czerw A, Religioni U, Matuszna A, Lesiak K, Olejnik A. Zasady skutecznej komunikacji w placówkach medycznych. Hygeia Public Health. 2012;47(3):247-253.
Miller D, Milik A. Komunikacja interpersonalna w zakładach opieki zdrowotnej. Journal of Management and Finanse. 2014;12(2):133-144.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 1320
Number of citations: 0