Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Sytuacja dziecka niepełnosprawnego w szkole = The situation of disabled child in school
  • Home
  • /
  • Sytuacja dziecka niepełnosprawnego w szkole = The situation of disabled child in school
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 6 No. 7 (2016) /
  4. Research Articles

Sytuacja dziecka niepełnosprawnego w szkole = The situation of disabled child in school

Authors

  • Magdalena Kunysz-Rozborska UKW

Keywords

uczeń niepełnosprawny, niepełnosprawność, zdrowie, aktywność ruchowa, upośledzenie, student with a disability, disability, health, physical effort, handicap.

Abstract

Kunysz-Rozborska Magdalena. Sytuacja dziecka niepełnosprawnego w szkole = The situation of disabled child in school. Journal of Education, Health and Sport. 2016;6(7):103-112. eISSN 2391-8306. DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.57170

http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/3660

 

 

 

The journal has had 7 points in Ministry of Science and Higher Education parametric evaluation. Part B item 755 (23.12.2015).

755 Journal of Education, Health and Sport eISSN 2391-8306 7

© The Author (s) 2016;

This article is published with open access at Licensee Open Journal Systems of Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland

Open Access. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium,

provided the original author(s) and source are credited. This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License

(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) which permits unrestricted, non commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.

This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) which permits unrestricted, non commercial

use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.

The authors declare that there is no conflict of interests regarding the publication of this paper.

Received: 25.05.2016. Revised 25.06.2016. Accepted: 28.06.2016.

 

 

SYTUACJA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO W SZKOLE

THE SITUATION OF DISABLED CHILD IN SCHOOL

 

Magdalena Kunysz-Rozborska

 

Wydział Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Rzeszowski

 

 

Mgr Magdalena Kunysz-Rozborska

Wydział Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Rzeszowski

 

Streszczenie

Artykuł ma na celu ukazanie wybranych aspektów sytuacji, w jakiej znajduje się dziecko niepełnosprawne umysłowo lub fizycznie w szkole pośród swoich w pełni sprawnych rówieśników. Stopień upośledzenia może przyjąć formy utrudniania, ograniczania i uniemożliwiania orientacji w otoczeniu, zdobywaniu wiedzy, czynnościach życia codziennego, poruszania się w przestrzeni, pracy zawodowej, integracji społecznej, a także niezależności ekonomicznej. Efektywność procesu kształcenia ucznia z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej zależy od bardzo wielu czynników. Jednym z głównych warunków jest jakość usługi edukacyjnej oferowanej uczniowi przez placówkę. Rzeczywistość pokazuje, jak duże trudności mają nauczyciele pracujący w szkołach integracyjnych w konstruowaniu indywidualnych programów nauczania dla konkretnych uczniów niepełnosprawnych i dostosowywaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości każdego z nich.

Słowa kluczowe: uczeń niepełnosprawny, niepełnosprawność, zdrowie, aktywność ruchowa, upośledzenie.

 

Summary

                The main aim of the article is to show some aspects of the situation in which the child is mentally or physically handicapped at school among their non-disabled peers. The degree of an impairment may take the form of hindering, reducing and preventing orientation in the environment, the acquisition of knowledge, activities of daily life, moving in space, work, social integration, and economic independence. The effectiveness of the learning process student with a disability in a mainstream school depends on many factors. One of the main conditions is the quality of educational services offered to the student by the facility. Reality shows how much difficulties the teachers have working at integration  schools and designing an individual curricula for specific students with disabilities and adapting the educational requirements to individual potential for each of them.

Key words: student with a disability, disability, health, physical effort, handicap.

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-07-06

How to Cite

1.
KUNYSZ-ROZBORSKA, Magdalena. Sytuacja dziecka niepełnosprawnego w szkole = The situation of disabled child in school. Journal of Education, Health and Sport. Online. 6 July 2016. Vol. 6, no. 7, pp. 103-112. [Accessed 3 July 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 6 No. 7 (2016)

Section

Research Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 3465
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

uczeń niepełnosprawny, niepełnosprawność, zdrowie, aktywność ruchowa, upośledzenie, student with a disability, disability, health, physical effort, handicap.
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop