Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

The Sense of life satisfaction and aggressive behaviour of students of medical and non-medical universities
  • Home
  • /
  • The Sense of life satisfaction and aggressive behaviour of students of medical and non-medical universities
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 59 (2024) /
  4. Health Sciences

The Sense of life satisfaction and aggressive behaviour of students of medical and non-medical universities

Authors

  • Arleta Brzezińska Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie https://orcid.org/0009-0004-7827-5802

DOI:

https://doi.org/10.12775/JEHS.2024.59.016

Keywords

sense of life, self-efficacy, aggression, a student, a university, medical students

Abstract

The article presents the sense of life satisfaction and aggressive behaviors among students of medical and non-medical universities. The first part introduces the concepts of the sense of life satisfaction, sense of self-efficacy and aggressive behaviors and their components in the framework of Buss and Perry. The sense of life satisfaction was explored using The Satisfaction With Life Scale – SWLS, sense of self-efficacy by Generalized Self-Efficacy Scale – GSES and aggressive behaviors by Buss and Perry The Aggression Questionnaire – BPAQ. The group taking part in the study consisted of 213 people - 148 students of medical universities and 65 students of non-medical universities. Research results indicate that there is a relationship between life satisfaction and self-efficacy and the tendency towards aggressive behaviors. Respondents who experience greater life satisfaction and demonstrate higher levels of self-efficacy tend to exhibit lower tendencies towards aggressive behaviors. It was noticed that students of medical disciplines demonstrate a greater tendency towards aggressive behaviors in terms of expressing anger compared to students of non-medical disciplines.

References

Timoszyk-Tomczak, C., & Bugajska, B. (2013). Satysfakcja z życia a perspektywa przyszłościowa w starości.

Jurczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji zdrowia i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, pp. 123–127.

Juczyński, Z. (2000). Poczucie własnej skuteczności–teoria i pomiar. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 4, 11–24.

Bandura, A. (1977). Self-efficacy. Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychology Review, 84, 191–215.

Schwarzer, R., & Fuchs, R. (1996). Self-efficacy and Health Behaviours. W M. Conner & P. Norman (Red.), Predicting Health Behaviour (s. 163–196). Open University Press.

Lewtak, K., & Smolińska, J. (2011). Generalized self-efficacy in relation to anti-health behaviours of general practitioners exemplified by smoking. Przegląd Epidemiologiczny - Epidemiological Review, 65(1), 115–121.

Krahé, B. (2013). The Social Psychology of Aggression. London & NJ: Taylor & Francis Group.

Aranowska, E., Rytel, J., & Szymańska, A. (2015). Kwestionariusz Agresji Bussa-Perry’ego: Trafność, rzetelność i normy. Warszawa: Instytut Amity.

Frączek, A., & Pufal-Struzik, I. (1996). Agresja wśród dzieci i młodzieży: perspektywa psychoedukacyjna. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Sęk, H. (2000). Subiektywne koncepcje zdrowia, świadomość zdrowotna a zachowania zdrowotne i promocja zdrowia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. P, Řada psychologická, 48(P4), 17–34.

Kubacka-Jasiecka, D. (2016). Kryzys emocjonalny i trauma szansą na rozwój i potęgowanie zdrowia. Wątpliwości i pytania. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 22(1), 51–89.

Sikora, K., Biegańska, J., & Baran, A. (2016). Kształcenie empatycznych lekarzy–wyzwanie dla psychologów edukatorów pracujących w obszarze ochrony zdrowia. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 9, 195–208.

Duke, N. N., Borowsky, I. W., Pettingell, S. L., & McMorris, B. J. (2011). Examining youth hopelessness as an independent risk correlate for adolescent delinquency and violence.

MacDonald, J. M., Piquero, A. R., Valois, R. F., & Zullig, K. J. (2005). The relationship between life satisfaction, risk-taking behaviors, and youth violence. Journal of Interpersonal Violence, 20(11), 1495–1518.

Siekierka, I. (s.d.). Kwestionariusz Agresji BPAQ – Wersja Amity [The Buss-Perry questionaire of aggression – Amity version]. http://readgur.com/doc/1571769/1-iwona-siekierka-kwestionariuszagresji-a.-bussa-i-s.

Buss A., Perry M. (1992): The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 6, 452-459.

R. Góralska, Studenci uniwersytetu końca XX wieku, Wyd. UMK, Toruń 2003, s. 54–55.

Chorab, M. (2016). Funkcjonowanie studentów we współczesnej rzeczywistości uniwersyteckiej. Pedagogika Szkoły Wyższej, (20), 127-142.

Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość stres a zdrowie. Warszawa: Difin.

Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się (przekł. J. Kowalczewska, J. Radzicki). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Locke, E., Latham, G. (1990). A theory of goal setting and task performance. New York: Prentice Hall.

Ksiądz-Gołębiowska, N., & Oleś, M. (2019). Poczucie własnej skuteczności i subiektywna jakość życia u chłopców z ADHD w wieku wczesnoszkolnym. In Polskie Forum Psychologiczne (Vol. 24, No. 2).

Iosif I., Dana R. , Tiberiu D., Anca E., Edgar D., Gavril R. (2022). Schadenfreude and life satisfaction: effect of anger and aggressiveness. Technium Social Sciences Journal (ISSN: 2668-7798). 76-88. 10.47577/tssj.v28i1.5808.

Williams, P.; Suchy, Y.; Rau, H. Indywidualne różnice w funkcjonowaniu wykonawczym: implikacje dla regulacji stresu. Anna. Zachowaj się. Med. 2009 , 37, 126–140.

Gröndal M., Ask K., Winblad S. The distinction between irritability and anger and their associations with impulsivity and subjective wellbeing. Sci Rep. 2023 Jun 27;13(1):10398. doi: 10.1038/s41598-023-37557-4. PMID: 37369760; PMCID: PMC10300089.

Mroczkowska, D., & Bialkowska, J. (2014). Style radzenia sobie ze stresem jako zmienne determinujące jakość życia młodych dorosłych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20(3).

Drabek, M., Merecz, D., & Mościcka, A. (2007). Skala narażenia na agresję w miejscu pracy pracowników służby zdrowia i sektora usług. Med. Pr, 58(4), 299-306.

Kowalczuk, K., Krajewska-Kułak E, Jankowiak B., Klimaszewska K., Rolka H., Kondzior D., & Kowalewska B. (2008). Zagrożenia zawodowe pielęgniarek, położnych i lekarzy w środowisku pracy. Problemy Higieny i Epidemiologii, 89(2), 211-215.

Paweł Rasmus, Klaudia Dudek, Waldemar Machała, Tomasz Sobów: Problem agresji w pracy Zespołów Ratownictwa Medycznego; Anestezjologia i Ratownictwo 2017; 11: 5-10.

Lickiewicz, J. (2017). Skuteczność programu zapobiegania agresji w grupie studentów kierunków medycznych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 157-165.

English T., John O., Srivastava S. i Gross J. (2012). Regulacja emocji i funkcjonowanie społeczne oceniane przez rówieśników: 4-letnie badanie podłużne. J. Res. os. 46, 780–784. doi: 10.1016/j.jrp.2012.09.006

Rezaei A., Bahadori Khosroshahi J. (2018). Optimism, social intelligence and positive affect as predictors of university students’ life satisfaction. European Journal of Mental Health, 13(2), 150-162.

Michalik, A. (2017). Spostrzeganie agresji pacjentów szpitala psychiatrycznego przez studentów pielęgniarstwa przed i po praktykach., Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego; dostęp na dzień: 13.03.2024, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219038

Adamus, M., Jaworski, M. (2017). Badanie czynników determinujących poziom motywacji do studiowania u studentów uniwersytetów medycznych a poczucie identyfikacji z przyszłą rolą zawodową. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 7(3), 199-205.

Çevik, G. B. (2017). Examining University Students' Anger and Satisfaction with Life. Journal of Education and Practice, 8(7), 187-195.

Rytel, J. (2011). Różnice w poziomie agresywności polskich kobiet i mężczyzn w różnym wieku. Studia Psychologica: Theoria et praxis., 11(1), 65-80.

Downloads

  • PDF

Published

2024-05-06

How to Cite

1.
BRZEZIŃSKA, Arleta. The Sense of life satisfaction and aggressive behaviour of students of medical and non-medical universities. Journal of Education, Health and Sport. Online. 6 May 2024. Vol. 59, p. 50706. [Accessed 19 November 2025]. DOI 10.12775/JEHS.2024.59.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 59 (2024)

Section

Health Sciences

License

Copyright (c) 2024 Arleta Brzezińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 404
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

sense of life, self-efficacy, aggression, a student, a university, medical students
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop