Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Therapeutic management and care provided for neonates at the borderline of viability: opinions of medical school students
  • Home
  • /
  • Therapeutic management and care provided for neonates at the borderline of viability: opinions of medical school students
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 7 No. 3 (2017) /
  4. Research Articles

Therapeutic management and care provided for neonates at the borderline of viability: opinions of medical school students

Authors

  • Anna Bogusława Pilewska-Kozak Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie
  • Beata Dobrowolska Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie
  • Celina Łepecka–Klusek Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie
  • Agnieszka Bałanda–Bałdyga Zakład Podstaw Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie
  • Agnieszka Konstancja Pawłowska-Muc Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie
  • Grażyna Stadnicka Zakład Podstaw Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie
  • Klaudia Pałucka Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie
  • Karolina Depa Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

Keywords

premature baby, care, resuscitation, persistant life sustaining therapy

Abstract

Technological advances in the 20th c. and development of neonatology have created a chance to survive for the infants born before term, underdeveloped and unable to survive outside the  mother’s womb. The triumph of reason over nature has given newborns a chance of undisturbed development, however there are infants who have no hopes to function independently, whose life is overburdened  with pain and suffering. From the ethical point of view all activities undertaken by the medical staff require respect for the human being and individualized management. The issues like decision as to continue or withheld resuscitation, differentiation between persistant therapy and euthanasia, withdrawal from persistant life supporting therapy and treatment, the limits of decision making  are the main dilemmas of the medical staff and parents.

The purpose of study was to present opinions of the medical school students on the care of neonates born at the borderline of viability.

The study was carried out in the group of 360 students of medical schools, 211 (58.6%) from the Medical University of Lublin, and 149 (41.4%) students of theMedicalUniversityinWrocław. The respondents were diagnostically surveyed by means of a questionnaire developed by the authors and evaluated by competent judges. The study was approved by the Ethical Board, Medical University of Lublin, No KE – 0254/180/2013.

            The results revealed that over half respondents stated that it is impassible to define the limit of neonate’s viability, i.e. maturity to live outsider the mother’s womb and that each baby should be approached individually. The majority of students believed that resuscitation of a newborn on the verge of viability is the right approach. Almost every fourth student thought that the question should consider parental opinion, and 1/3 believed that once started, the treatment should be continued in any situation.

Author Biographies

Anna Bogusława Pilewska-Kozak, Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

Dr n. med.

Beata Dobrowolska, Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

Dr n. med.

Celina Łepecka–Klusek, Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

dr hab. n. med.

Agnieszka Bałanda–Bałdyga, Zakład Podstaw Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

dr n. med.

Agnieszka Konstancja Pawłowska-Muc, Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

doktorantka

Grażyna Stadnicka, Zakład Podstaw Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

dr n. med.

Klaudia Pałucka, Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

doktorantka

Karolina Depa, Katedra i Klinika Ginekologii i Endokrynologii Ginekologicznej Wydział Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie

magistrantka

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-02-12

How to Cite

1.
PILEWSKA-KOZAK, Anna Bogusława, DOBROWOLSKA, Beata, ŁEPECKA–KLUSEK, Celina, BAŁANDA–BAŁDYGA, Agnieszka, PAWŁOWSKA-MUC, Agnieszka Konstancja, STADNICKA, Grażyna, PAŁUCKA, Klaudia and DEPA, Karolina. Therapeutic management and care provided for neonates at the borderline of viability: opinions of medical school students. Journal of Education, Health and Sport. Online. 12 February 2017. Vol. 7, no. 3, pp. 258-272. [Accessed 24 May 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 7 No. 3 (2017)

Section

Research Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 418
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

premature baby, care, resuscitation, persistant life sustaining therapy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop