Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Mental resilience and professional burnout among teachers
  • Home
  • /
  • Mental resilience and professional burnout among teachers
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 12 No. 3 (2022) /
  4. Research Articles

Mental resilience and professional burnout among teachers

Authors

  • Małgorzata Pluskota Student Research Group at the Subdepartment of Social Medicine and Public Health, Department of Social Medicine, Pomeranian Medical University in Szczecin, 70-337 Szczecin, Poland;mpluskota.pum@gmail.com, ORCID: 0000-0003-3159-5265; https://orcid.org/0000-0003-3159-5265
  • Krzysztof Zdziarski Subdepartment of Social Medicine and Public Health, Department of Social Medicine, Pomeranian Medical University in Szczecin, 70-204 Szczecin, Poland; krzysztof.zdziarski@pum.edu.pl, ORCID: 0000-0001-5766-026X https://orcid.org/0000-0001-5766-026X

DOI:

https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.03.021

Keywords

burnout, resilience, psychological flexibility, teacher, psychoeducation

Abstract

The article attempts to present the relationship between psychological resilience
and professional burnout of primary, secondary and university teachers. The first part introduces the issues of mental resilience and occupational burnout. The study used
the Resilience Assessment Questionnaire (KOP-26) and the LBQ Questionnaire assessing
the level of occupational burnout. The rest of the article presents the results of research in the area of ​​the relationship between mental resilience and its components (personal competences, family relations and social competences) and the burnout syndrome. The teachers showed significant differences in terms of the level of mental resilience and differed in the degree
of occupational burnout. A strong correlation was found between mental resilience and teacher burnout. There was no higher degree of burnout among teachers at lower stages of education. University teachers were characterized by a slightly higher degree of occupational burnout. Moreover, it has been shown that family support has a significant relationship in reducing occupational burnout. The conclusions indicate the need to introduce the prevention of burnout among teachers through psychoeducation in the field of skills that make up individual elements
of mental resilience and a separate deepening of research among teachers at each level
of education.

References

Sęk H, Heszen I. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sęk H, Cierpiałkowska L.Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN, 2016.

Majerek B, Domagała-Kręcioch A.Kategorie(nie)obecne w edukacji. Kraków: Impuls,

Gąsior K, Chodkiewicz J, Cechowski W. Kwestionariusz Oceny Prężności (KOP-26).

Konstrukcja i właściwości psychometryczne narzędzia. Polskie Forum Psychologiczne,

, tom 21, nr 1, s.76-92.

Garmezy N. Competence and adaptation in adult schizophrenic patients and children at risk.

W: S.R Dean(red.), Schizophrenia: The first ten Dean Award Lectures (s.163-204).

New York: MSS Information Corp, 1973.

Goubert L, Trompetter, H. Towards a science and practice of resilience in the face of pain.

European Journal of Pain, 21, 2017, 1301–1315.

Hayes S.C, Luoma, J, Masuda A, Lillis, J. Acceptance and Commitment Therapy:

Model,processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 2006, 44, 1–25.

Steinhardt M, Dolbier C J. Ocena interwencji resilience w celu wzmocnienia strategii

radzenia sobie i czynników ochronnych oraz zmniejszenia symptomatologii. Zdrowie.

styczeń-luty, 2008, 56(4):445-53.

Wan H, Wang Y i Lu G. Odporność psychiczna i pozytywne style radzenia sobie wśród

chińskich studentów studiów licencjackich: badanie przekrojowe.

Psychologia BMC, 2020, 8 (1), 79.

Hasse J. The Adolescent Resilience Model as a Guide to Interventions. Journal of Pediatric

Oncology Nursing, 2004, 21,289-299.

Masten A.S,O’Dougherty Wright, M. Resilience over the Lifespan. Handbook of Adult

Resilience (s. 213-237). New York: Guilford Press, 2009.

Maslach Ch, Leiter M.P. Prawda o wypaleniu zawodowym. Co robić ze stresem

w organizacji.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Stanek K.M. Wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Stan i uwarunkowania

w aspekcie pracy zawodowej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, 2016.

Abós A, Sevil-Serrano J, Aelterman N. W kierunku lepszego zrozumienia zależności

między wypaleniem a zaangażowaniem wśród nauczycieli szkół średnich: perspektywa

skoncentrowana na osobie, 2019, 72, 69-79.

Ferradas MM, Freire C, Rodriguez S. Profile nauczycieli kapitału psychologicznego i ich

związek z wypaleniem. Zrównoważony rozwój, 2019, 11-5096.

Gallardo-López JA, López-Noguero F, Gallardo-Vázquez P. Analiza zespołu wypalenia

zawodowego u nauczycieli przedszkoli, gimnazjów i liceów profilaktycznych.

Wyk. Elektron. J, 2019, 23 :1–20.

Rosenow D. Stres, wypalenie i poczucie własnej wartości wśród pedagogów.

J. Borda. Wyk. Res, 2005, 4 :1-6.

Salmela-Aro K, Hietajärvi L, Lonka K. Profile wypalenia zawodowego i zaangażowania

nauczycieli. Psychol, 2019, 10-2254.

Martínez JP, Méndez I, Ruiz-Esteban C, Fernández-Sogorb A, García-Fernández JM.

Profile wypalenia, strategie radzenia sobie i symptomatologia depresji. Psychol, 2020,

- 591.

Winefield AH, Jarrett R. Stres zawodowy u pracowników uczelni. wewn. J.

Zarządzanie stresem, 2001 8 285–298.

Maslach Ch. Wypalenie-w perspektywie wielowymiarowej. Przeł. J. Radzicki. Warszawa,

Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009, s 15.

Guzy A. Selected aspects of psychological flexibility and experiencing the occupational

burnout syndrome among speech therapists. Logopedia Silesiana, 2021, t.10, nr 1, 1-21.

KTO . Zdrowie psychiczne w miejscu pracy. Arkusz informacyjny. Światowa Organizacja

Zdrowia, Genewa, Szwajcaria, 2019.

Maslach C, Podręcznik inwentaryzacji wypalenia zawodowego Jackson S. Maslach.

wyd. Konsultanci Psychologowie, Inc., Edina, MN, USA,1986.

Heszen I, Sęk I. Psychologia zdrowia. Warszawa,Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Scheuch K, Seibt R, Rehm U, Riedel R, Melzer W. Lehrer Handbuch der Arbeitsmedizin.

W: xLetzel S, Nowak D, red.. Fulda: Fuldaer Verlagsanstalt, 2010. F IL-2 s.

Seibt R, Spitzer S, Druschke D, Scheuch K, Hinz A. Predyktory zdrowia psychicznego

u nauczycielek. Int J Occup Med Environ Health, 2013, 26 :556-569.

Dudenhöffer S, Claus M, Schöne K, et al. Schwerpunkt: Szkoła Podstawowa. Schuljahr

/2012. Moguncja: Universitätsmedizin, Institut für Lehrergesundheit, 2013.

Gesundheitsbericht der Lehrkräfte und Pädagogischen Fachkräfte w Nadrenii-Pfalz.

Jakubowski, T. D, & Sitko-Dominik, M. M. Teachers' mental health during the first two

waves of the COVID-19 pandemic in Poland,2021, PloS one, 16(9).

Kyriacou C. Podkreślenie nauczyciela: Kierunki przyszłych badań . Przegląd edukacyjny,

, 53 ( 1 ): 27-35.

Méndez I, Martínez-Ramón J.P, Ruiz-Esteban C, García-Fernández J.M. Latent Profiles of

Burnout, Self-Esteem and Depressive Symptomatology among Teachers, Department of

Evolutionary Developmental and Educational Psychology, University of Murcia, 2020.

Ptáček R, Vnukova M, Raboch J, Smetackova I, Sanders E, Svandova L, Harsa P. Burnout

syndrome and lifestyle among Primary School Teachers: A Czech Representative Study,

Salmela-Aro K, Hietajärvi L, Lonka K. Profile wypalenia zawodowego i zaangażowania

wśród nauczycieli Przód Psychol, 2019, 10-2254.

Bitmis MG, Ergeneli A. How psychological capital influences burnout:

The mediating role of job insecurity, Procedia Soc Behav Sci, 2015, (207): 363–368.

Goś A, Rzemek C, Śledziewska K, Humeniuk E. Wybrane zasoby osobiste jako czynniki

zwiększające odporność na wypalenie zawodowe u pracowników zawodów medycznych.

Med Og Nauk Zdr. 2016, 22(3) 181–186.

Romano L, Consiglio P, Angelini G, Fiorilli C. Between Academic Resilience and Burnout:

The Moderating Role of Satisfaction on School Context Relationships. European journal of

investigation in health, psychology and education, 2021, 11(3), 770–780.

Mróz J. Prężność i poczucie stresu a typy zachowań i przeżyć związanych z pracą wśród

pielęgniarek. Resilience, perceived stress and types of work-related behavior and

experience among nurses, Instytut Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Jana

Kochanowskiego w Kielcach Hygeia Public health 2014 49(4).

Yörük S, Güler D. The relationship between psychological resilience, burnout, stress, and

sociodemographic factors with depression in nurses and midwives during the COVID-19

pandemic: A cross-sectional study in Turkey, Perspectives in psychiatric care, 2021 57(1),

–398.

Chong J.J, TanY.Z, Chew L, Tan K.H, Wang A. Burnout and resilience among pharmacy

technicians: A Singapore study. Journal of the American Pharmacists Association : JAPhA,

, 62(1), 86–94.

García-Rivera B.R, Mendoza-Martínez I.A, García-Alcaraz J.L, Olguín-Tiznado J.E,

Camargo Wilson C, Araníbar M.F, García-Alcaraz P. Influence of Resilience on Burnout

Syndrome of Faculty Professors. International journal of environmental research and public

health, 2022, 19(2), 910.

Spilg E.G, McNeill K, Sabri E, Duffy M.C, Ananny L, Graham I.D, LeBlanc V, Wells

P.S. A cross-sectional study of the interrelationship between burnout, empathy and

resilience in academic physicians. Psychology, health & medicine, 2021,1–8.

Downloads

  • PDF

Published

2022-03-31

How to Cite

1.
PLUSKOTA, Małgorzata and ZDZIARSKI, Krzysztof. Mental resilience and professional burnout among teachers. Journal of Education, Health and Sport. Online. 31 March 2022. Vol. 12, no. 3, pp. 249-267. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/JEHS.2022.12.03.021.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 12 No. 3 (2022)

Section

Research Articles

License

Copyright (c) 2022 Małgorzata Pluskota, Krzysztof Zdziarski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 1475
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

burnout, resilience, psychological flexibility, teacher, psychoeducation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop