Assessing the effectiveness of learning a complex motor activity in children aged 9-10 years
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.06.016Keywords
motor learning, complex motor activityAbstract
Introduction
Learning is a complex and multi-dimensional process that depends on cognitive and emotional processes and the development of functional systems of the human body. One type of learning is motor learning. Its course and effects depend on many factors, one of the factors may be gender. Differences between intellectual and motor learning tend to be blurred when learning a complex motor activity takes place.
Purpose
The cognitive aim of the study is to assess the effectiveness (speed, efficiency, durability) of learning a complex motor activity in a selected group of girls and boys.
Materials and methods:
The study was conducted among 73 children (44 boys and 29 girls) aged 9 - 10 years. The teaching experiment method consisting of three stages was used. The research tool is a program of learning to juggle with three tennis balls. Learning speed was assessed using the Learning Speed Rate (LSR); efficiency was based on the results of subsequent stages as part of the experiment, whereas durability was evaluated on the basis of the effect compliance between stages of the experiment.
Results:
The speed, efficiency and durability of learning a complex motor activity in children participating in the study showed similar levels. Slow learning was dominant among both girls and boys. Yet, boys achieved better learning effects than girls, but these differences were not statistically significant. The subjects showed high durability of learning effects.
Conclusions:
The effectiveness of learning a complex motor activity is characterized by inter-subject variability. Gender makes distinction in terms of speed, efficiency and durability of learning a complex motor activity.
References
Ledzińska E, Czerniawska M. Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze [Teaching psychology. Cognitive approach]. PWN, Warszawa 2011.
Włodarski Z. Psychologia Uczenia się [Learning Psychology]. PWN, Warszawa 1998.
Osiński W. Antropomotoryka. Wydanie II rozszerzone [Anthropomotorics. Second edition, extended]. AWF, Poznań 2003.
Jagodzińska M. Psychologia pamięci. Badania, teorie zastosowania [Memory psychology. Research, application theories]. Helion, Gliwice 2008.
Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie [Anthropomotorics. Outline of the theory of human motor skills]. PZWL, Warszawa 2010.
Zimbardo P, Johnson R, McCann V. Psychologia kluczowe koncepcje. T. 2 [Key psychology concepts. Vol. 2]. PWN, Warszawa 2010.
Anderson J. Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Przeł. E. Czerniawska [Learning and memory. Integration of issues. Trans. E. Czerniawska]. PWN, Warszawa 1998.
Mackintosh NJ, Colman AM. Zdolności a proces uczenia się [Abilities and the learning proces]. Wydawnicstwo Zysk i S-ka, Poznań 2002.
Czerniawska E, Ledzińska M. Jak się uczyć [How to learn]. ParkEdukacja, Bielkso-Biała 2007.
Chlewiński Z, Hankała A, Jagodzińska M, Mazurek B. Psychologia
pamięci – leksykon [Memory Psychology – Lexicon]. Wiedza Powszechna, Warszawa (1997).
Bauman T. Uczenie się: jako przedsięwzięcie na całe życie [Learning: as a lifetime endeavor]. Impuls. Kraków 2005.
Franczak K. Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się [Psychological and pedagogical application of the Learning Strategy Test]. Wydawnictwo Salezjańskie. Warszawa 2005.
Niemierko B. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki [School education. A textbook of effective didactics]. Wydawnictwa AiP, Warszawa 2007.
Bandura A. Teoria społecznego uczenia się [Social learning theory]. PWN, Warszawa 2007.
Placha J. O lepszą jakość uczenia się [For a better quality of learning]. WKSW, Warszawa 2010.
Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej [Introduction to general didactics]. Wydawnictwo Żak, Warszawa 1998.
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji [Physical Education Theory]. WSiP, Warszawa 1999.
Maruszewski T. Psychologia poznania [Psychology of cognition]. GWP, Gdańsk 2001.
Czabański B. Kształcenie psychomotoryczne [Psychomotor education]. AWF, Wrocław 2000.
Petryński W. Uczenie się ruchów [Learning movements]. Antropomotoryka 2003; 26: 81-93.
Ignasiak Z. Anatomia układu ruchu [Anatomy of the locomotor system]. Edra Urban & Partner, Wrocław 2013.
Rubacha K. Metodologia badań nad edukacją [Education research methodology]. Editions Spotkania Społka, Warszawa 2016.
Wieczorek, M. Uczymy się żonglowania [We learn to juggle]. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 1999; 2: 9–43.
Wieczorek M. Szybkość uczenia się złożonych czynności ruchowych
a asymetria funkcjonalna i dynamiczna dzieci 10-letnich [The speed of learning complex motor activities a functional and dynamic asymmetry of 10-year-old children]. Maszynopis pracy doktorskiej, Wrocław 1997.
Drapeu Ch. Jak uczyć się szybko i skutecznie [How to learn quickly and effectively]. Klub dla Ciebie, Warszawa 2002
Czyż S. Nabywanie umiejętności ruchowych. Teoria i praktyka w zarysie [Acquisition of motor skills. Outline of theory and practice]. MWW, Wrocław 2013.
Janowicz M. Wybrane aspekty uczenia się. Wyniki badań [Selected aspects of learning. Findings]. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis 2017;335(87): 81-92
Arends RI. Uczymy się nauczać [We learn to teach]. WSiP, Warszawa 1994.
Jeziorska J. Wybrane metody nauczania i uczenia się [Selected methods of teaching and learning]. CKAW, Warszawa 2004.
Duda H. Intelektualizacja procesu nauczania a rozwój dyspozycji do gry sportowej (na przykładzie piłki nożnej) [Intellectualization of the teaching process and the development of dispositions for a sports game (on the example of football)]. AWF, Kraków 2008.
Ledzińska E. Uczenie się wykraczające poza warunkowanie [Learning beyond conditioning]. IN: Psychologia. Podręcznik Akademicki PT. 2. Strelau (ed.). GWP, Gdańsk 2004; 118-136.
Busato VV, Prins FJ, Elshout J, Hamaker C. Intellectual ability, learning styles, personality, archievement motivation and academic succes of psychology students in higher education. Personality and Individual Differences 2000; 29(6): 1057-1068.
Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju [Social psychology of development] Scholar, Warszawa 2000.
Entwistle N, Tait H, McCune V. Patterns of response to an approaches
to studying inventory across contrasting groups and contexts. European Journal
of Psychology of Education 2000; 15(1): 33-48.
Braisby N, Gellatly, A. Cognitive-psychology. Oxford University Press, New York 2005.
Wood D. Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego [How children learn and think. Social contexts of cognitive development]. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Szaurawski M. Pamięć. Trening interaktywny [Memory. Interactive training]. Wydawnictwo Acha, Łódź 2007.
Brophy J. Motywowanie uczniów do nauki [Motivating students to learn]. PWN, Warszawa 2020.
Szopa J., Mleczko E., Żak S Podstawy antropomotoryki [Fundamentals of anthropomotorics]. PWN, Warszawa-Kraków 2000.
Sankowski T. Wybrane psychologiczne aspekty aktywności sportowej [Selected psychological aspects of sports activity]. AWF, Poznań 2001.
Magill R., Anderson D. Motor learning and control. Concepts and Apllications. McGraw-Hill Education, New York 2017
Wieczorek M. Szybkość uczenia się złożonych czynności ruchowych
-letnich dziewcząt i chłopców [The speed of learning complex motor activities
-year-old girls and boys]. IN: Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej [Learning outcomes and upbringing in physical culture]. Śleżynski J. (ed.). AWF, Katowice 2001; 193-200
Wieczorek M. Kontrola uczenia się i nauczania czynności ruchowych [Control of learning and teaching motor activities]. In: Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym [Control and assessment in physical education]. Bartoszewicz R, Koszczyc T, Nowak A. (ed.). Wydawnictwo WTN, Wrocław 2003: 309-313.
Guła-Kubiszewska H. Efekty Dydaktyczne samoregulowanego uczenia się motorycznego [Didactic effects of self-regulated motor learning]. AWF, Wrocław 2007.
Golenia L, Schoemaker MM, Mouton LJ, Bongers RM. Individual Differences in Learning a Novel Discrete Motor Task. PLOS ONE 2014; 9(11): 1-12.
Ostrowski A. Szybkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze dzieci w wieku 9-10 lat [The speed of learning to swim and selected individual conditions in children aged 9-10]. AWF, Kraków 2011.
Wieczorek M. Zlateralizowanie ciała młodzieży 14–letniej [Lateralizing the body of 14-year-old youth]. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, Sectio D 2005; 60(16): 189–192.
Czyż S. Warunki i formy nauczania a szybkość i trwałość uczenia się czynności ruchowych [The conditions and forms of teaching versus the speed and durability of learning motor activities]. Człowiek i ruch 2003: 1(7); 53-59.
Koszczyc M, Wieczorek M, Koszczyc T. Uczenie się złożonych koordynacyjnie czynności motorycznych kobiet w wieku powyżej 60 lat [Learning complex and coordinated activities motor skills of women over the age of 60]. Gerontologia Współczesna 2016: 4; 153-158.
Osiński W. Teoria Wychowania fizycznego [Theory of Physical Education]. AWF, Poznań 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dawid Matczak, Marta Wieczorek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 357
Number of citations: 0