Mental resilience and professional burnout among teachers
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.03.021Keywords
burnout, resilience, psychological flexibility, teacher, psychoeducationAbstract
The article attempts to present the relationship between psychological resilience
and professional burnout of primary, secondary and university teachers. The first part introduces the issues of mental resilience and occupational burnout. The study used
the Resilience Assessment Questionnaire (KOP-26) and the LBQ Questionnaire assessing
the level of occupational burnout. The rest of the article presents the results of research in the area of the relationship between mental resilience and its components (personal competences, family relations and social competences) and the burnout syndrome. The teachers showed significant differences in terms of the level of mental resilience and differed in the degree
of occupational burnout. A strong correlation was found between mental resilience and teacher burnout. There was no higher degree of burnout among teachers at lower stages of education. University teachers were characterized by a slightly higher degree of occupational burnout. Moreover, it has been shown that family support has a significant relationship in reducing occupational burnout. The conclusions indicate the need to introduce the prevention of burnout among teachers through psychoeducation in the field of skills that make up individual elements
of mental resilience and a separate deepening of research among teachers at each level
of education.
References
Sęk H, Heszen I. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sęk H, Cierpiałkowska L.Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN, 2016.
Majerek B, Domagała-Kręcioch A.Kategorie(nie)obecne w edukacji. Kraków: Impuls,
Gąsior K, Chodkiewicz J, Cechowski W. Kwestionariusz Oceny Prężności (KOP-26).
Konstrukcja i właściwości psychometryczne narzędzia. Polskie Forum Psychologiczne,
, tom 21, nr 1, s.76-92.
Garmezy N. Competence and adaptation in adult schizophrenic patients and children at risk.
W: S.R Dean(red.), Schizophrenia: The first ten Dean Award Lectures (s.163-204).
New York: MSS Information Corp, 1973.
Goubert L, Trompetter, H. Towards a science and practice of resilience in the face of pain.
European Journal of Pain, 21, 2017, 1301–1315.
Hayes S.C, Luoma, J, Masuda A, Lillis, J. Acceptance and Commitment Therapy:
Model,processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 2006, 44, 1–25.
Steinhardt M, Dolbier C J. Ocena interwencji resilience w celu wzmocnienia strategii
radzenia sobie i czynników ochronnych oraz zmniejszenia symptomatologii. Zdrowie.
styczeń-luty, 2008, 56(4):445-53.
Wan H, Wang Y i Lu G. Odporność psychiczna i pozytywne style radzenia sobie wśród
chińskich studentów studiów licencjackich: badanie przekrojowe.
Psychologia BMC, 2020, 8 (1), 79.
Hasse J. The Adolescent Resilience Model as a Guide to Interventions. Journal of Pediatric
Oncology Nursing, 2004, 21,289-299.
Masten A.S,O’Dougherty Wright, M. Resilience over the Lifespan. Handbook of Adult
Resilience (s. 213-237). New York: Guilford Press, 2009.
Maslach Ch, Leiter M.P. Prawda o wypaleniu zawodowym. Co robić ze stresem
w organizacji.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Stanek K.M. Wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Stan i uwarunkowania
w aspekcie pracy zawodowej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, 2016.
Abós A, Sevil-Serrano J, Aelterman N. W kierunku lepszego zrozumienia zależności
między wypaleniem a zaangażowaniem wśród nauczycieli szkół średnich: perspektywa
skoncentrowana na osobie, 2019, 72, 69-79.
Ferradas MM, Freire C, Rodriguez S. Profile nauczycieli kapitału psychologicznego i ich
związek z wypaleniem. Zrównoważony rozwój, 2019, 11-5096.
Gallardo-López JA, López-Noguero F, Gallardo-Vázquez P. Analiza zespołu wypalenia
zawodowego u nauczycieli przedszkoli, gimnazjów i liceów profilaktycznych.
Wyk. Elektron. J, 2019, 23 :1–20.
Rosenow D. Stres, wypalenie i poczucie własnej wartości wśród pedagogów.
J. Borda. Wyk. Res, 2005, 4 :1-6.
Salmela-Aro K, Hietajärvi L, Lonka K. Profile wypalenia zawodowego i zaangażowania
nauczycieli. Psychol, 2019, 10-2254.
Martínez JP, Méndez I, Ruiz-Esteban C, Fernández-Sogorb A, García-Fernández JM.
Profile wypalenia, strategie radzenia sobie i symptomatologia depresji. Psychol, 2020,
- 591.
Winefield AH, Jarrett R. Stres zawodowy u pracowników uczelni. wewn. J.
Zarządzanie stresem, 2001 8 285–298.
Maslach Ch. Wypalenie-w perspektywie wielowymiarowej. Przeł. J. Radzicki. Warszawa,
Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009, s 15.
Guzy A. Selected aspects of psychological flexibility and experiencing the occupational
burnout syndrome among speech therapists. Logopedia Silesiana, 2021, t.10, nr 1, 1-21.
KTO . Zdrowie psychiczne w miejscu pracy. Arkusz informacyjny. Światowa Organizacja
Zdrowia, Genewa, Szwajcaria, 2019.
Maslach C, Podręcznik inwentaryzacji wypalenia zawodowego Jackson S. Maslach.
wyd. Konsultanci Psychologowie, Inc., Edina, MN, USA,1986.
Heszen I, Sęk I. Psychologia zdrowia. Warszawa,Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Scheuch K, Seibt R, Rehm U, Riedel R, Melzer W. Lehrer Handbuch der Arbeitsmedizin.
W: xLetzel S, Nowak D, red.. Fulda: Fuldaer Verlagsanstalt, 2010. F IL-2 s.
Seibt R, Spitzer S, Druschke D, Scheuch K, Hinz A. Predyktory zdrowia psychicznego
u nauczycielek. Int J Occup Med Environ Health, 2013, 26 :556-569.
Dudenhöffer S, Claus M, Schöne K, et al. Schwerpunkt: Szkoła Podstawowa. Schuljahr
/2012. Moguncja: Universitätsmedizin, Institut für Lehrergesundheit, 2013.
Gesundheitsbericht der Lehrkräfte und Pädagogischen Fachkräfte w Nadrenii-Pfalz.
Jakubowski, T. D, & Sitko-Dominik, M. M. Teachers' mental health during the first two
waves of the COVID-19 pandemic in Poland,2021, PloS one, 16(9).
Kyriacou C. Podkreślenie nauczyciela: Kierunki przyszłych badań . Przegląd edukacyjny,
, 53 ( 1 ): 27-35.
Méndez I, Martínez-Ramón J.P, Ruiz-Esteban C, García-Fernández J.M. Latent Profiles of
Burnout, Self-Esteem and Depressive Symptomatology among Teachers, Department of
Evolutionary Developmental and Educational Psychology, University of Murcia, 2020.
Ptáček R, Vnukova M, Raboch J, Smetackova I, Sanders E, Svandova L, Harsa P. Burnout
syndrome and lifestyle among Primary School Teachers: A Czech Representative Study,
Salmela-Aro K, Hietajärvi L, Lonka K. Profile wypalenia zawodowego i zaangażowania
wśród nauczycieli Przód Psychol, 2019, 10-2254.
Bitmis MG, Ergeneli A. How psychological capital influences burnout:
The mediating role of job insecurity, Procedia Soc Behav Sci, 2015, (207): 363–368.
Goś A, Rzemek C, Śledziewska K, Humeniuk E. Wybrane zasoby osobiste jako czynniki
zwiększające odporność na wypalenie zawodowe u pracowników zawodów medycznych.
Med Og Nauk Zdr. 2016, 22(3) 181–186.
Romano L, Consiglio P, Angelini G, Fiorilli C. Between Academic Resilience and Burnout:
The Moderating Role of Satisfaction on School Context Relationships. European journal of
investigation in health, psychology and education, 2021, 11(3), 770–780.
Mróz J. Prężność i poczucie stresu a typy zachowań i przeżyć związanych z pracą wśród
pielęgniarek. Resilience, perceived stress and types of work-related behavior and
experience among nurses, Instytut Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Jana
Kochanowskiego w Kielcach Hygeia Public health 2014 49(4).
Yörük S, Güler D. The relationship between psychological resilience, burnout, stress, and
sociodemographic factors with depression in nurses and midwives during the COVID-19
pandemic: A cross-sectional study in Turkey, Perspectives in psychiatric care, 2021 57(1),
–398.
Chong J.J, TanY.Z, Chew L, Tan K.H, Wang A. Burnout and resilience among pharmacy
technicians: A Singapore study. Journal of the American Pharmacists Association : JAPhA,
, 62(1), 86–94.
García-Rivera B.R, Mendoza-Martínez I.A, García-Alcaraz J.L, Olguín-Tiznado J.E,
Camargo Wilson C, Araníbar M.F, García-Alcaraz P. Influence of Resilience on Burnout
Syndrome of Faculty Professors. International journal of environmental research and public
health, 2022, 19(2), 910.
Spilg E.G, McNeill K, Sabri E, Duffy M.C, Ananny L, Graham I.D, LeBlanc V, Wells
P.S. A cross-sectional study of the interrelationship between burnout, empathy and
resilience in academic physicians. Psychology, health & medicine, 2021,1–8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Małgorzata Pluskota, Krzysztof Zdziarski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 1078
Number of citations: 0