The use of social media and perception of body image and sense of coherence
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2023.37.01.002Keywords
social media, body image, coherenceAbstract
Introduction and objective: One of the important factors that affect body perception is the beauty and body standards promoted by media and culture. Social media use can affect users' self-perception and sense of coherence. The study aimed to assess whether and how social media impact for body perception and sense of coherence.
Materials and methods: The study was conducted using an online questionnaire with a sample of 190 individuals, differentiated by gender. The Sense of Coherence Scale (SOC-29), Body Esteem Scale for Adolescents and Adults (BESAA), and a questionnaire developed for the study were utilized.
Results: In the study group, as the daily time spent on social media increased, the sense of manageability (rho = -0.171, p = 0.018) and meaningfulness (rho = -0.166, p = 0.022), as well as the overall coherence score (rho = -0.155, p = 0.033), decreased. Longer usage of social media platforms was associated with lower scores on the appearance scale (rho= -0.260; p<0.001) and weight scale (rho= -0.240; p=0.001), while remaining independent of the scores on the attribution scale (p>0.05).
Conclusions: The study shows that excessive use of social media can lead to a deterioration in body image and the amount of time spent on social media can contribute to the level of coherence. Conclusions highlight the need for implementing measures for the safe use of social media platforms and introducing psychoeducation on self-worth, body acceptance, and a sense of coherence, especially among young individuals.
References
Antonovsky A. (2005). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować?, Warszawa: IPiN, Poland.
Brown Z., & Tiggemann M. (2016) Attractive celebrity and peer images on Instagram: Effect on women’s mood and body image. Body Image
Kopyto, M. (2017). Wpływ korzystania z serwisów społecznościowych na samoocenę i poziom poczucia koherencji. Psychologia Społeczna, 12(1), 48-60.
Szwed, P., & Mazur-Różycka, J. (2018). Czy korzystanie z portali społecznościowych wpływa na samoocenę i samoakceptację u młodych ludzi? Nowiny Psychologiczne, 13(1), 26-43.
Obidzińska, E., & Kaczmarek, L. D. (2016). Związki między korzystaniem z Internetu i postrzeganiem własnego ciała wśród kobiet. Studia Psychologiczne, 54(2), 39-50.
Wieczorek, M. (2016). Internet, nowe media a samoocena ciała i poczucie koherencji u młodzieży. W: T. Zalewska (Red.), Komunikacja i media wobec wyzwań współczesności (s. 93-104). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Poland.
Matykiewicz, P., & Fijałkowska, J. (2019). Social media i poczucie koherencji u młodych dorosłych. Rocznik Lubuski, 45, 147-156.
Kaczmarek, L. D. (2020). Rola korzystania z Instagrama w postrzeganiu własnego ciała. Przegląd Psychologiczny, 63(3), 345-361.
Plichta-Kijewska, D., & Szczepańska-Gieracha, J. (2019). Social media i samoocena ciała u młodzieży akademickiej. W: Z. Majcher (Red.), Kultura w społeczeństwie informacyjnym (s. 247-259). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kaczmarek, L. D., & Obidzińska, E. (2017). Internetowa rewolucja w postrzeganiu własnego ciała. Rocznik Psychologiczny, 20(3), 531-550.
Kozina, M., & Rozyńska, J. (2019). Korzystanie z Facebooka a samoocena ciała: rola intensywności i celowości korzystania. W: A. Bober-Bazylewicz, J. Mizielińska, & B. Sitek (Red.), Kultura w dobie przyspieszeń: wyzwania i zagrożenia (s. 155-165). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sieklicka, M., & Szlendak, T. (2017). Korzystanie z mediów społecznościowych i samoocena ciała: badanie porównawcze wśród studentek. Zdrowie i dobre samopoczucie, 3(54), 95-114.
Fardouly, J., Diedrichs, P. C., Vartanian, L. R., & Halliwell, E. (2015). Social comparisons on social media: the impact of Facebook on young women's body image concerns and mood. Body Image, 13, 38-45.
Fardouly, J., Diedrichs, P. C., Diedrichs, C. L., & Vartanian, L. R. (2018). Social comparisons on social media: The impact of Facebook on young women's body image concerns and mood, body image-related behaviors, and self-esteem. Body Image, 26, 38-43.
Tiggemann, M., & Slater, A. (2014). NetGirls: The Internet, Facebook, and body image concern adolescent girls. International Journal of Eating Disorders, 47(6), 630-643.
Antonovsky, A. (1993). The structure and properties of the sense of coherence scale. Social science & medicine, 36(6), 725-733.
Koniarek, J., Dudek, B., Makowska, Z., (1993). Kwestionariusz Orientacji Życiowej. Adaptacja The sense of Coherence Questionnaire (SOC) A. Antonovsky’ego. Przegląd Psychologiczny, 36, 491-502.
Eriksson M, Lindström B. Antonovsky’s sense of coherence scale and the relation with health: A systematic review. J. Epidemiol. Community Health 2006; 60(5): 376–38.
Mendelson, B. K., Mendelson, M. J., & White, D. R. (2001). Body-esteem scale for adolescents and adults. Journal of personality assessment, 76(1), 90-106.
Słowińska A. (2019), Skala Samooceny Ciała dla Adolescentów i Dorosłych (BESAA) – polska adaptacja metody, Wrocław, Poland.
Perloff, R. M., & Mileaf, M. I. (2017). Social media effects on young women's body image concerns: Theoretical perspectives and an agenda for research. Sex Roles, 76(11-12), 729-743.
Rodgers, R. F., & Rousseau, A. (2022). Social media and body image: Modulating effects of social identities and user characteristics. Body Image, 41, 284-291
McLean, S. A., Paxton, S. J., Wertheim, E. H., & Masters, J. (2015). Photoshopping the selfie: Self photo editing and photo investment are associated with body dissatisfaction in adolescent girls. International Journal of Eating Disorders, 48(8), 1132-1140.
Fardouly, J., Diedrichs, P. C., Vartanian, L. R., & Halliwell, E. (2017). Social comparisons on social media: The impact of Facebook on young women's body image concerns and mood. Body Image, 23, 64-70.
Revranche, M., Biscond, M., & Husky, M. M. (2021). Investigating the relationship between social media use and body image among adolescents: A systematic review. L’encephale, 48(2), 206-218
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Martyna Kłonowska, Iwona Radlińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 993
Number of citations: 0