Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Ocena wpływu stosowania ćwiczeń równoważnych, przy użyciu zestawu mebli „Kivak”, na poprawę wybranych wskaźników stabilometrycznych u 7–letnich dzieci = Evaluation of the impact of balance exercises with the “Kivak” furniture set on the improvement of the selected stabilometric factors in 7-year-old children
  • Home
  • /
  • Ocena wpływu stosowania ćwiczeń równoważnych, przy użyciu zestawu mebli „Kivak”, na poprawę wybranych wskaźników stabilometrycznych u 7–letnich dzieci = Evaluation of the impact of balance exercises with the “Kivak” furniture set on the improvement of the selected stabilometric factors in 7-year-old children
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 6 No. 12 (2016) /
  4. Articles

Ocena wpływu stosowania ćwiczeń równoważnych, przy użyciu zestawu mebli „Kivak”, na poprawę wybranych wskaźników stabilometrycznych u 7–letnich dzieci = Evaluation of the impact of balance exercises with the “Kivak” furniture set on the improvement of the selected stabilometric factors in 7-year-old children

Authors

  • Tomasz Szurmik Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
  • Piotr Kurzeja Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
  • Karol Bibrowicz Wyższa Szkoła Edukacji i Terapii w Poznaniu
  • Roland Hadlich Kręg-Clinic, 192 Strzeszyńska, Poznań

Keywords

równowaga, postawa ciała, ćwiczenia równoważne, stabilografia, balance, body posture, balance exercises, stabilograph.

Abstract

Szurmik Tomasz, Kurzeja Piotr, Bibrowicz Karol, Hadlich Roland. Ocena wpływu stosowania ćwiczeń równoważnych, przy użyciu zestawu mebli „Kivak”, na poprawę wybranych wskaźników stabilometrycznych u 7–letnich dzieci = Evaluation of the impact of balance exercises with the “Kivak” furniture set on the improvement of the selected stabilometric factors in 7-year-old children. Journal of Education, Health and Sport. 2016;6(12):424-440. eISSN 2391-8306. DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.205827

http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/4073

 

 

 

 

The journal has had 7 points in Ministry of Science and Higher Education parametric evaluation. Part B item 754 (09.12.2016).

754 Journal of Education, Health and Sport eISSN 2391-8306 7

© The Author (s) 2016;

This article is published with open access at Licensee Open Journal Systems of Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland

Open Access. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium,

provided the original author(s) and source are credited. This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License

(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) which permits unrestricted, non commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.

This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) which permits unrestricted, non commercial

use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.

The authors declare that there is no conflict of interests regarding the publication of this paper.

Received: 01.12.2016. Revised 12.12.2016. Accepted: 16.12.2016.

 

 

 

OCENA WPŁYWU STOSOWANIA ĆWICZEŃ RÓWNOWAŻNYCH, PRZY UŻYCIU ZESTAWU MEBLI „KIVAK”, NA POPRAWĘ WYBRANYCH WSKAŹNIKÓW STABILOMETRYCZNYCH U 7–LETNICH DZIECI

EVALUATION OF THE IMPACT OF BALANCE EXERCISES WITH THE “KIVAK” FURNITURE SET ON THE IMPROVEMENT OF THE SELECTED STABILOMETRIC FACTORS IN 7-YEAR-OLD CHILDREN

 

Tomasz Szurmik1, Piotr Kurzeja2, Karol Bibrowicz3, Roland Hadlich4

 

1 Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie

2 Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu

3 Wyższa Szkoła Edukacji i Terapii w Poznaniu

4 Kręg-Clinic, 192 Strzeszyńska, Poznań

 

Tomasz Szurmik1, Piotr Kurzeja2, Karol Bibrowicz3, Roland Hadlich4

 

1 University of Silesia, Faculty of Ethnology and Educational Science in Cieszyn

2 Podhale State College of Applied Sciences in Nowy Targ

3 College of Education and Therapy in Poznań

4 Kręg-Clinic, 192 Strzeszyńska, Poznań

 

Streszczenie

Cel. W prezentowanym doniesieniu podjęto problem oceny wpływu stosowania ćwiczeń równoważnych przy użyciu zestawu mebli “KIVAK”  na poprawę wybranych wskaźników stabilometrycznych u 7 letnich dzieci.

                                                                                       

Metoda: Badaniami objęto 66 osobową grupę dzieci w wieku 7 lat. Dla oceny wpływu ćwiczeń równoważnych przy użyciu zestawu „KIVAK” na badane zmienne, badaną grupę podzielono na dwie trzydziestotrzyosobowe podgrupy: badawczą używającą zestaw mebli „KIVAK” oraz wykonującą ćwiczenia równoważne z użyciem siedziska oraz kontrolną, dzieci nie używających zestawu. Program badań obejmował ocenę zmian kontroli stabilności posturalnej. Badania przeprowadzono dwukrotnie z wykorzystaniem dwupłytowej platformy balansowej CQ-electronic).

                                                                                                                                                                          

Wyniki: Zastosowana terapia przyniosła pozytywne zmiany większości parametrów w obu badanych grupach. Zaobserwowano bardziej wyraźną poprawę w grupie badawczej. Szczególnie w grupie eksperymentalnej dziewcząt, w badaniu przy oczach otwartych, zanotowano istotne zmniejszenie średniej wielkości pola powierzchni stabilogramu ( Sway Area ).

                                                                            

Wnioski: 1. Analiza zmiennych stabilometrycznych wskazała na pozytywny wpływ w większości parametrów w grupie badawczej i kontrolnej. Wyraźniej poprawę badanych zmiennych obserwowano w grupie wykonującej ćwiczenia równoważne przy użyciu zestawu mebli „Kivak”. 2. Płeć nie różnicuje w istotny sposób uzyskiwanych efektów. W większości badanych zmiennych nie zaobserwowano zróżnicowania wyników w zależności od płci. Jedynie w grupie eksperymentalnej dziewcząt, w badaniu przy oczach otwartych  zaobserwowano istotne zmniejszenie średniej  wielkości pola powierzchni stabilogramu.

 

Słowa kluczowe: równowaga, postawa ciała, ćwiczenia równoważne, stabilografia.

 

Abstract

Objective. The report presents the problem of evaluation of the impact of balance exercises with the “KIVAK” furniture set on the improvement of the selected stabilometric factors in 7-year-old children.

                                                                                                   

Method: The tests were conducted in a group of 66 children, 7 years of age. In order to evaluate how the balance exercises with the use of the “KIVAK” furniture set affect the studied variables, the group was divided into two subgroups of 33 children each: tested group using “KIVAK” furniture set and performing balance exercises with the seat, and control group, that is, children who did not use the set. Changes in postural stability were assessed through the study program. The tests were conducted twice, by means of two-board CQ-electronic balance platform.

                                                                                                                                                                                                         

Results: The applied therapy resulted in positive changes of most parameters in both studied groups. More visible improvement was observed in the tested group. In particular, in the tested group of girls, the test with eyes open revealed a significant reduction of the average sway area.

       

Conclusions: 1. The analysis of the stabilometric variables revealed the positive changes in most of the parameters in both, tested and control group. The improvement of parameters was more observable in the group that performed balance exercises with the “KIVAK” furniture set. 2. Gender does not affect the results in any significant way. As for most investigated variables, the results did not differ according to gender. Only in the tested group of girls, the tests with the eyes open revealed a significant reduction of the average stabilogram sway area.

 

Keywords: balance, body posture, balance exercises, stabilograph.

Downloads

  • PDF

Published

2016-12-16

How to Cite

1.
SZURMIK, Tomasz, KURZEJA, Piotr, BIBROWICZ, Karol and HADLICH, Roland. Ocena wpływu stosowania ćwiczeń równoważnych, przy użyciu zestawu mebli „Kivak”, na poprawę wybranych wskaźników stabilometrycznych u 7–letnich dzieci = Evaluation of the impact of balance exercises with the “Kivak” furniture set on the improvement of the selected stabilometric factors in 7-year-old children. Journal of Education, Health and Sport. Online. 16 December 2016. Vol. 6, no. 12, pp. 424-440. [Accessed 28 June 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 6 No. 12 (2016)

Section

Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 465
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

równowaga, postawa ciała, ćwiczenia równoważne, stabilografia, balance, body posture, balance exercises, stabilograph.
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop