Procedure for the deepening of depression in an 8-year-old child with intellectual distability in an integrated school
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2025.83.63456Keywords
distability, depression, integrated schoolAbstract
Depression is a health problem that is increasingly diagnosed in children and adolescents. The presentad worki s a case study of a child with intellectual disabilities. In the first part, depressive states in children with intellectual disabilities were described. The second part presentes care procedur es in the event of deepening depression in an 8 –year-old child with intellectual distability in an integrated school. Thea im of the work is to plan nursing care for a child with depression in an integrated environment. The care process included the child’s mental,physical and sexual problems, golas and patient care plan in an integrated school.
References
1. Głukowska-Sobol A. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych. Terapia specjalna dzieci i dorosłych 2021; 2: 29-36.
1. International Classification of Diseases 11th Revision (ICD-11) on 1 January 2022. Dostępny w Internecie:https://icd.who.int/en
2. Pachniewska K. Wspieranie rozwoju psychoseksualnego dzieci z niepełnosprawnością Terapia specjalna dzieci i dorosłych. 2022
3. Piotrowicz R, Rymarczyk K. Niepełnosprawność intelektualna – neurorofizjologiczne zaburzenie rozwoju. [w]: FM. Robakowski (red.). Spektrum Autyzmu – nerorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Krajowe Towarzystwo Autyzmu. Warszawa 2015, s. 155-179.
5.American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Ed.. American Psychiatric Publishing, Washington 2013.
6. Bielawska J. Zaburzenia psychiczne u osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane zagodnienia komunikacyjne w opiece medycznej nad pacjentem. Zeszyty naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy 2017; 25 (4): 47 – 55.
7 .NFZ. Zaburzenia depresyjne na świecie i w Polsce. Dostępny w Internecie:
https://www.gov.pl/web/psse-jawor/swiatowy-dzien-walki-z-depresja-2022
8.Janas-Kozik M, Słopień A, Remberk B, Siwek M. Miejsce selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) w leczeniu zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży. Rekomendacje Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Cz. I. Skuteczność kliniczna i obszary zastosowania. Psychiatria Polska 2023; 57(5): 899–916
9.Miernik-Jaeschke M. Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży. Medycyna Praktyczna. Dostępny w Internecie:
https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/choroby/psychiatria/81302,zaburzenia-depresyjne-u-dzieci-i-mlodziezy [dostęp: 23 listopad 2016].
10 Niemiec-Elanany S. Niepełnosprawność intelektualna a zaburzenia psychiczne. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej 2017; 25: 192-201.
11.Janas-Kozik M, Słopień A, Remberk B, Siwek M. Miejsce selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) w leczeniu zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży. Rekomendacje Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Cz.II. Właściwości farmakologiczne i bezpieczeństwo stosowania.Psychiatr Pol 2023;57(5): 917–940.
12 Samochowiec J, Dudek D, Kucharska-Mazur J, Murawiec S, Rymaszewska J, Cubała WJ, et. al. Leczenie farmakologiczne epizodu depresji i zaburzeń depresyjnych nawracających – wytyczne Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Konsultanta Krajowego ds. Psychiatrii Dorosłych. Psychiatria Polska 2021; 55(2): 235–259.
13. Fornalik I.; Dojrzewanie. Miłość. Seks. Poradnik dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną. Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani. 2018.
14. Fornalik i., Pachniewska K., Płuska J.: Poznać i zrozumieć uczucia. Poradnik medyczny z tablicami do komunikacji. PZWL Warszawa 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yuliya Atrashkevich, Agnieszka Pawełko, Maria Ciechacka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 209
Number of citations: 0