The Sense of life satisfaction and aggressive behaviour of students of medical and non-medical universities
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2024.59.016Keywords
sense of life, self-efficacy, aggression, a student, a university, medical studentsAbstract
The article presents the sense of life satisfaction and aggressive behaviors among students of medical and non-medical universities. The first part introduces the concepts of the sense of life satisfaction, sense of self-efficacy and aggressive behaviors and their components in the framework of Buss and Perry. The sense of life satisfaction was explored using The Satisfaction With Life Scale – SWLS, sense of self-efficacy by Generalized Self-Efficacy Scale – GSES and aggressive behaviors by Buss and Perry The Aggression Questionnaire – BPAQ. The group taking part in the study consisted of 213 people - 148 students of medical universities and 65 students of non-medical universities. Research results indicate that there is a relationship between life satisfaction and self-efficacy and the tendency towards aggressive behaviors. Respondents who experience greater life satisfaction and demonstrate higher levels of self-efficacy tend to exhibit lower tendencies towards aggressive behaviors. It was noticed that students of medical disciplines demonstrate a greater tendency towards aggressive behaviors in terms of expressing anger compared to students of non-medical disciplines.
References
Timoszyk-Tomczak, C., & Bugajska, B. (2013). Satysfakcja z życia a perspektywa przyszłościowa w starości.
Jurczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji zdrowia i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, pp. 123–127.
Juczyński, Z. (2000). Poczucie własnej skuteczności–teoria i pomiar. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 4, 11–24.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy. Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychology Review, 84, 191–215.
Schwarzer, R., & Fuchs, R. (1996). Self-efficacy and Health Behaviours. W M. Conner & P. Norman (Red.), Predicting Health Behaviour (s. 163–196). Open University Press.
Lewtak, K., & Smolińska, J. (2011). Generalized self-efficacy in relation to anti-health behaviours of general practitioners exemplified by smoking. Przegląd Epidemiologiczny - Epidemiological Review, 65(1), 115–121.
Krahé, B. (2013). The Social Psychology of Aggression. London & NJ: Taylor & Francis Group.
Aranowska, E., Rytel, J., & Szymańska, A. (2015). Kwestionariusz Agresji Bussa-Perry’ego: Trafność, rzetelność i normy. Warszawa: Instytut Amity.
Frączek, A., & Pufal-Struzik, I. (1996). Agresja wśród dzieci i młodzieży: perspektywa psychoedukacyjna. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Sęk, H. (2000). Subiektywne koncepcje zdrowia, świadomość zdrowotna a zachowania zdrowotne i promocja zdrowia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. P, Řada psychologická, 48(P4), 17–34.
Kubacka-Jasiecka, D. (2016). Kryzys emocjonalny i trauma szansą na rozwój i potęgowanie zdrowia. Wątpliwości i pytania. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 22(1), 51–89.
Sikora, K., Biegańska, J., & Baran, A. (2016). Kształcenie empatycznych lekarzy–wyzwanie dla psychologów edukatorów pracujących w obszarze ochrony zdrowia. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 9, 195–208.
Duke, N. N., Borowsky, I. W., Pettingell, S. L., & McMorris, B. J. (2011). Examining youth hopelessness as an independent risk correlate for adolescent delinquency and violence.
MacDonald, J. M., Piquero, A. R., Valois, R. F., & Zullig, K. J. (2005). The relationship between life satisfaction, risk-taking behaviors, and youth violence. Journal of Interpersonal Violence, 20(11), 1495–1518.
Siekierka, I. (s.d.). Kwestionariusz Agresji BPAQ – Wersja Amity [The Buss-Perry questionaire of aggression – Amity version]. http://readgur.com/doc/1571769/1-iwona-siekierka-kwestionariuszagresji-a.-bussa-i-s.
Buss A., Perry M. (1992): The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 6, 452-459.
R. Góralska, Studenci uniwersytetu końca XX wieku, Wyd. UMK, Toruń 2003, s. 54–55.
Chorab, M. (2016). Funkcjonowanie studentów we współczesnej rzeczywistości uniwersyteckiej. Pedagogika Szkoły Wyższej, (20), 127-142.
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość stres a zdrowie. Warszawa: Difin.
Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się (przekł. J. Kowalczewska, J. Radzicki). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Locke, E., Latham, G. (1990). A theory of goal setting and task performance. New York: Prentice Hall.
Ksiądz-Gołębiowska, N., & Oleś, M. (2019). Poczucie własnej skuteczności i subiektywna jakość życia u chłopców z ADHD w wieku wczesnoszkolnym. In Polskie Forum Psychologiczne (Vol. 24, No. 2).
Iosif I., Dana R. , Tiberiu D., Anca E., Edgar D., Gavril R. (2022). Schadenfreude and life satisfaction: effect of anger and aggressiveness. Technium Social Sciences Journal (ISSN: 2668-7798). 76-88. 10.47577/tssj.v28i1.5808.
Williams, P.; Suchy, Y.; Rau, H. Indywidualne różnice w funkcjonowaniu wykonawczym: implikacje dla regulacji stresu. Anna. Zachowaj się. Med. 2009 , 37, 126–140.
Gröndal M., Ask K., Winblad S. The distinction between irritability and anger and their associations with impulsivity and subjective wellbeing. Sci Rep. 2023 Jun 27;13(1):10398. doi: 10.1038/s41598-023-37557-4. PMID: 37369760; PMCID: PMC10300089.
Mroczkowska, D., & Bialkowska, J. (2014). Style radzenia sobie ze stresem jako zmienne determinujące jakość życia młodych dorosłych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20(3).
Drabek, M., Merecz, D., & Mościcka, A. (2007). Skala narażenia na agresję w miejscu pracy pracowników służby zdrowia i sektora usług. Med. Pr, 58(4), 299-306.
Kowalczuk, K., Krajewska-Kułak E, Jankowiak B., Klimaszewska K., Rolka H., Kondzior D., & Kowalewska B. (2008). Zagrożenia zawodowe pielęgniarek, położnych i lekarzy w środowisku pracy. Problemy Higieny i Epidemiologii, 89(2), 211-215.
Paweł Rasmus, Klaudia Dudek, Waldemar Machała, Tomasz Sobów: Problem agresji w pracy Zespołów Ratownictwa Medycznego; Anestezjologia i Ratownictwo 2017; 11: 5-10.
Lickiewicz, J. (2017). Skuteczność programu zapobiegania agresji w grupie studentów kierunków medycznych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 157-165.
English T., John O., Srivastava S. i Gross J. (2012). Regulacja emocji i funkcjonowanie społeczne oceniane przez rówieśników: 4-letnie badanie podłużne. J. Res. os. 46, 780–784. doi: 10.1016/j.jrp.2012.09.006
Rezaei A., Bahadori Khosroshahi J. (2018). Optimism, social intelligence and positive affect as predictors of university students’ life satisfaction. European Journal of Mental Health, 13(2), 150-162.
Michalik, A. (2017). Spostrzeganie agresji pacjentów szpitala psychiatrycznego przez studentów pielęgniarstwa przed i po praktykach., Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego; dostęp na dzień: 13.03.2024, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219038
Adamus, M., Jaworski, M. (2017). Badanie czynników determinujących poziom motywacji do studiowania u studentów uniwersytetów medycznych a poczucie identyfikacji z przyszłą rolą zawodową. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 7(3), 199-205.
Çevik, G. B. (2017). Examining University Students' Anger and Satisfaction with Life. Journal of Education and Practice, 8(7), 187-195.
Rytel, J. (2011). Różnice w poziomie agresywności polskich kobiet i mężczyzn w różnym wieku. Studia Psychologica: Theoria et praxis., 11(1), 65-80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arleta Brzezińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 144
Number of citations: 0