Effective motor learning and coordination abilities of girls and boys aged 9-10
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2023.18.01.006Keywords
coordination, learning, vienna test systemAbstract
Introduction
Learning is a complex and multi-dimensional process that depends on cognitive and emotional processes and the development of functional systems of the human body. One type of learning is motor learning. Its course and effects depend on many factors. One of the factors may be coordination abilities.
Purpose
The cognitive aim of the study is to assessment of the effectiveness (speed, efficiency) of learning complex motor activity in relation to the selected aspect of physical development (coordination abilities) of a selected group of girls and boys.
Materials and methods
The study was conducted among 73 children (44 boys and 29 girls) aged 9 - 10 years. Authors used the pedagogical experiment method and the research tool was the program for learning how to juggle three tennis balls. To assess the selected aspects of physical development we chose the direct categorized observation method. As research tools Authors used the Vienna Test System (VTS) and 2hand test.
Results
Boys achieved a higher average level of eye-hand coordination (2-hand test), but the differences between them and girls were not statistically significant. Girls achieved, on average, higher results than boys in terms of precise hand movements (MLS test). Statistically significant differences in their favor occurred in most of the tests performed.
Conclusion
There are functions between the speed and efficiency of learning a complex motor activity and coordination abilities. They are more pronounced than boys. It is important to develop coordination abilities in the didactic process to support motor learning.
References
Bajdziński M., Starosta W. Kinestetyczne różnicowanie ruchu i jego uwarunkowania. Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej. Warszawa-Gorzów 2002
Beck M., Lind R., Geertsen S., Ritz C., Lundbye-Jensen J., Wienecke J., Motor-enriched learning activities can improve mathematical performance in preadolescent children. Frontiers in Human Neuroscience 2016; 10(645), 1-14, doi: 10.3389/fnhum.2016.00645
Biotteau M., Chaix Y., Albaret J.M. (2016) What do we really know about motor learning in children with Developmental Coordination Disorder?. Current Developmental Disorders Reports 2016; 3(2), 152-160.
Boraczyński T., Zaporozhanov V. Uczenie się motoryczne jako kryterium oceny koordynacyjnych zdolności badanych [Motor learning as a criterion for assessing the coordination abilities of the subjects]. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports 2011; 10, s. 110-118.
Boraczyński T., Urniaż J., Boraczyńska L.B., Sawicki A., Crowski D. Ocena zdolności kinestetycznego różnicowania ruchów piłkarzy ręcznych [Kinesthetic differentiation of movement and its conditions. International Sport Motoring Association]. W: J. Urniaż (red.), Współczesne trendy rozwoju sportu a idee humanizmu olimpijskiego (ss. 119-128). Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego. Olsztyn 2008.
Carson R.G., Chua R., Elliot D., Goodman D. The construbution of vision to assymetries in manual aiming. Neuropsychologia 1990; 28, 1215-1220.
Chaloupská P., Hrušová D. Effect Of Level Of Coordination Abilities On Motor Learning Progress In Slacklining. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSB 2017; 24, 27-35. doi:10.15405/epsbs.2017.06.4.
Coker CH.A. Motor Learning and Control for Practitioners. Routledge 711 Third Avenue, New York 2018.
Czabański B. Kształcenie psychomotoryczne [Psychomotor education]. AWF, Wrocław 2000.
Domaradzki J., Ignasiak I. Zróżnicowanie płciowe wybranych predyspozycji koordynacyjnych dzieci w młodszym wieku szkolnym - wyniki Wiedeńskiego Systemu Testowego [Gender differentiation of selected coordination predispositions of children at an early school age - results of the Vienna Test System]. Antropomotoryka 2009; 45, 83-87.
Dybińska E. Wybrane czynniki somatyczno-funkcjonalne a szybkość uczenia się i nauczania czynności pływackich chłopców w wieku szkolnym [Selected somatic and functional factors and the speed of learning and teaching swimming activities to school-aged boys]. Antropomotoryka 2002; 24, 89-101.
Dybińska E. Ocena sprawności uczenia się i nauczania czynności pływackich dzieci w młodszym wieku szkolnym w odniesieniu do poziomu wybranych zdolności motorycznych [Evaluation of the efficiency of learning and teaching swimming activities to children at an early school age in relation to the level of selected motor skills]. W: R. Bartoszewicz, T. Koszczyc, A. Nowak ( red.), Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym 2003 (ss. 321-331). AWF, Wrocław, s. 321-331.
Fugiel J. Zmienność rozwoju wybranych zdolności koordynacyjnych na tle budowy morfofunkcjonalnej dzieci i młodzieży z terenów przemysłowych [The variability of the development of selected coordination abilities against the background of the morphofunctional structure of children and adolescents from industrial areas]. AWF, Wrocław, 2014.
Gierczuk D., Ljach W. Evaluating the coordination of motor abilities in Greco-Roman wrestlers by computer testing. Human Movement 2012; 13(4), 323-329.
Giles O.T., Shire K.A., Hill L.J.B., Mushtaq F., Waterman A., Holt R.J., Culmer PR, Williams J.H.G., Wilkie R.M., Mon-Williams M. Hitting the Target: Mathematical Attainment in Children Is Related to Interceptive-Timing Ability. Psychological Science 2018, 29(8),1334-1345. doi: 10.1177/0956797618772502.
Guła-Kubiszewska H. Efekty Dydaktyczne samoregulowanego uczenia się motorycznego [Didactic effects of self-regulated motor learning]. AWF, Wrocław 2007.
Hirtz P., Starosta W. Sensitive and critical periods of motor co-ordination development and its relation to motor learning. Journal of Human Kinetics 2002, 7, 19–28.
Ignasiak Z. Anatomia układu ruchu [Anatomy of the locomotor system]. Edra Urban & Partner, Wrocław 2013.
Juras G., Waśkiewicz Z. Czasowe, przestrzenne oraz dynamiczne aspekty koordynacyjnych zdolności motorycznych [Temporal, spatial and dynamic aspects of coordination motor skills]. AWF, Katowice 1998.
Klocek T., Żak S. Strukturalne I motoryczne determinanty skuteczności gry w piłce siatkowej kobiet [Structural and motor determinants of game effectiveness in women's volleyball]. Antropomotoryka 2001, 22, 65-80.
Koszczyc S. Asymetria morfologiczna i dynamiczna oraz możliwości jej kształtowania u dzieci w młodszym wieku szkolnym [Morphological and dynamic asymmetry and the possibility of its shaping in children at a younger school age]. AWF, Wrocław 1991.
Koźlenia D., Wierzbicka-Damska I., Trojanowska I., Domaradzki J. Change of precision of hand movements in young men after short-term (anaerobic) exercise. Journal of Education, Health and Sport 2018; 8(11), 253-260.
Kubaszczyk A. Poziom koordynacyjnych zdolności motorycznych a sprawność specjalna koszykarzy na różnych etapach szkolenia sportowego [The level of coordination motor skills and the special fitness of basketball players at various stages of sports training]. AWF, Katowice 1996.
Macdonald K., Milne N., Orr R., Pope R. Relationships between Motor Proficiency and Academic Performance in Mathematics and Reading in School-Aged Children and Adolescents: A Systematic Review Int J Environ Res Public Health 2018; 15(8), 1-28, doi: 10.3390/ijerph15081603.
Magill R., Anderson D. Motor learning and control. Concepts and Apllications. McGraw-Hill Education, New York 2017.
Mleczko E. Przebieg i uwarunkowania rozwoju funkcjonalnego dzieci krakowskich między 7 a 14 rokiem życia [The course and conditions of functional development of Krakow children between 7 and 14 years of age]. AWF, Kraków 1991.
Migasiewicz J. Wybrane przejawy sprawności motorycznej dziewcząt i chłopców w wieku 7-18 lat na tle ich rozwoju morfologicznego [Selected manifestations of motor skills of girls and boys aged 7-18 against the background of their morphological development]. AWF, Wrocław 2006.
Mynarski W. Struktura wewnętrzna zdolności motorycznych dzieci i młodzieży w wieku 8–18 lat [The internal structure of children's motor skills and young people aged 8-18]. AWF, Katowice 2000.
Łuczak A. Wiedeński System Testów w doborze osób do zawodów trudnych i niebezpiecznych [Viennese Testing System in the selection of people for difficult professions and dangerous]. Bezpieczeństwo Pracy 2005; 2, 18-21.
Ostrowski A. Szybkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze dzieci w wieku 9-10 lat [The speed of learning to swim and selected individual conditions of children aged 9-10]. AWF, Kraków 2011.
Osiński W. Antropomotoryka. Wydanie II rozszerzone [Anthropomotorics. Second edition, extended]. AWF, Poznań 2003.
Raczek J. Tendencje przemian w rozwoju sprawności motorycznej populacji szkolnej [Tendencies of changes in the development of motor skills of the school population.]. W: J. Raczek (red.), Motoryczność dzieci i młodzieży – aspekty teoretyczne oraz implikacje metodyczne (ss. 257-265). AWF, Katowice 1986.
Raczek J. Koncepcja strukturalizacji i klasyfikacji motoryczności człowieka. W: W. Osiński (red.), Motoryczność człowieka – jej struktura, zmienność i uwarunkowania (ss. 63-80). AWF, Poznań 1993.
Raczek J., Mynarski W., Ljach W. Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych [ Shaping and diagnosing coordination motor skills]. Podręcznik dla nauczycieli, trenerów i studentów. AWF, Katowice 2002.
Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie [Anthropomotorics. Outline of the theory of human motor skills]. PZWL, Warszawa 2010.
Riolo – Quinn L. (1991) Relationship of hand preference to accuracy on a thumb positioning task. Percept Mot Skills 1991; 83, 267-273.
Rokita A., Bronikowski M., Popowczak M., Cichy I., Witkowski M. Precision and coordination parameters of Polish elite cadet fencers. Medicina dello Sport 2014; 67(3), 369-381.
Rynkiewicz Struktura zdolności motorycznych oraz jej globalne i lokalne przejawy [Selected manifestations of motor skills of girls. The structure of motor skills and its global and local manifestations]. AWF, Poznań 2003.
Rubacha K. Metodologia badań nad edukacją [Education research methodology]. Editions Spotkania Społka, Warszawa 2016.
Sainburg R.L. Evidence for a dynamic-dominance hypothesis of handedness. Experimental Brain Research 2002; 142, 241-258.
Sankowski T. Wybrane psychologiczne aspekty aktywności sportowej [Selected psychological aspects of sports activity]. AWF, Poznań 2001.
Shumway-Cook, A., Woollacott, M. H. Motor control: Translating research into clinical practice. Williams & Wilkins, Philadelphia 2007.
Sebastjan A., Skrzek A., Ignasiak Z., Sławińska T. Age-related changes in hand dominance and functional asymmetry in older adults. PLoS ONE 2017; 12(5), 1-15, doi: 10.1371/journal.pone.0177845.
Szopa J., Mleczko E., Żak S Podstawy antropomotoryki [Fundamentals of anthropomotorics]. PWN, Warszawa-Kraków 2000.
Waade B., Chrościelewski J., Przybylski S. Poziom koordynacji ruchowej a wynik pływacki u dzieci w czteroletnim okresie wstępnego szkolenia pływackiego [The level of motor coordination and swimming score in children in the four-year period of initial swimming training]. W: J. Migasiewicz, K. Zatoń ( red.), Sport pływacki i lekkoatletyczny (ss. 75-83). AWF, Wrocław 2001
Wardana P., Hidayatullah M.F., Kiyatno K. The Influence of Learning Approach and Hand-Eye Coordination on the Free Throw Results in Basketball Games. International Journal of Recent Engineering Science 2017; 4(4), 10-15.
Waśkiewicz Z. Wpływ wysiłków anaerobowych na wybrane aspekty koordynacji motorycznej [The impact of anaerobic efforts on selected aspects of motor coordination]. AWF, Katowice 2002.
Wawrzyniak S. Sprawność grafomotoryczna, koordynacja oko-ręka i orientacja czasowo-przestrzenna uczniów klasy pierwszej szkół podstawowej uczestniczących w zajęciach ruchowych z piłkami edukacyjnymi ,,eduball". Maszynopis pracy doktorskiej, Wrocław 2016
Wieczorek, M. Uczymy się żonglowania [We learn to juggle]. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 1999; 2: 9–43.
Wieczorek M. Szybkość uczenia się złożonych czynności ruchowych a asymetria funkcjonalna i dynamiczna dzieci 10-letnich [The speed of learning complex motor activities a functional and dynamic asymmetry of 10-year-old children]. Maszynopis pracy doktorskiej, Wrocław 1997
Wołk R. Zdolność różnicowania kinestetycznego a szybkość motorycznego uczenia się [Kinesthetic differentiation ability and speed of motor learning]. W: Jakubowski J., Wątroba J. (red.), Zastosowanie metod statystycznych w badaniach naukowych (ss. 195-208). StatSoft, Kraków 2011.
Zetou E., Vernadakis N., Tsetseli M., Kampas A., Michalopoulou M. The effect of coordination training program on learning tennis skills. The Sport Journal 2012; 15(1), 1-9. Attainment in Children Is Related to Interceptive-Timing Ability. Psychological Science, 29(8),1334-1345. doi: 10.1177/0956797618772502.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dawid Matczak, Marta Wieczorek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 653
Number of citations: 0