Key factors of the competitiveness of healthcare entities
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2021.11.11.006Keywords
key competitiveness factors, key success factors, healthcare providerAbstract
Introduction: The healthcare sector, like other sectors of the economy, is based on competition. Due to the uniqueness of the services provided (involving saving human health and life), the competitiveness of healthcare entities differs from the typical free market.
Purpose: The aim of the study was to identify the factors of competitiveness of healthcare entities in four distinguished areas of competitiveness of enterprises - external factors (macro- and micro-environment) and internal factors (resources and assets).
Results: Macro-environment factors were grouped into: political-legal, economic, social, technological, and demographic. Micro-environment was divided into: consumers, competitors (considering their intensity and entry barriers), and suppliers. Resources were divided into: financial assets, room infrastructure, and equipment facilities. Assets, on the other hand, were characterized based on the elements of the organization's system, determining their efficiency – strategy, styles, competencies, employees, structure, and organization's culture.
Conclusions: The review and systematization of factors influencing the competitiveness of healthcare entities enables to assess their competitive potential in the context of individual areas and key success factors.
References
Wąsik D. Ustawa o akredytacji w ochronie zdrowia. Komentarz Wolters Kluwer Polska 2016.
Porter ME. Porter o konkurencji. PWE. Warszawa 2001. p. 22-3.
Obłój K. Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2007. p. 203, 207, 251.
Porter ME. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE. Warszawa 1992.
Raport końcowy. Badanie poziomu świadczonych usług zdrowotnych w wybranych jednostkach ochrony zdrowia w kontekście diagnozy poziomu rozwoju regionalnych usług publicznych oraz prognozy ich zapotrzebowania i wpływu na sytuację rynku pracy w świetle tendencji demograficznych oraz społeczno-gospodarczych. Urząd Marszałkowskiego Województwa Śląskiego 2012.
Hamel G, Prahalad CK. Przewaga konkurencyjna jutra. Business Press 1999.
Lewandowski R, Kowalski IM. W poszukiwaniu obiektywnych metod pomiaru jakości usług medycznych. [w]: Współczesne wyzwania strukturalne i menedżerskie w ochronie zdrowia. Lewandowski R. [red.]. Katedra Organizacji i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Olsztyn 2008. p. 253-66.
Donabedian A. The quality of care: how can it be assessed? Jama. 1988;260(12):1743-8. DOI: 10.1001/jama.260.12.1743
Lisiecka K. Zarządzanie jakością usług zdrowotnych, Zarządzanie w ochronie zdrowia. Narzędzia pracy menedżera. Kolegium Zarządzania Akademii Ekonomicznej 2001. p. 37.
Hauke E. Poradnik dla zapewnienia jakości w szpitalu. Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia. Warszawa 1995. p. 10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tomasz Sikora; Krzysztof Kanecki; Agnieszka Sikora, Magdalena Bogdan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 1646
Number of citations: 0