Assessment of the professional competences of doctors
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2021.11.09.058Keywords
doctor, competences, society, evaluationAbstract
Introduction: Competences are a combination of knowledge in a specific area, skills and attitudes. The professional group most often assessed in this regard are doctors. After leaving the office, patients assess the competences of a healthcare professional in relation to their own observations.
Aim of the study: Presentation of the society's assessment of physicians' competences.
Material and methods: The research was carried out using an original questionnaire. 210 questionnaires were collected and analyzed.
Discussion of the results: Men (29%) and women (71%) participated in the study. The analysis showed that, according to a quarter of the respondents, doctors are not competent. Only 45.72% of people indicated positive feelings about the doctor's appointment. The respondents expressed their opinion in a similar way regarding the lack of time regarding the survey (48.10%). Almost 40% of them did not show trust in the health care system, as opposed to trust in a specialist, which is not displayed by 13% of respondents.
Conclusions: The data suggest that doctors in their work are assessed quite well by patients, especially specialist doctors. However, there is controversy over how the health service is to be delivered.
References
Encyklopedia Zarządzania Mfiles.pl, dostęp: https://mfiles.pl/pl/index.php/Kompetencje (01.09.2021)
Słownik języka polskiego PWN, dostęp: https://sjp.pwn.pl/slowniki/kompetencje.html (01.09.2021)
Wielki słownik języka polskiego, PAN dostęp: https://www.wsjp.pl/index.php?id_hasla=6956&id_znaczenia=%204324342&l=13&ind=0 (01.09.2021)
Kompetencje zawodowe- przykłady i podział, dostęp: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kompetencje-zawodowe-przyklady-i-podzial (01.09.2021)
Jurek P., Zeszyt informacyjno-metodyczny doradcy zawodowego – nr 54 Metody pomiaru kompetencji zawodowych, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departamentu Rynku Pracy, Warszawa 2021
Bugaj J., Rozwój kompetencji zawodowych pracowników medycznych, Continuo Wrocław 2012
Stasiuk-Krajewska K., Komunikacja lekarz-pacjent a wizerunek lekarzy i podmiotów zdrowia publicznego, Dziennikarstwo i Media 7 2016
Sobczak K., Leoniuk K., Spolak N., et al. Ocena wybranych elementów komunikacji medycznej w opinii lekarzy i pacjentów klinicznych, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2017
Lebida M., Rozwój zawodowy lekarzy, Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego, dostęp: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224202 (03.09.2021)
Najwyższa Izba Kontroli, Raport: System ochrony zdrowia w Polsce – stan obecny i pożądane kierunki zmian. Informacja o wynikach kontroli. [Departament Zdrowia, KZD]. 2019; 034.001.2018, Nr ewid. 8/2019/megainfo/KZD, www.nik.gov.pl (Dostęp: 9.09.2021)
Wyszkowska Z., Białczyk K., Michalski T.; Komunikacja pomiędzy lekarzem i pacjentem u chorych na nowotwory; Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 65(1)/2021, s. 156–168. http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6283 (Dostęp: 06.09.2021)
Plentara R, Knyszyńska A, Bażydło M, Zabielska P, Klim A, Kotwas A, Rotter I, Kamola J, Karakiewicz B. Satysfakcja pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej z opieki medycznej i psychospołecznej. [Pom J Life Sci], 2015, 61, 3, 335–340
Centrum Badania Opinii Społecznej; Komunikat z badań; Zdrowie online; Nr 100/2020; Sierpień 2020; ISSN 2353-5822
Centrum Badania Opinii Społecznej; Komunikat z badań. Opieka medyczna w czasie epidemii; Nr 88/2020; Lipiec 2020; ISSN 2353-5822
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Magdalena Jańczyk, Ilona Samek, Joanna Milanowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 650
Number of citations: 0