Effectiveness of learning complex motor activity and the model of manual dexterity in children aged 9-10 years
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.10.015Keywords
motor learning, complex motor activity, lateralityAbstract
Introduction
Learning is a complex and multi-dimensional process that depends on cognitive and emotional processes and the development of functional systems of the human body. One type of learning is motor learning. Its course and effects depend on many factors. One of the factors may be lateralization. Differences between intellectual and motor learning tend to be blurred when learning a complex motor activity takes place.
Purpose
The cognitive aim of the study is to assessment of the effectiveness (speed, efficiency, durability) of learning complex motor activity in relation to the selected aspect of physical development (the model of manual dexterity) of a selected group of girls and boys.
Materials and methods:
The study was conducted among 73 children (44 boys and 29 girls) aged 9 - 10 years. Authors used the pedagogical experiment method and the research tool was the program for learning how to juggle three tennis balls. To assess the selected aspects of physical development we chose the direct categorized observation method. As research tools Authors used the Vienna Test System (VTS)
Results:
Most of the examined girls and boys were characterized by an established model of manualness.Subjects with a fixed model of manualness learned faster and more effectively than people with an undetermined model of manualness. The examined girls with a fixed model of manuality achieved more lasting learning outcomes than girls with an unspecified model. Such a relationship was not observed in the group of boys.
Conclusions:
Boys and girls who are characterized by a fixed model of handedness achieve a higher effectiveness of learning a complex motor activity.
References
Bauman T. Uczenie się: jako przedsięwzięcie na całe życie [Learning: as a lifetime endeavor]. Impuls. Kraków 2005.
Bogdanowicz M. Leworęczność dzieci [Left-handedness of children]. WSiP, Warszawa 1992.
Choptiany M. Asymetria i symetria funkcjonalna u dzieci w wieku 11-13 [Functional asymmetry and symmetry in children aged 11-13]. Sport i Turystyka. Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe 2018; 1(2), nr 2, 1505-4241.
Cieszyńska J. Zaburzenia linearnego porządkowania, czyli dysleksja [Disorders of linear ordering, i.e. dyslexia]. W: J.Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Korendo (red.), Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – Metoda Krakowska (ss.37-51). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Kraków 2010.
Cieszyńska J. Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych [Early diagnosis and therapy of autistic disorders]. Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2011.
Cyran-Prus M., Matych E., (2010) Zaburzenia lateralizacji. W: E.M Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Impuls, Kraków.
Czyż S. Nabywanie umiejętności ruchowych. Teoria i praktyka w zarysie [Acquisition of motor skills. Outline of theory and practice]. MWW, Wrocław 2013.
Dębicka J. Poziom statystycznej i dynamicznej siły mięśni oraz szybkości ruchów kończyn górnych w zależności od dominacji funkcjonalnej u 7-letnich dziewcząt i chłopców [The level of statistical and dynamic muscle strength and the speed of movements of the upper limbs depending on the functional dominance in 7-year-old girls and boys]. Antropomotoryka 2003; 26, 31-36.
Fagard J., Monzalvo-Lopez K., Mamassian P. Relationship between eye preference and binocular rivalry, and between eye-hand preference and reading ability in children. Dev Psychobiol 2008; 50(8), 789-98. doi: 10.1002/dev.20328
Ferre C. L., Babik I., Michel G. F. Development of infant prehension handedness: a longitudinal analysis during the 6- to 14-month age period. Infant Behavior and Development 2010;, 33, 492–502, doi: 10.1016/j.infbeh.2010.06.002.
Ferrero M., West G., Vadillo M.A. Is crossed laterality associated with academic achievement and intelligence? A systematic review and meta-analysis. PloS one 2017; 12(8), 1-18, doi: 10.1371/journal.pone.0183618.
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji [Physical Education Theory]. WSiP, Warszawa 1999.
Ignasiak Z. Anatomia układu ruchu [Anatomy of the locomotor system]. Edra Urban & Partner, Wrocław 2013.
Janowicz M. Wybrane aspekty uczenia się. Wyniki badań [Selected aspects of learning. Findings]. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis 2017;335(87): 81-92
Janowska B. Masa i wysokość ciała dzieci 10-letnich oraz szybkość uczenia się pływania [Weight and height of the body of 10-year-old children and the speed of learning to swim]. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia 2005; Sectio D, 60(16), 226–231.
Knapek M. Lateralizacja a zaburzenia przetwarzania porządków linearnych w języku dzieci pięcio- i sześcioletnich [Lateralization and disorders of processing linear orders in the language of five- and six-year-old children]. W: A. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń (red.), Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy (ss. 281-291). Collegium Columbinum. Kraków 2013.
Knapek M. Zaburzenia mowy a asymetria funkcjonalna mózgu w kontekście uczenia się – doniesienia z badań [Speech disorders and functional asymmetry of the brain in the context of learning - research reports]. Neurolingwistyka Praktyczna 2017; 3, 47-66.
Korendo M. Zaburzenia mechanizmów lewopółkulowych i ich objawy w zachowaniach i procesie uczenia się [Disorders of left-hemispheric mechanisms and their symptoms in behavior and learning] W: J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek,
M. Korendo (ss. 52-64). Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej. Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków 2010.
Kram A., Mroczek J., Olczyk-Bliska A., Piątek K Lateralizacja funkcje poznawcze jako interakcyjne uwarunkowania zaburzeń natury dyslektycznej [Lateralization of cognitive functions as interactive determinants of dyslexic disorders]
W: A. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń (red.), Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy (ss. 265-280). Collegium Columbinum, Kraków 2013.
Koszczyc S. Asymetria morfologiczna i dynamiczna oraz możliwości jej kształtowania u dzieci w młodszym wieku szkolnym [Morphological and dynamic asymmetry and the possibility of its shaping in children at a younger school age]. AWF, Wrocław 1991.
Koszszyc T., Surynt A. Asymetria funkcjonalna i dynamiczna dziewcząt
i chłopców w wieku 3-7 lat [Functional and dynamic asymmetry of girls and boys aged 3-7]. Materiały III Międzynarodowej Konferencji Naukowej
,,Pohyb a zdravie v hodnotovom systeme ludi na zaciatku noveho tisicocia" 2000 Nitra,
-250.
Kuśnierz C. Zlateralizowanie a wyniki w nauce młodzieży szkolnej [Lateralization and the learning outcomes of school youth]. Oficyna Wydawnicza PO, Opole 2004.
Michel G. F. Development of infant handedness. W: D. Ledkowicz, R. Lickliter (red.), Conceptions of Development: Lessons from the Laboratory (ss. 165-186). Psychology Press, Philadelphia 2002.
Michel, G. F., Babik, I., Sheu, C.-F., & Campbell, J. M. Latent classes in the developmental trajectories of infant handedness. Developmental Psychology 2014; 50(2), 349–359, doi: 10.1037/a0033312.
Neto F.R., Xavier R. F.C., Marila dos Santos A.P., Amaro K.N., Florenco R., Poeta L.S Cross-Dominance and reading and writing outcomes in school-aged children. CEFAC 2013; 15(4), 864-871.
Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej [Introduction to general didactics]. Wydawnictwo Żak, Warszawa 1998.
Osiński W. Antropomotoryka. Wydanie II rozszerzone [Anthropomotorics. Second edition, extended]. AWF, Poznań 2003.
Paczkowska A., Szmalec J., Zielonka D. Wykrywanie problemów związanych z nieustaloną lateralizacją i możliwości im przeciwdziałania dla prawidłowego rozwoju dziecka [Detecting problems related to undetermined lateralization and the possibility of counteracting them for the proper development of the child]. Hyugeia Public Health 2014; 49(3), 531-535.
Petryński W. Uczenie się ruchów [Learning movements]. Antropomotoryka 2003; 26: 81-93.
Placha J. O lepszą jakość uczenia się [For a better quality of learning]. WKSW, Warszawa 2010.
Potępa S., A. Czaplińska, A. Salwach, L. Szkoda, Szopa, A., Domagalska-Szopa M. Characteristics of lateralization in children aged 5-7 years. Fizjoterapia Polska 2019; 19(1), 60-68.
Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie [Anthropomotorics. Outline of the theory of human motor skills]. PZWL, Warszawa 2010.
Reynolds J.E., Long X., Grohs M.N., Dewey D., Lebel C. Structural and functional assymetry of the language network emerge in early childhood. Devolpmental Cognitive Neuroscience 2019; 39, 1-9, doi: 10.1016/j.dcn.2019.100682.
Rodriguez A., Kaakinen M., Moilanen I., Taanila A., McGough J.J, Loo S., Jarvelin M.R Mixed-Handedness Is Linked to Mental Health Problems in Children and Adolescents. Pediatrics 2010; 125(2), 340-348. doi: 10.1542/peds.2009-1165.
Rubacha K. Metodologia badań nad edukacją [Education research methodology]. Editions Spotkania Społka, Warszawa 2016.
Rzepa T., Wójcik A. Wykorzystanie piłek edukacyjnych w doskonaleniu asymetrii funkcjonalnej dzieci realizujących edukację wczesnoszkolną [The use of educational balls in improving the functional asymmetry of children implementing early school education]. Antropomotoryka 2009, 48, 61-72.
Selikowitz M. Dysleksja i inne trudności w uczeniu się. Prószyński i S-ka [Dyslexia and other learning difficulties]. Warszawa 1999.
Spionek H. Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne [Disorders of students' development and school failures]. PWN, Warszawa 1985.
Starosta W. Stronne zróżnicowanie techniku u zawodników różnych dyscyplin sportowych [Lateral differentiation of techniques among players of various sports]. Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, Warszawa-Supraśl 2008.
Stokłosa H. Kształtowanie się asymetrii funkcjonalnej i morfologicznej 7 - 15 letnich dziewcząt i chłopców [Formation of functional and morphological asymmetry of 7-15 year old girls and boys]. AWF Katowice 1998.
Surynt A. Rozwój fizyczny i motoryczny dzieci 6- i 7-letnich jako kryterium wieku rozpoczynania nauki w szkole [Physical and motor development of 6- and 7-year-old children as a criterion of the starting age at school]. Człowiek i Ruch 2003, 1(7), 82-91.
Tan L.E. Laterality and motor skills in four-year-old. Child Development 1985;
, 119-124.
Tatarczuk J., Choptiany M. (2018) Stronność funkcjonalna i jej modele u dzieci
w wieku 8-10 lat [Functional bias and its models in children at the age of 8-10 years]. W: J. Tatarczuk, H. Duda, H. Król (red.), Medyczne wymiary dobrostanu (ss. 283-290). NeuroCentrum, Lublin.
Tomaszewski T. (1992) Psychologia ogólna [General psychology]. PWN, Warszawa.
Turner M. Psychological Assessment of Dyslexia. Whurr, London 2002.
Wieczorek M. Szybkość uczenia się złożonych czynności ruchowych
a asymetria funkcjonalna i dynamiczna dzieci 10-letnich [The speed of learning complex motor activities a functional and dynamic asymmetry of 10-year-old children]. Maszynopis pracy doktorskiej, Wrocław 1997.
Wieczorek, M. Uczymy się żonglowania [We learn to juggle]. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 1999; 2: 9–43.
Wieczorek M. Szybkość uczenia się złożonych czynności ruchowych
-letnich dziewcząt i chłopców [The speed of learning complex motor activities
-year-old girls and boys]. IN: Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej [Learning outcomes and upbringing in physical culture]. Śleżynski J. (ed.). AWF, Katowice 2001; 193-200
Wieczorek M. Zlateralizowanie ciała młodzieży 14–letniej [Lateralizing the body of 14-year-old youth]. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, Sectio D 2005; 60(16): 189–192
Wieczorek M., Świerczek R. (2009) Lateralizacja dzieci 8-9 letnich jako prawidłowość ich rozwoju psychofizycznego [Lateralization of 8-9 years old children as a regularity of their psychophysical development], Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego Rzeszów 2009; 1, 85-91.
Wieczorek M. Asymetria funkcjonalna i dynamiczna dziewcząt i chłopców niesłyszących. Medycyna Sportowa 2011 [Functional and dynamic asymmetry of deaf girls and boys]; 4(4), 399-307.
Wieczorek M., Kuriata B. Ocena skuteczności uczenia się motorycznego młodzieży z dysfunkcją intelektualną w stopniu lekki [Assessment of the effectiveness of motor learning in youth with mild intellectual dysfunction]. Rozprawy Naukowe AWF 2012; (39), 120-124.
Wrońska J. Dysleksja, lateralizacja i płeć [Dyslexia, laterality and gender]. Psychologia Rozwojowa 2005; 10(3), 157-166.
Wójcik-Grzyb A. Zmiany wielkości asymetrii funkcjonalnej i dynamicznej dzieci uczących się w klasie I szkoły podstawowej [Changes in the size of functional and dynamic asymmetry of children studying in the 1st grade of primary school]. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia 2005; Sectio D, 60(16), 316 – 320.
Zazzo R. Metody psychologicznego badania dziecka [Methods of psychological examination of a child]. PZWL, Warszawa 1974.
Ziara W. Jeszcze raz o morfologiczno-funkcjonalnych determinantach nauki pływania młodszych dzieci [Once again about the morphological and functional determinants of learning to swim in younger children]. Antropomotoryka 2011; 53, 55-67.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dawid Matczak, Marta Wieczorek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 420
Number of citations: 0