Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Fair play i faul play w świadomości uczniów Greig City Academy w Londynie = Awareness of fair play and foul play among the students of Greig City Academy in London
  • Home
  • /
  • Fair play i faul play w świadomości uczniów Greig City Academy w Londynie = Awareness of fair play and foul play among the students of Greig City Academy in London
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 5 No. 8 (2015) /
  4. Articles

Fair play i faul play w świadomości uczniów Greig City Academy w Londynie = Awareness of fair play and foul play among the students of Greig City Academy in London

Authors

  • Jolanta E. Kowalska Uniwersytet Łódzki, Pracownia Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego Wydziału Nauk o Wychowaniu

Keywords

fair play, faul play, projekt “Jestem fair”, project “I’m fair”

Abstract

Streszczenie

Idea fair play w rywalizacji sportowej spełnia ważną rolę wobec zagrożeń współczesnego sportu, między innymi takich jak: komercjalizacja, oszustwo, doping czy korupcja. Te i inne negatywne zjawiska sportowe powodują, iż człowiek zatraca wartości moralne. Faul play używane jest w odniesieniu do osób zasługujących na naganę, a nawet karę. Można to zinterpretować jako odwrotność postawy fair play.

Współistnienie we współzawodnictwie sportowym fair play i faul play jest więc nieuniknione i często jest niezrozumiałe wśród uczestników widowiska sportowego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono sprawdzić jak rozumieją pojęcie fair play i faul play uczniowie szkoły Greig City Academy, którzy byli gospodarzami rozgrywek sportowych z łódzkimi gimnazjalistami w ramach projektu „Jestem fair”, rozegranego w październiku 2012 r.

Celem poznawczym podjętych badań była próba określenia poziomu świadomości badanej londyńskiej młodzieży uczestniczących w projekcie „Jestem fair” w zakresie rozumienia pojęć fair i faul play.

Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego za pomocą kwestionariusza ankiety pt."Fair play in sport and in life".

 

Abstract

The Idea of fair play in sports competition plays an important role to the threats of the modern sport, among other things, such as commercialisation, cheating, doping or corruption. These and other negative phenomena of sports cause that people lost the moral values. Foul play is used for those who deserved warning or even punishment. This can be interpreted as the inverse of the attitudes of fair play.

The coexistence in sporting competitions of fair play and foul play is so inevitable but often incomprehensible spectacle among the participants.

With this in mind, it was decided to find out how the students of Greig City Academy understand the concept of fair play and foul play. Respondents were hosting the sport tournament with students of schools from Lodz within the framework of the project "I'm fair”, played in October 2012.

The aim of cognitive studies undertaken was an attempt to determine the level of awareness of the London youth participating in the project "I'm fair", in terms of understanding the concepts of fair and foul play.

The research was conducted by using the diagnostic survey questionnaire "Fair play in sport and in life".

Downloads

  • PDF

Published

2015-08-16

How to Cite

1.
KOWALSKA, Jolanta E. Fair play i faul play w świadomości uczniów Greig City Academy w Londynie = Awareness of fair play and foul play among the students of Greig City Academy in London. Journal of Education, Health and Sport. Online. 16 August 2015. Vol. 5, no. 8, pp. 457-473. [Accessed 7 July 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 5 No. 8 (2015)

Section

Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 1070
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

fair play, faul play, projekt “Jestem fair”, project “I’m fair”
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop