Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Badanie poziomu satysfakcji pacjentów z funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i we Włoszech. Analiza porównawcza = Measuring patient satisfaction in primary health care. Comparative analysis
  • Home
  • /
  • Badanie poziomu satysfakcji pacjentów z funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i we Włoszech. Analiza porównawcza = Measuring patient satisfaction in primary health care. Comparative analysis
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 5 No. 10 (2015) /
  4. Research Articles

Badanie poziomu satysfakcji pacjentów z funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i we Włoszech. Analiza porównawcza = Measuring patient satisfaction in primary health care. Comparative analysis

Authors

  • Aneta Rutkowska Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny Public Health Department, Medical University of Warsaw
  • Joanna Skonieczna Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny
  • Dominik Olejniczak Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny Public Health Department, Medical University of Warsaw

Keywords

podstawowa opieka zdrowotna, jakość opieki zdrowotnej, pacjenci, primary health care, quality of health care, patients.

Abstract

Rutkowska Aneta, Skonieczna Joanna, Olejniczak Dominik. Badanie poziomu satysfakcji pacjentów z funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i we Włoszech. Analiza porównawcza = Measuring patient satisfaction in primary health care. Comparative analysis. Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(10):251-261. ISSN 2391-8306. DOIhttp://dx.doi.org/10.5281/zenodo.32858

http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/2015%3B5%2810%29%3A251-261

https://pbn.nauka.gov.pl/works/663413

Formerly Journal of Health Sciences. ISSN 1429-9623 / 2300-665X. Archives 2011–2014http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive

 

Deklaracja.

Specyfika i zawartość merytoryczna czasopisma nie ulega zmianie.

Zgodnie z informacją MNiSW z dnia 2 czerwca 2014 r., że w roku 2014 nie będzie przeprowadzana ocena czasopism naukowych; czasopismo o zmienionym tytule otrzymuje tyle samo punktów co na wykazie czasopism naukowych z dnia 31 grudnia 2014 r.

The journal has had 5 points in Ministry of Science and Higher Education of Poland parametric evaluation. Part B item 1089. (31.12.2014).

© The Author (s) 2015;

This article is published with open access at Licensee Open Journal Systems of Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland and Radom University in Radom, Poland

Open Access. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium,

provided the original author(s) and source are credited. This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License

(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.

This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial

use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.

The authors declare that there is no conflict of interests regarding the publication of this paper.

Received: 05.08.2015. Revised 05.09.2015. Accepted: 20.10.2015.

 

Badanie poziomu satysfakcji pacjentów z funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i we Włoszech. Analiza porównawcza

Measuring patient satisfaction in primary health care. Comparative analysis

 

Rutkowska Aneta, Skonieczna Joanna, Olejniczak Dominik

 

Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny

Public Health Department, Medical University of Warsaw

 

Słowa kluczowe: podstawowa opieka zdrowotna, jakość opieki zdrowotnej, pacjenci.

Key words: primary health care, quality of health care, patients.

 

Streszczenie

 

Wprowadzenie i cel pracy

Jakość i jej poprawa powinny stanowić kluczową rolę w sektorze medycznym. Celem badania była ocena poziomu satysfakcji pacjentów z systemu podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i we Włoszech na podstawie elementów takich jak uzyskiwanie przez pacjenta informacji w procesie leczenia, aspekty estetyczne, czas oczekiwania na wizytę do specjalisty oraz postawy personelu medycznego wobec pacjenta.

Materiał i metoda

Badanie zostało przeprowadzone w Polsce i we Włoszech w 2012 roku. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Badanie miało charakter anonimowy. Zastosowano dwie wersje ankiet (polską i włoską) złożonych z 25 pytań. Badaniem objęto 200 pełnoletnich osób, 100 osób w Polsce oraz 100 osób we Włoszech. Przedział wiekowy badanych to 18-75 lat.

Wyniki

Polscy respondenci w większości deklarowali, iż najchętniej korzystają z prywatnego sektora ochrony zdrowia (68%). Większość włoskich respondentów (91%) deklaruje częstsze korzystanie z publicznego sektora ochrony zdrowia. W publicznych placówkach dobrze lub bardzo dobrze kompetencje pracowników oceniło, aż 56% polskich badanych oraz około 62% włoskich respondentów. Około 43% polskich badanych oraz 35% włoskich respondentów pozytywnie oceniło system usług zdrowotnych w swoim kraju.

Wnioski

Włoska podstawowa opieka zdrowotna prawdopodobnie wymaga działań mających na celu poprawę przepływu informacji pomiędzy personelem medycznym. Należy również rozważyć przeprowadzenie kontroli oceniających realizację prawa pacjenta do informacji. Funkcjonowanie publicznego sektora opieki zdrowotnej w Polsce powoduje niechęć do korzystania z jego usług. Należy rozważyć implementację rozwiązań mających na celu budowanie pozytywnego wizerunku publicznego systemu ochrony zdrowia w Polsce.

 

Abstract

 

Introduction and aim

Quality and improvement of quality should have a key role in the medical sector. The main aim of the study was to assess the level of patient satisfaction with primary health system in Poland and Italy. There were analysed following parts(elements): obtaining information during the process of medical treatment, aesthetic aspects, waiting time and staff attitudes towards patients.

Material and methods

The survey was conducted in 2012 in Poland and Italy. In the study a method of diagnostic survey was used. Two versions of the anonymous questionnaires (in Polish and Italian) composed of 25 questions were used. The study included 200 adults, 100 Polish and 100 Italians. The age range was 18-75 years.

Results

Majority of Polish respondents (68%) declared that mostly they use private health care sector. Respondents from Italy, by contrast reported more frequent use of the public health sector (91%). About 56% of Polish and 62% of Italian participants assessed public health care profesionals competencies as good or very good. About 43% of Polish and 35% of Italian respondents positively evaluated the health service system in their countries.

Conclusions

Primary health care in Italy likely requires actions to improve the flow of information between medical staff. Carrying out an evaluation of implementation of the patient's right to information should be considered. Functioning of the public health care sector in Poland causes avertion to use its services. Creating a positive image of the public health system in Poland should be consider.

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-10-28

How to Cite

1.
RUTKOWSKA, Aneta, SKONIECZNA, Joanna and OLEJNICZAK, Dominik. Badanie poziomu satysfakcji pacjentów z funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i we Włoszech. Analiza porównawcza = Measuring patient satisfaction in primary health care. Comparative analysis. Journal of Education, Health and Sport. Online. 28 October 2015. Vol. 5, no. 10, pp. 251-261. [Accessed 12 May 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 5 No. 10 (2015)

Section

Research Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 1047
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

podstawowa opieka zdrowotna, jakość opieki zdrowotnej, pacjenci, primary health care, quality of health care, patients.
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop