Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Procedure for the deepening of depression in an 8-year-old child with intellectual distability in an integrated school
  • Home
  • /
  • Procedure for the deepening of depression in an 8-year-old child with intellectual distability in an integrated school
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 83 (2025) /
  4. Medical Sciences

Procedure for the deepening of depression in an 8-year-old child with intellectual distability in an integrated school

Authors

  • Yuliya Atrashkevich Student of the University of Bielsko-Biała, Bielsko-Biała. Poland; Faculty of Health Sciences https://orcid.org/0009-0003-9586-9306
  • Agnieszka Pawełko University of Bielsko-Biala, Bielsko-Biala, Poland; Faculty of Health Sciences https://orcid.org/0009-0003-6162-7202
  • Maria Ciechacka University of Bielsko-Biala, Bielsko-Biala, Poland; Faculty of Health Sciences https://orcid.org/0000-0002-5125-3169

DOI:

https://doi.org/10.12775/JEHS.2025.83.63456

Keywords

distability, depression, integrated school

Abstract

Depression is a health problem that is increasingly diagnosed in children and adolescents. The presentad worki s a case study of a child with intellectual disabilities. In the first part, depressive states in children with intellectual disabilities were described. The second part presentes care procedur es in the event of deepening depression in an 8 –year-old child with intellectual distability in an integrated school. Thea im of the work is to plan nursing care for a child with depression in an integrated environment. The care process included the child’s mental,physical and sexual problems, golas and patient care plan in an integrated school.

References

1. Głukowska-Sobol A. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych. Terapia specjalna dzieci i dorosłych 2021; 2: 29-36.

1. International Classification of Diseases 11th Revision (ICD-11) on 1 January 2022. Dostępny w Internecie:https://icd.who.int/en

2. Pachniewska K. Wspieranie rozwoju psychoseksualnego dzieci z niepełnosprawnością Terapia specjalna dzieci i dorosłych. 2022

3. Piotrowicz R, Rymarczyk K. Niepełnosprawność intelektualna – neurorofizjologiczne zaburzenie rozwoju. [w]: FM. Robakowski (red.). Spektrum Autyzmu – nerorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Krajowe Towarzystwo Autyzmu. Warszawa 2015, s. 155-179.

5.American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Ed.. American Psychiatric Publishing, Washington 2013.

6. Bielawska J. Zaburzenia psychiczne u osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane zagodnienia komunikacyjne w opiece medycznej nad pacjentem. Zeszyty naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy 2017; 25 (4): 47 – 55.

7 .NFZ. Zaburzenia depresyjne na świecie i w Polsce. Dostępny w Internecie:

https://www.gov.pl/web/psse-jawor/swiatowy-dzien-walki-z-depresja-2022

8.Janas-Kozik M, Słopień A, Remberk B, Siwek M. Miejsce selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) w leczeniu zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży. Rekomendacje Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Cz. I. Skuteczność kliniczna i obszary zastosowania. Psychiatria Polska 2023; 57(5): 899–916

9.Miernik-Jaeschke M. Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży. Medycyna Praktyczna. Dostępny w Internecie:

https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/choroby/psychiatria/81302,zaburzenia-depresyjne-u-dzieci-i-mlodziezy [dostęp: 23 listopad 2016].

10 Niemiec-Elanany S. Niepełnosprawność intelektualna a zaburzenia psychiczne. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej 2017; 25: 192-201.

11.Janas-Kozik M, Słopień A, Remberk B, Siwek M. Miejsce selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) w leczeniu zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży. Rekomendacje Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Cz.II. Właściwości farmakologiczne i bezpieczeństwo stosowania.Psychiatr Pol 2023;57(5): 917–940.

12 Samochowiec J, Dudek D, Kucharska-Mazur J, Murawiec S, Rymaszewska J, Cubała WJ, et. al. Leczenie farmakologiczne epizodu depresji i zaburzeń depresyjnych nawracających – wytyczne Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Konsultanta Krajowego ds. Psychiatrii Dorosłych. Psychiatria Polska 2021; 55(2): 235–259.

13. Fornalik I.; Dojrzewanie. Miłość. Seks. Poradnik dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną. Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani. 2018.

14. Fornalik i., Pachniewska K., Płuska J.: Poznać i zrozumieć uczucia. Poradnik medyczny z tablicami do komunikacji. PZWL Warszawa 2018.

Journal of Education, Health and Sport

Downloads

  • PDF

Published

2025-07-08

How to Cite

1.
ATRASHKEVICH, Yuliya, PAWEŁKO, Agnieszka and CIECHACKA, Maria. Procedure for the deepening of depression in an 8-year-old child with intellectual distability in an integrated school. Journal of Education, Health and Sport. Online. 8 July 2025. Vol. 83, p. 63456. [Accessed 17 December 2025]. DOI 10.12775/JEHS.2025.83.63456.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 83 (2025)

Section

Medical Sciences

License

Copyright (c) 2025 Yuliya Atrashkevich, Agnieszka Pawełko, Maria Ciechacka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 209
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

distability, depression, integrated school
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop