Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Rola wychowania fizycznego w budowaniu świadomości w zakresie aktywności fizycznej uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy = The role of physical education to build awareness of physical activity students Gymnasium named John Paul II in Mrocza
  • Home
  • /
  • Rola wychowania fizycznego w budowaniu świadomości w zakresie aktywności fizycznej uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy = The role of physical education to build awareness of physical activity students Gymnasium named John Paul II in Mrocza
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 5 No. 9 (2015) /
  4. Articles

Rola wychowania fizycznego w budowaniu świadomości w zakresie aktywności fizycznej uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy = The role of physical education to build awareness of physical activity students Gymnasium named John Paul II in Mrocza

Authors

  • Agata Jędrzyńska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Geografii
  • Mirosława Szark-Eckardt Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Kultury Fizycznej
  • Michalina Kuska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Kultury Fizycznej
  • Walery Zukow Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Kultury Fizycznej

Keywords

wychowanie fizyczne, aktywność fizyczna, kultura fizyczna, świadomość, edukacja, styl życia, zdrowie, physical education, physical activity, physical culture, consciousness, education, lifestyle, health.

Abstract

Jędrzyńska Agata, Szark-Eckardt Mirosława, Kuska Michalina, Zukow Walery. Rola wychowania fizycznego w budowaniu świadomości w zakresie aktywności fizycznej uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy = The role of physical education to build awareness of physical activity students Gymnasium named John Paul II in Mrocza. Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(9):317-336. ISSN 2391-8306. DOI10.5281/zenodo.30926

http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.30926

http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/2015%3B5%289%29%3A317-336

https://pbn.nauka.gov.pl/works/624239

Formerly Journal of Health Sciences. ISSN 1429-9623 / 2300-665X. Archives 2011–2014http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive

 

Deklaracja.

Specyfika i zawartość merytoryczna czasopisma nie ulega zmianie.

Zgodnie z informacją MNiSW z dnia 2 czerwca 2014 r., że w roku 2014 nie będzie przeprowadzana ocena czasopism naukowych; czasopismo o zmienionym tytule otrzymuje tyle samo punktów co na wykazie czasopism naukowych z dnia 31 grudnia 2014 r.

The journal has had 5 points in Ministry of Science and Higher Education of Poland parametric evaluation. Part B item 1089. (31.12.2014).

© The Author (s) 2015;

This article is published with open access at Licensee Open Journal Systems of Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland and Radom University in Radom, Poland

Open Access. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium,

provided the original author(s) and source are credited. This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License

(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.

This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial

use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.

The authors declare that there is no conflict of interests regarding the publication of this paper.

Received: 25.08.2015. Revised 05.09.2015. Accepted: 08.09.2015.

 

Rola wychowania fizycznego w budowaniu świadomości

w zakresie aktywności fizycznej uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy

 

The role of physical education to build awareness of physical activity students Gymnasium named John Paul II in Mrocza

 

Agata Jędrzyńska1, Mirosława Szark-Eckardt2, Michalina Kuska2, Walery Zukow2

 

1Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Geografii

2Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Kultury Fizycznej

 

Streszczenie

Tematem pracy jest wpływ uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego na proces budowania świadomości w zakresie aktywności fizycznej. Badana grupa to uczniowie klas trzecich Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy. Celem, jaki przyświecał podjęciu tego tematu było zbadanie, w jakim stopniu uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego wpływa na ogólny rozwój młodego człowieka w określonym wieku szkolnym oraz określenie stosunku nastolatków do podejmowania aktywności fizycznej. W przypadku uczniów klas trzecich gimnazjum – a założyć można, że problem dotyczy także pozostałych poziomów nauczania – duża część uczniów rezygnuje z czynnego udziału w lekcjach wf, najczęściej z błahych powodów. Nakłada się to na okres dojrzewania, a więc trudny czas dla uczniów pod względem zmian zachodzących w ich psychice. To także trudny czas dla rodziców i wychowawców, wymagający od nich znacznej uwagi i zrozumienia źródeł zachowań młodych ludzi. Wychowanie fizyczne bez wątpienia ma ogromne znaczenie w ogólnym procesie wychowawczym. Dlatego ważne jest, by na poszczególnych szczeblach edukacji uczniowi nabyli pożądane nawyki w zakresie aktywności fizycznej i świadomości prozdrowotnej, gdyż w późniejszym życiu, w przypadku zaniedbań w tym obszarze, trudniej będzie je w sobie wzbudzić.

Z przeprowadzonych analiz można wywnioskować, że młodzież ma w sobie potencjał fizyczny i intelektualny, by w dorosłym życiu być aktywnymi i zdrowymi ludźmi. Jednak warunkiem tego jest świadome kreowanie nawyków, które w przyszłości będą to warunkować.

 

Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne, aktywność fizyczna, kultura fizyczna, świadomość, edukacja, styl życia, zdrowie.

 

Abstract

The theme of the work is the impact of participation in physical education classes on the process of building awareness of physical activity. The test group is a third grade students Gymnasium named John Paul II in Mrocza. The goal, which prevailed during the adoption of this theme was to examine the extent to which participation in the classes of physical education affects the overall development of a young man in a particular school and the determination of the ratio of teenagers to make physical activity.

In the case of third-country students in grades Gymnasium – and you can bet that the problem also applies to the other levels of learning – a large part of students resigns from active participation in lessons of wf, the most trivial of reasons. Imposes on puberty, so a tough time for students in terms of changes in their psyche. It's also a difficult time for parents and educators, requires them to substantial attention and understanding the sources of the behavior of young people. Physical education no doubt is of the utmost importance in the overall educational process. Therefore, it is important that the various levels of education the student in terms of physical activity habits desirable bought and awareness of preventive treatment, because later on in life, in the case of neglect in this area, it will be harder in itself arouse.

From the analysis it can be concluded that young people have the potential physical and intellectual, to adulthood to be active and healthy people. However, this condition is conscious of creating habits that in the future it will be condition.

 

Keywords: physical education, physical activity, physical culture, consciousness, education, lifestyle, health.

Downloads

  • PDF

Published

2015-09-11

How to Cite

1.
JĘDRZYŃSKA, Agata, SZARK-ECKARDT, Mirosława, KUSKA, Michalina and ZUKOW, Walery. Rola wychowania fizycznego w budowaniu świadomości w zakresie aktywności fizycznej uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczy = The role of physical education to build awareness of physical activity students Gymnasium named John Paul II in Mrocza. Journal of Education, Health and Sport. Online. 11 September 2015. Vol. 5, no. 9, pp. 317-336. [Accessed 29 June 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 5 No. 9 (2015)

Section

Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 1787
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

wychowanie fizyczne, aktywność fizyczna, kultura fizyczna, świadomość, edukacja, styl życia, zdrowie, physical education, physical activity, physical culture, consciousness, education, lifestyle, health.
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop