Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Efekty komunikacyjne sponsoringu na lokalnych rynkach sportowych = The communication effects of sponsorship in local sports markets
  • Home
  • /
  • Efekty komunikacyjne sponsoringu na lokalnych rynkach sportowych = The communication effects of sponsorship in local sports markets
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 6 No. 9 (2016) /
  4. Short Articles

Efekty komunikacyjne sponsoringu na lokalnych rynkach sportowych = The communication effects of sponsorship in local sports markets

Authors

  • Sławomir Kowalski UKW

Keywords

sponsorship, sports marketing, stakeholders, sponsoring, marketing sportowy, interesariusze

Abstract

Streszczenie

                Lokalny rynek sportowy w dużej mierze zależy od grup interesariuszy. Jedną z nich tworzą sponsorzy zgrupowani wokół określonego klubu lub dyscypliny sportowej.

                Najczęstszym problemem, z którym spotykają się organizatorzy imprez sportowych lub rekreacyjnych jest niemożność przekonania sponsorów do efektywności działań promocyjnych opartych na sporcie. Wynika to głównie głównie z tego, że firmy sponsorujące nie wykorzystują w pełni wszystkich aspektów sponsoringu,
a czasami klub nie potrafi im wskazać jak należy wykorzystać fakt sponsorowania. Tymczasem trwałe efekty sponsoringowe przynosić mogą nie tylko  korzyści wizerunkowe, ale także finansowe, informacyjne i promocyjne.

                Podstawowym celem artykułu jest badanie wykorzystania efektu komunikacyjnego przez sponsorów lokalnych klubów sportowych. Badanie to będzie realizowane poprzez ocenę tego, jak sponsorzy tych klubów komunikują fakt wspierania na zewnątrz. Przestrzenią badania będą strony internetowe klubów ogólnie rozumianego regionu częstochowskiego oraz strony sponsorów mające potencjał marketingowy (głównie wizerunkowy).

                Artykuł składać się będzie z części teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej przedstawione będą pokrótce najważniejsze i najnowsze informacje dotyczące nowoczesnych form komunikacji mających wykorzystanie w firmach. Część praktyczną wypełnią wyniki badań własnych przeprowadzonych na rynku lokalnym.   

                W trakcie badań zostanie zweryfikowana teza, że sponsorzy lokalnych klubów sportowych przywiązują nikłą wagę do komunikowania tego faktu swoim potencjalnym klientom. W ten sposób zweryfikuje się też opinię na temat efektywności działań sponsorskich oraz braku umiejętności wizerunkowego wykorzystania wspierania lokalnych klubów sportowych.

                Artykuł jest częścią wielotorowych badań dotyczących funkcjonowania lokalnych klubów sportowych.

 

Abstract

                Local sports market depends on the groups of stakeholders. One of them are the sponsors grouped around a particular club or sport.

                The problem that meet the organizers of sporting events or recreational activities is the inability to convince sponsors to the effectiveness of promotional activities based on the sport. Inability is due primarily to the fact that companies sponsoring do not use all aspects of the sponsorship and sometimes the club cannot indicate how it should be used. Meanwhile, the lasting effects of sponsorship can bring benefits not only its image but also financial, informational, promotional.

                The primary purpose of the article is to study the effect of the use of the communication by the sponsors local sports clubs. This study will be done by evaluating how the sponsors of these clubs to communicate the fact to support the outside. Space research will be websites of sports clubs from Częstochowa region and information from websites of their sponsors.

Article will consist of theoretical and practical parts. In the theoretical part will be presented briefly the most important and latest information on modern forms of communication with the use in companies. The practical part of the study will fill your own.

                During the study it will be verified thesis that sponsors local sports clubs faint attach importance to communicate that fact to potential customers. In this way also it verifies opinion on the effectiveness of sponsorship and lack of ability to use image-supporting local sports clubs.

The article is part of a multi-lane testing on the functioning of local sports clubs.

 

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-09-06

How to Cite

1.
KOWALSKI, Sławomir. Efekty komunikacyjne sponsoringu na lokalnych rynkach sportowych = The communication effects of sponsorship in local sports markets. Journal of Education, Health and Sport. Online. 6 September 2016. Vol. 6, no. 9, pp. 197-211. [Accessed 29 June 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 6 No. 9 (2016)

Section

Short Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 1094
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

sponsorship, sports marketing, stakeholders, sponsoring, marketing sportowy, interesariusze
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop