Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Consumer knowledge of food labeling
  • Home
  • /
  • Consumer knowledge of food labeling
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 12 No. 8 (2022) /
  4. Research Articles

Consumer knowledge of food labeling

Authors

  • Michalina Rakuła Department of Food Technology and Quality Evaluation, Faculty of Health Sciences in Bytom, Medical University of Silesia in Katowice
  • Agata Kiciak Department of Food Technology and Quality Evaluation, Department of Dietetics, Faculty of Health Sciences in Bytom, Medical University of Silesia in Katowice https://orcid.org/0000-0002-4531-2038

DOI:

https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.08.027

Keywords

label, food products, information, consumer’s knowledge

Abstract

Introduction: Food labels are an important source of information for consumers about the food they consume. They are divided into compulsory and voluntary. Compulsory information are name, composition, additives, expiry date, nutritional value and also country and place of origin. Voluntary information are brand, quality marks, nutrition and health claim and different graphical signs making it easier to recognize the product.

Aim: The aim of this paper is to evaluate the knowledge of consumers in information placed on the labels of food products and evaluating which sociodemographic factors influence the level of knowledge of respondees.

Material and methods: The research was performed in the period of February to April 2022 with the help of an original questionnaire among 212 residents of Poland. After analyzing the answers, the level of knowledge of the respondents was assessed. Finally, the level of knowledge was compared to gender, age and education level.

Results: 39,6% of responders read labels, 31,6% read only specific information. Both women (44,4%) and men (35,6%) most commonly showed knowledge on a good level. Older people aged 51-70 (38.1%) are characterized by a lower level of knowledge. People with vocational education demonstrate a sufficient level of knowledge (45,4%), and the highest level – very good – among people with university education (50%).

Conclusions: The awareness of the most numerous group of consumers on information put on labels of food products was evaluated as good. Age and the level of education influence the level of knowledge, while the gender Has no effect on it.

References

Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 26 sierpnia 2006 rok. Dz.U 2006. Nr 171, poz. 1225 z późn. zm.

Nieżurawski L, Sobków C. Rola informacji na etykiecie w procesie zakupu produktu żywnościowego. SERiA 2015; XVII: 290-296

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 Dz.Urz. 2011, L. 304/18

Kowalczyk S. Wolny rynek a bezpieczeństwo żywności w epoce globalizacji. Rocz. Nauk. Ekonom. Rol. Rozw. Obsz. Wiej. 2017; 104: 15-27 doi: 10.22630/rnr.2017.104.4.29

Salejda A, Krasnowska G, Buska K. Konsument na rynku żywności - jego wiedza i zachowania. Żywność dla świadomego konsumenta 2016; 1: 15-24

Kowalczuk-Vasilev E, Klebaniuk R, Samolińska W, i wsp. Ocena wiedzy żywieniowej i realizacji założeń diety wykluczającej gluten oraz wpływu stosowanej dietoterapii na jakość życia chorych na celiakię. Hygeia Public Health 2018; 53(1): 91-95

Krasnowska G, Salejda A. Ocena wiedzy konsumentów na temat znakowania żywności. ŻNTJ 2011; 1(74):173-189

Cheah Y, Moy F, Loh D. Socio-demographic and lifestyle factors associated with nutrition label use among Malaysian adults. British Food Journal 2015; doi: 10.1108/BFJ-01-2015-0001

Niewczas M. Kryteria wyboru żywności. ŻNTJ 2013; 6(91): 204-219

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Opinie i doświadczenia polskich konsumentów w zakresie występowania podwójnej jakości produktów - raport 2017

Sajdakowska M, Fabiańska J. Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku pieczywa w świetle badań ankietowych. WNEiZ US 2016; 43(3) doi: 10.18276/sip.2016.43/3-33

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Konsumentów portret własny - raport z badań 2007

Azman N, Sahak S. Nutritional Label and Consumer Buying Decision: A Preliminary Review. Procedia 2013; 130: 490-498

Gosiewska M, Kołłajtis-Dołowy A. Stan wiedzy wybranej grupy gimnazjalistów dotyczącej niektórych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa żywności. Probl Hig Epidemiol 2013; 94(2): 381-384

Ozimek I, Przeździecka-Czyżewska N. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne w regulacjach prawnych i opinii konsumentów. ŻNTJ 2017; 1(110): 5-17 doi: 10.15193/zntj/2017/110/169

Szkiel A. Ocena wiedzy konsumentów dotyczącej oświadczeń żywieniowych. Zeszyty Naukowe UE w Katowicach 2018; 357: 196-206

Downloads

  • PDF

Published

2022-08-03

How to Cite

1.
RAKUŁA, Michalina and KICIAK, Agata. Consumer knowledge of food labeling. Journal of Education, Health and Sport. Online. 3 August 2022. Vol. 12, no. 8, pp. 270-282. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/JEHS.2022.12.08.027.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 12 No. 8 (2022)

Section

Research Articles

License

Copyright (c) 2022 Michalina Rakuła, Agata Kiciak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 1514
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

label, food products, information, consumer’s knowledge
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop