Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Emotion - their meaning and tasks
  • Home
  • /
  • Emotion - their meaning and tasks
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 12 No. 1 (2022) /
  4. Review Articles

Emotion - their meaning and tasks

Authors

  • Aleksandra Gałuszka Uniwersytet Medyczny w Lublinie https://orcid.org/0000-0003-1749-0811

DOI:

https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.01.012

Keywords

emotions, meaning of emotions, purpose of emotions, expression of emotions

Abstract

Emotions are mental states that cause specific physiological changes (e.g. adrenaline secretion), somatic (e.g. change of body posture, facial expression - a "sad" or "scared" expression), cognitive (e.g. thoughts of running away at the sight of a dangerous dog), behavioral (e.g. increased vigilance, running away). The emotional process consists of three basic components:emotional arousal, leading to mobilization changes in the body, the realization of the importance of these changes, the specific and qualitative characteristics of the event of significance for the person. Types of emotional responses: physiological, psychological, behavioral. There are different types of emotions, which are classified in order from the most basic to the emotions learned in different contexts.Therefore, there is a distinction between primary emotions (innate and respond to a stimulus, this includes: anger, sadness, joy, fear, surprise, aversion) and secondary emotions (formed after the primary emotion, shame, guilt, pride, anxiety, jealousy, hope). Positive and negative emotions: affect people's behavior, so some emotions can generate positive actions or reactions, such as joy or satisfaction, but there are other emotions that cause harmful feelings for the individual.

References

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 – psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2000, s. 322.

Oatley K., Jenkins J., M, Zrozumieć emocje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 95.

Dąbrowski A., Wpływ emocji na poznawanie. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria R. 21,2012, Nr 3 (83), s. 315-335

Dziąbek E., Dziuk U., Brończyk-Puzoń1 A., Bieniek J., Kowolik B., Poczucie optymizmu a kontrola emocji w wybranej grupie pielęgniarek i położnych, członkiń Beskidzkiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Bielsku-Białej. Annales Acad. Med. Siles. 2013, 67, 6, s. 367–373.

Averill J.R., Emotional creativity: Toward „spiritualizing the passions. W: Handbook of positive psychology. Ed. C.R. Snyder, S.J. Lopez. Oxford University Press. New York 2002, s. 172–185.

Wojciszke B., Bryła W. Skale do pomiaru nastroju i sześciu emocji. Czasopismo Psychologiczne, Tom 11, Nr 1, 2004, s.31–47.

McKay G.D., Dinkmeyer D., To, jak się czujesz, zależy od Ciebie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2004. s. 284.

Zaczyński W.P., Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia. Wyd. WSiP. Warszawa 1990.

Goleman, D., Inteligencja emocjonalna, Wyd. Media Rodzina, 2012.

Doliński D., Ekspresja emocji. Emocje podstawowe i pochodne. W. Strelau J. Psychologia ogólna t.2, rozdz.26. 2002. s. 351-367.

Tymiakin L., O triadzie komunikacyjnej: wartościowanie – emocje – ekspresja. Annales Universitatis Mariae Curie- Sklodowska Lublin – Polonia Sectio N. 2017.s. 197-215.

Zimbardo P, Gerrig L., Psychologia i życie. Wyd. Ruch. Warszawa 2008

Ekman P., Davidson R. J., Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Wyd. GWP. Gdańsk 1999, s. 51–52.

Gałecki P., Szulc A. , Psychiatria. Wrocław, Edra Urban & Partner, 2018, s. 57.

Bilikiewicz A., red. Psychiatria: podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 2003.

Rybakowski J., Pużyński S, Wciórka J: Psychiatria. Podstawy psychiatrii. T.1, Wrocław, Wyd. Elsevier Urban & Partner, 2010.

Knopp A., Matczak K., Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Wyd. Stow. Filomatów. 2013.

Salovey P., Mayer J.D., Caruso D., The positive psychologyof emotional intelligence. W: C.R. Snyder, S.J. Lopez. Handbook of positive psychology. Oxford University Press, New York 2002, p. 159–171.

Solovey P., Mayer J.D., Caruso D., Pozytywna psychologia inteligencji emocjonalnej. W: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Red. J. Czapiński. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 380–398.

Stępień M. Wiedza o emocjach: badania nad strukturą i zmianami rozwojowymi. Psychologia Rozwojowa 2007 tom 12, nr 1 s. 49–59.

Downloads

  • PDF

Published

2022-01-17

How to Cite

1.
GAŁUSZKA, Aleksandra. Emotion - their meaning and tasks. Journal of Education, Health and Sport. Online. 17 January 2022. Vol. 12, no. 1, pp. 147-159. [Accessed 20 May 2025]. DOI 10.12775/JEHS.2022.12.01.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 12 No. 1 (2022)

Section

Review Articles

License

Copyright (c) 2022 Aleksandra Gałuszka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 32072
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

emotions, meaning of emotions, purpose of emotions, expression of emotions
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop